דיון סוער בוועדת הכספים בנושא 'חוק קמיניץ'

    איתי גדסי No Comments on דיון סוער בוועדת הכספים בנושא 'חוק קמיניץ'

    דיון סוער התפתח בוועדת הכספים בנושא 'חוק קמיניץ' שמשית קנסות על בנייה בלתי חוקית, חוק אליו מתנגדים חברי הכנסת הערבים | יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני הציע להקים וועדה שתדון בנושא אך ח"כ טיבי התנגד והסכים להקפאה של החוק בלבד

    ועדת הכספים • אילוסטרציה
    16:02
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on "את שונאת את החרדים?": כיצד הגיבה היועמ"שית?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, מקיימת בשעה זו דיון סוער לעניין תיקון מס' 116 לחוק התכנון והבניה ותקנות העבירות המינהליות ומדיניות המשרדים בדבר יישומם, המוכר בכינוי "חוק קמיניץ". חלק מחברי הוועדה קראו להקפאת החוק.

    שר המשפטים, אמיר אוחנה: "שמעתי את הצדדים ואמרתי שיש לי אמפטיה אליהם, קיימתי דיון בלשכתי בהשתתפות כל הגורמים המקצועיים, ויש לי קביעה אחת ברורה – תיקון 116 עובד. מה קרה מ-2016 עד היום – מספר עבירות הבנייה פחת ב-45 אחוז, החמורות פחות ב-75 אחוז בממוצע, שזה הרבה מעל ומעבר לציפיות שהיו למי שתיקנו את התיקון. בנוסף התכנון במגזר הערבי, הינו מעל ומעבר למה שהיה בעבר. זה דבר שכולנו חפצים בו".

    עוד אומר אוחנה, כי "רק באמצעות תכנון יהיה אפשר להתקדם למגורים מודרניים ומסודרים, רק כך ניתן יהיה לצמצם את הפערים במגזר הערבי לעומת מגזרים אחרים. החוק עובד, אין מקום לתקן אותו או לבטל אותו, אך יש כ"כ הרבה עבירות בנייה, שיש לעשות תעדוף. לכן ביקשתי מקמיניץ, שהיות שאי אפשר לאכוף את כל העבירות, שעבירות מובהקות יהיו בעדיפות ראשונה. תגובש מדיניות אכיפה בתוך חודש ימים".

    ח"כ אחמד טיבי: "לפני מספר שנים צוות של ממשלת ישראל קבע כי כל מה שכרוך בבנייה לא מורשת, זה העדר תכנון של הרשויות במקור, רוצה לומר שברירת המחדל היא לבנות. המסקנות של צוות מאה ועשרים הימים היא שצריך לעודד תכנון, הרשימה המשותפת קיבלה את המלצות הוועדה. שמו את ההמלצות בצד, זנחו אותן, והלכו עם פטיש על הראש ליישובים הערבים, עם חוק קמיניץ. זה חוק בלתי אנושי, ובלתי מידיתי. הוא מטיל קנסות חסרות תקדים, 500-600 אלף ש"ח, עבירה מנהלית בלי זכות לערער.

    "ואז התברר", הוסיף טיבי, "שיש גם מושבניקים וישובים חקלאים שבונים ללא אישור, ואז שרת המשפטים התבטאה ואמרה, שהתכוונו שהחוק יופעל נגד ערבים, ובדרך הוא הופעל נגד מושבניקים ויהודים, אתם יודעים איך נקרא חוק לאלה ולחוק לאלה. רה"מ אמר שצריך לבטל את קמיניץ, הוא לא אמר על מה, אבל יש הבנה שזה חוק דרקוני, שצריך לשים בצד וללכת על תכנון. אנחנו רוצים ללכת על תכנון, אנחנו לא רוצים בנייה ללא רישיון. יש חוקים שהם חוקים נוראיים, החוק הזה נועד לביטול במקור, יש עמדת פשרה על הקפאה לכמה שנים, בשלב ראשון אנחנו מוכנים ללכת על הקפאה".

    המשנה ליועמ"ש, ארז קמיניץ: "במהלך 4 השנים האחרונות אנחנו מקיימים דיונים כל הזמן עם המגזר הערבי, נכון לא כל מה שהתבקש מאתנו התקבל. נכון לא תמיד רואים עין בעין אתנו, אבל אנחנו מקיימים את הדיונים האלה כל הזמן. לעניין מדיניות האכיפה אכן אפשר לרכך אכיפה בנוגע לעבירות מסוימות, אנחנו בוודאי מעוניינים לטפל בעבירות חמורות, יותר מעבירות שפחות חמורות. יותר בעבירות תכנון ופחות בסגירת מרפסת בלב הישוב. אנחנו קשובים להערות של כל מי שאומר שהחוק מכביד עליו בחוק כזה או אחר".

