- רדיו קול חי - -

פסיקת בג"צ בעד היישוב עפרה; שקד: "פסק דין חשוב"

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד (הימין החדש) מגיבה על פסיקת בית המשפט העליון, המאפשרת פיתוח המשך הישוב עפרה: "היום ניתן פסק דין חשוב בבג"צ שיאפשר את המשך פיתוח היישוב עפרה. זו תוצאה של עבודה יסודית שנעשתה במשרד המשפטים בארבע השנים האחרונות. ב־2014, תושבים מהעיירה סילוואד הסמוכה עתרו לבג"ץ נגד התוכנית המתאר של הישוב עפרה. לפי טענות העותרים הפלסטינים, קרקעות רבות בעפרה הן אדמות פרטיות השייכות להם, וחלקן הופקעו באופן חלקי בלבד או באופן לא תקין. העתירה יצאה אמנם נגד התוכנית בלבד, אולם באמצעותה ביקשו העותרים מבג"ץ לקבוע למעשה את בעלותם על שטחי עפרה".

"פסק הדין של בית המשפט העליון הורה היום (שני) על דחיית העתירה כנגד תוכנית המתאר בעופרה המכשירה את כלל הבניה בשטחים שהופקעו בתקופה הירדנית וכן מאפשרת בניה חדשה במקום. בית המשפט קיבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה, התוכנית חלה גם בשטחים שהתברר בדיעבד כי אינם נכללים בהפקעה, נוכח עמדת המדינה לפיה שטחים אלו חוסים תחת הגנת סעיף 5 לצו בדבר רכוש ממשלתי, המעגן את "תקנת השוק".

"פסק הדין מאשר את עמדת המדינה אותה הובלתי עם היועץ המשפטי לממשלה, במטרה להסדיר את ההתיישבות היהודית ביו"ש. פסק הדין מאשר את עמדת המדינה בהליך זה לפיה אין מניעה לבנות מבנים חדשים בשטחים שלעמדת המדינה חוסים תחת "תקנת השוק". בית המשפט קובע בפסק הדין כי אין די בהצגת טענות או בהטלת ספק בנוגע לזכויות הקניין כדי לבטל הליכים תכנוניים ארוכי שנים וכי מקומו של ספק קנייני במקרים אלו להתברר בבית משפט אזרחי. בית המשפט גם הבהיר לעותרים, וטוב עשה, כי אין בכוונת בית המשפט להיכנס לנושא חוקיות הבניה בהתיישבות שכן מדובר בנושא מדיני בעיקרו אשר חוסה תחת כלל אי השפיטות המוסדית".