טפח מעל הקרקע • סמטאות צפת אומרות שירה

    אסתי חדד Comments Off on טפח מעל הקרקע • סמטאות צפת אומרות שירה
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    יש אווירה של קדושה בצפת. בתי כנסת נראים בכל פינה, אנשי קודש מהלכים בסמטאותיה העתיקות, אומנים יוצרים ופועלים ושואבים השראה ומכל עבר נשמעת שירה יהודית טהורה.

    כתב וצילם: קובי פינקלר

    צפת השתנתה לבלי היכר. משעוליה וסמטאותיה של צפת נקיים כפי שלא היו מעולם. ההרגשה היא שאתה הולך בתוך הקודש שאפף את העיר לפני כ- 500 שנה.

    ברובע האמנים המפורסם אומנות שכולה סביב דמותה של העיר. לא הכל צריך להבין. לא הכל צריך להיות נרכש. די להסתובב כדי לקבל את האווירה. איורים מדמויות תנ"כיות,יצירות רימונים מוצגות בכל פינה, כליזמרים מוצגים בצורות שונות ושאר מיני הקודש מפזזים להם מכל חלון.
    פרטים והדרכה אצל רלי וסר 054-5950895

    ומעל הכל צפת זו עיר של שירה. לא פלא שבין סמטאותיה חיבר רבי שלמה אלקבץ את הפיוט "לכה דודי". לעמוד בערב שבת בין השמשות, לשמוע את ענפי העצים נעים בקצב הרוח, אומרים שירה למול הר מירון הטובל בירוק ובגווני הזהב של השמש השוקעת במרחקים, זו הרגשה עילאית של קדושה.

    ראש העיר החדש והנמרץ אילן שוחט, מוסיף את החן ואת הפעולה משלו. עם היכנסו לתפקיד, מיהר למנות מנהל לרובע העתיק ועימו צוות עובדים. השיפור ניכר בכל פינה. גם בשטח וגם ברעיון "ראה" הוא אומר לנו תוך כדי לגימת יין במרתף היין החדש במלון רימונים "כאן חובר השולחן ערוך. כאן ניתן לראשונה התואר מר"ן לאישיות תורנית. מר"ן (ראשי התיבות של מאתים רבנים נסמך) לא ניתן לאיש זולת רבי יוסף קארו "הבית יוסף" שחי וכתב כאן בצפת. להגיע לבית הכנסת שלו בשבת, להתפלל בין הספרים העתיקים, להביט מבעד לחלון שדרכו הביט מרן הבית יוסף על הרי מירון זו חוויה". אומר אילן שוחט. עם המלצה כזו הלכנו ומצאנו תוספת. מתחת לבית הכנסת חדר קטן ומקומר, שבו לפי המסורת נתגלה לרבי יוסף קארו מלאך בדמות מגיד, שעזר לו בחיבור ספריו הרבים רבי יוסף קארו מספר שבעקבות פגישותיו עם המלאך הוא חיבר את ספר החזיונות שלו 'מגיד מישרים'.

    ובחזרה לעבר היותר רחוק.
    במערת "שם ועבר" מורידים אותך אליסף וצוות ההדרכה של "בשביל הלב" אלפי שנים אחורנית. זו אותה מערה לידה שכשהייתה רבקה אמנו הולכת בצידי בית המדרש של שם ועבר, היו רבים ביניהם יעקב ועשיו כדברי המדרש.
    "כאן החלה היהדות" מסביר בחן הרב אליסף שטיינר מדריך מלא חן והדר של "בשביל הלב". לצידו עומד מאיר גלזר החזן הגדול של בירב (אליו עוד נגיע אח"כ) ופורט על מיתרי הגיטרה. הנשמה רועדת.
    צפת היא עיר הקבלה ולא פלא שפועלים בה ארגונים שונים. מי שעושה את צעדיו הראשונים ביהדות יכול להיעזר במרכז 'אסנט' הפתוח כל השנה ומציע, 60 מיטות, מטבח כשר, חדרי לימוד והרצאות, חדרי אירוח פרטיים, בית תה (בקיץ), ספרייה, מרכז מולטימדיה הכולל: פינת צפייה, פינת הגולש הלומד ותערוכת היכל הקבלה עם תכנית לימוד עצמי ועוד.

    והיכן לנים?
    צפת מציעה מגוון אפשריות. מבתי מלון זולים (למלון כרמל למשל, סיפור מיוחד), בתי מלון בדרגה בינונית ובתי מלון יוקרתיים. היכן מתאים יותר לשבות או לשהות במקום עתיק יומין כמו צפת?
    מומלץ סיור קסום בין רחובותיה עם מי שהיה פעם ראש העירייה ובן צפת זאב פרל. לא להחמיץ. מתאים מאוד לשומרי שבת. פרטים: 04-6994666

    והיכן להתפלל? זו שאלת השאלות.
    ערב רעידת האדמה הגדולה בצפת, בשנת 1837, פעלו בצפת למעלה מחמישים בתי כנסת, עשרות בתי מדרש, מקוואות ותלמודי תורה. בעקבות רעידת האדמה הצליחה העיר להשתקם ואפילו לגדול. אולם לקראת המחצית השנייה של המאה ה-19 הלך והידרדר מצבה של הקהילה היהודית בצפת. ימי הרעב והמגפות של מלחמת העולם הראשונה כמעט והביאו לסופה של הקהילה היהודית העתיקה של העיר. רק בעשרים השנים האחרונות החל היישוב החסידי בעיר העתיקה להשתקם ולבנות מחדש את האווירה המיוחדת של ההוד והמסתורין, שהיו מנת חלקה של צפת.