    קמיניץ הוסיף: "אני מאמין שנוכל להגיע לפתרונות סבירים, שתואמים לאינטרסים שמדינת ישראל מחויבת להם. התמונה שהצטיירה כאן היא שחור ולבן, שצובעת אותנו בצבעים של חורבן והרס, יש לתמונה הרבה יותר צבעים. ממשלת ישראל קיבלה 2 החלטות משמעותיות מאוד, מיליארד ורבע ש"ח לתכנון ופיתוח במגזר הערבי, ועוד מאות אלפים במגזר הדרוזי. מושקע כסף שמעולם לא היה מבחינת המדינה, עשרות אלפי יחידות דיור נכללות בתכנון מתארי ומפורט.

    כמו כן, אמר: "אנחנו מפעילים צוות לפתרון חסמים במגזר הערבי, בוחנים מה ישים ומתייעצים עם הרשויות. אנחנו שואלים את עצמנו מה ניתן לעשות, העבירות מסכלות כל אופציה של תכנון אפשרי. אי אפשר להתקדם סנטימטר בלי אכיפה יעילה. הגענו לפשיטת רגל אכפתית, כי השתמשנו בכלים לא נכונים – השתמשנו בדין הפלילי ובהליכים משפטיים, הדברים האלה מתארכים מטבע הדברים, לכן החלטנו לצאת מהקופסה ולעבור לכלים המנהליים, והדבר הזה מתחיל לעבוד. יש מהפכה בתכנון, ומי שמטאטא את המהפכה מתחת לשטיח, עושה עוול לתכנון. ללא זה, לא נתקדם בתכנון".

    יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני קרא לקמיניץ להקים צוות שידון בבעיות ויציף פתרונות בתוך חודש: "ישבו בצוות כולם, חקלאים, ערבים, דרוזים, יהודים, ראשי רשויות, שישב צוות וישמע את הטענות. יש רוגז גדול מכל המגזרים. הנושא נוגע לציבורים רבים בישראל. יש מקרה בקדימה צורן שאני מטפל שנתיים, מקום שבנוי 19 שנה לחקלאים, ועכשיו רוצים להרוס את זה. זה נוגע גם לציבור הערבי, גם ליהודי, גם לדרוזי".

    קמיניץ: "אנחנו מסכימים כפי שהסכמנו כל הזמן, לקיים צוות עם נציגי המגזר הערבי, הדרוזי, החקלאים, לא יודע אם יהיה ביחד. יהיה צוות כזה. לעניין מדיניות האכיפה שביקש השר, נעשה זאת תוך חודש, ונעלה את זה לאישור היועמ"ש".

    ח"כ גפני: אני מבקש שתוך חודש יהיו פתרונות"

    קמיניץ: "דובר על צוות לעניין האכיפה שיתן מענה תוך חודש".

    ח"כ גפני: "אני אומר לך, אנחנו נלך לזה בכוח. אל תזלזלו בביקורת מכל הסקטורים. בג"ץ לא ייתן מקום לחוק רק לחקלאים, אתה כמשנה ליועמ"ש יודע זאת".

    ח"כ אבי ניסנקורן: "יש פה בעיה מורכבת, מצד אחד אכיפה, מצד שני הסדרה. התחושה שאנו מקבלים מהשטח, שהמטוטלת הולכת לאכיפה ולא להסדרה. שני הדברים צריכים להתקיים במקביל, כרגע התחושה היא שהאיזון הופר. אני מציע שנלך למתווה שאנחנו מייצרים את האיזון, אם הוא מצריך הקפאה, נלך להקפאה, לבוא ולומר שהכל בסדר זה לא מקובל".

    ח"כ טיבי: "שוחחתי עם הרשימה המשותפת, יש כאן רוב בוועדה להקפאה, גם כחול לבן, גם ישראל ביתנו, גם מרצ וגם המחנה הדמוקרטי והעבודה, ואני מניח שגם המפלגות החרדיות. אם יש משהו בכיוון של הקפאה אנחנו מוכנים ללכת על זה, להקים צוות עם קמיניץ ללא זאת, שבסופו של דבר אין תוצאות, לא מקובל עלינו".



    0 תגובות