- רדיו קול חי - -

המאבק על החינוך היהודי בבריטניה: "אם נצטרך נפתח מוסדות חדשים"

קרוב ל-80 רבנים, מחנכים ואישי ציבור השתתפו אמש (ראשון) בכינוס ראשון מסוגו בלונדון שדן בחוקי חינוך החובה החדשים שחוקקו בבריטניה, הדורשים לימודים שאינם תואמים את אורח החיים החרדי, איתם נאלצים להתמודד מוסדות החינוך מזה תקופה ארוכה.

החוק הבריטי מחייב בין היתר לכלול בתכנית הלימודים שיעורים אודות ידוענים ואישיים מפורסמים מתחומים שעומדים בניגוד לאורח החיים החרדי. כמו כן דורש החוק ללמוד על תאוריית האבולוציה.

WhatsApp Image 2020-01-13 at 20.29.34 [1]

לאחרונה אף נחשפו מסמכים ממשלתיים המגלים כי הממשלה מעוניינת לקדם חוק שירחיב את את השוויון בממלכה וימנע מבני הדתות השונות חינוך לדתיות מובהקת, זאת בניסיון למיגור הקיצוניות בקרב מהגרים מוסלמים.

כמו"כ יקדם החוק נישואים מעורבים בין בני הדתות השונות, באמצעות הטמעת מסרים בתוכן הלימודים, לצד פגישות בין תלמידי בתי הספר מהדתות השונות. "הקהילה היהודית תהיה הראשונה לסבול מהחוק הזה, מכיוון שכל התלמוד עומד על כך שאנחנו צריכים לחיות בנפרד ואסור לנו ע"פ דין להתחתן עם בני דת אחר", אומרים חברים בקהילה היהודית בבריטניה.

יצויין, כי חוקים אלו מקודמים על ידי המפקחים הרשמיים במשרד החינוך הבריטי, שבמהלך השנתיים האחרונות מנהלים מאבק במוסדות החינוך החרדים והדתיים בתמיכת ארגונים אנטי-דתיים. מוסדות חינוך שלא יעמדו בקריטריונים ייסגרו במהלך השנים הבאות.

הכינוס אמש הנו ראשון בסדרת כנסים שייערכו בהמשך, זאת בניסיון לגבש תוכניות התגוננות מפני החוקים המאיימים על המשך קיום הקהילות החרדיות בממלכה.

WhatsApp Image 2020-01-13 at 20.29.33

במהלך הכינוס הובאו דברי ברכה מהגאון רבי שלום פרידמן, הדיין הראשי של קהילת 'כדתיא', המאגדת בתוכה מרבית הקהילות החרדיות בלונדון. כמו"כ נשא דברים בנו, הגאון רבי יחזקאל שרגא פרידמן, מגדולי הרבנים בעיר.

‌את המשא המרכזי נשא הגאון הישיש רבי אליקים שלזינגר, ראש ישיבת הרמה בן ה-98, במהלכו פרץ בבכי והתריע ש"אם לא נוכל ללמוד עם התלמידים כפי שלמדנו פעם, נצטרך לפתוח מוסדות חינוך חדשים".

WhatsApp Image 2020-01-13 at 20.29.32 [2]

דברים דומים נשמעו מפי יתר רבני הקהילות החסידויות בעיר אחרי סקירה רחבה אותה קיבלו במהלך האסיפה על ידי הגאון רבי אשר ישעיה בינדיגר וכן מעסקן הרב צבי גליק, המנהל קשרים הדוקים עם השלטונות, שבנאומו התקיף הרחיב על שיחותיו הרבות בעניין עם בכירים בממשל, אשר הובילו למסקנה ברורה כי יש כאן ניסיון להפוך את התלמידים לליבראליים יותר תוך כדי מאבק בחינוך היהודי.

מי שנבצר ממנו להשתתף בכינוס, הוא האדמו"ר מויז'ניץ-לונדון, ששיגר את חתנו, הרב לייביש הגר, אשר מסר את ברכת האדמו"ר לרגל הכינוס.

WhatsApp Image 2020-01-13 at 20.29.32(1) [3]