- רדיו קול חי - -

20 מיליארד דולר: הנפקת אג"ח מוצלחת לישראל

החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, השלים היום (רביעי) בלונדון הנפקה של אג"ח בדולר לממשלת ישראל. האיגרות הונפקו לשני טווחים: 10 שנים בהיקף של 1 מיליארד דולר בקופון של 2.5%, וטווח נוסף ל- 30 שנה בהיקף של 2 מיליארד דולר ובקופון של 3.375%. האיגרות הונפקו במרווחים של 68 ו-115 נ"ב מעל ריבית אג"ח ממשלת ארה"ב לטווחים דומים.

בסמוך להנפקה נערך סבב פגישות נרחב של צוות חטיבת המימון בחשב הכללי עם משקיעים זרים בלונדון ובוסטון. הביקושים היו הגבוהים ביותר בהנפקת אג"ח במטבע חוץ והסתכמו בכ- 20 מיליארד דולר, פי 6.8 מהסכום שהונפק.

הביקושים הגבוהים מצד משקיעים אסטרטגיים גדולים תמכו בהנפקת איגרת הבנצ'מרק ל- 10 שנים והסדרה ל- 30 שנה, שתומכת במדיניות אגף החשב הכללי להארכת החוב הממשלתי ומקטינה את סיכוני המיחזור שלו.

הביקוש המרשים התאפשר גם בזכות הימצאותם של משקיעים אסטרטגיים איכותיים כגון בנקים מרכזיים, קרנות פנסיה, חברות ביטוח וגופים שמחזיקים בניירות של מדינת ישראל לאורך זמן. בהנפקה לקחו חלק למעלה מ- 400 משקיעים שונים מכ- 40 מדינות, ביניהן: ארה"ב, בריטניה, גרמניה ועוד. בין היתר, נרשמו ביקושים רבים בקרב משקיעים מוסדיים אסיאתיים מיפן, הונג קונג ומדינות נוספות.

זוהי ההנפקה הדולרית ה-13 של מדינת ישראל וזאת בהתאם לתכנית העבודה של אגף החשב הכללי שמטרתה גיוון ערוצי המימון של החוב הממשלתי, הרחבת בסיס המשקיעים וכן בניית עקום ייחוס במטבע זר בשווקים הגלובליים. ההנפקה האחרונה בדולר התקיימה בינואר 2018.

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "הנפקת האג"ח המוצלחת מהווה הבעת אמון של המשקיעים הגדולים בעולם בכלכלת ישראל ומצביעה על הביקוש הרב לאגרות החוב של ממשלת ישראל. גובה ההנפקה והעלות הנמוכה שהושגה יהוו נדבך חשוב במימון פעילות הממשלה בשנה הקרובה והינם מעידים יותר מכל על ביסוסה של מדינת ישראל בשווקים הפיננסיים הגלובליים".

סגן בכיר לחשב הכללי, גיל כהן: "היקף הביקושים הגבוה והמרווחים הנמוכים אי פעם בהנפקה של מדינת ישראל הינם תוצאה ישירה של עוצמת כלכלת ישראל ומדיניות מקצועית בניהול החוב הממשלתי בשנים האחרונות. העובדה שמדינת ישראל מנפיקה באופן שוטף אגרות חוב חדשות לטווחים של 10 ו-30 שנה בהיקפים הולכים וגדלים מצביעה על אפשרויות המימון המגוונות של המדינה בשווקי ההון העולמיים".