    כה רבים הם בתי הכנסת, כה מגוונים הם שאי אפשר לפורטם. המלצה. לכו לפחות בשלוש תפילות לשלושה בתי כנסת ואולי אפילו לארבעה.
    בליל שבת המקום הקרוב ביותר לשירה החסידית, הוא בית הכנסת "בירב". בית הכנסת הזה נבנה כנראה במאה ה-19, לאחר רעידת האדמה הגדולה בצפת. המבנה נבנה במקור כבית מדרש ונקרא על שמו של רבי יעקב בירב, מרבניה הגדולים של צפת במאה ה-16. במשך שנים רבות שימש בית הכנסת כמקום תפילה לקהילת יוצאי הונגריה בצפת, אולם כאשר מספרם של אלה הלך והתמעט, הפעילות בבית הכנסת פסקה. זהו מנין קרליבך הגדול בעולם. כבר משעת הדלקת הנרות אין בו מקום. וזהו יופיו. אנשים עומדים, רוממות השיר והתפילה בפיהם וכשמאיר גלזר החזן מתחיל לפרוט בנימי קולו את שירת התפילה, כולם מרגישים בסמטאות את קדושת העיר. אמנם התפילה ארוכה, אך היא כוללת גם דבר תורה ברוח הרב שלמה קרליבך זצ"ל, אך כשבאים לצפת ולא ממהרים. מומלץ בחום.

    מקומות נוספים ומיוחדים תמצאו בבית הכנסת הקטן של חסידי קרלין, בבתי הכנסת ויזניץ' טוניס (שמתם לב לחיבור המיוחד הזה שרק בצפת הוא אפשרי?) או בבתי הכנסת של העדות השונות כמו בי"כ אבוהב. סורו גם לבית הכנסת האר"י הספרדי, בית כנסת זה נחשב כעתיק ביותר בצפת. מקורות היסטוריים מספרים עליו כבר בשנת 1522, כבית הכנסת של יהודי צפון אפריקה, אז נקרא על שם אליהו הנביא. האר"י העדיף להתפלל בבית הכנסת הזה, בעיקר בזכות נוף הר מירון וקבר רבי שמעון. מולו בית הכנסת האר"י האשכנזי. ראו את הבימה המיוחדת ובקשו מהגבאי (בנועם) בסוף התפילה שיסביר עליה. קחו את הזמן, זו צפת.
    פרטים על סיורי "בשביל הלב" לפרטים: מאיר גלזר 04-6924805.

    והיכן אוכלים ולנים?
    מנדיס – פנינת האוכל היהודי:
    ברחוב ירושלים, לא הרחק מעירית צפת ממוקמת מסעדת 'מנדי'ס' שהינה מסעדה יהודית בשרית כשרה למהדרין המציעה טעמים אירופאים משובחים מהמטבח היהודי. אשר ראטה, חסיד קוסוב, הוא הבעלים. מעולם לא טעמנו כזה אוכל משובח. וזה רק מקצת שבחו. מחירים זולים אבל העיקר הוא האוכל: גאלע אמיתי, גפילטע טרי, פלפלים ממולאים, טשולנט משובח וקיגל ירושלמי צפתי. המסעדה, הוסיפו לכל את הכשרות המהודרת ביותר בהשגחת הרבנות והרב מרדכי ביסטריצקי שליט"א ובהשגחת הבד"צ "העדה החרדית" ואת שליחת כל מצרכי השבת עד למקום האירוח וקיבלתם תפריט מושלם.
    במהלך ימות השבוע המקום מתפקד כמסעדה לכל דבר ובימי שישי מתקיים במקום יריד ענק שניתן כאמור למצוא בו את כל מאכלי שבת. ירושלים 29. לפרטים ולהזמנות של סעודות שבת התקשרו: 077-4108002.

    הבית בעתיקה
    במרומי העיר העתיקה, שוכן בניין משוחזר בן 320 שנה שהינו כיום מלון בוטיק "הבית בעתיקה". "הבית בעתיקה" נמצא בלב קריית האומנים, העיר העתיקה ובתי הכנסת העתיקים והידועים בצפת. המלון משלב בתוכו ובקרבתו היסטוריה של צפת העתיקה והעם היהודי.

    זהו מתחם אירוח חדש ומפואר שנבנה ע"פ הסטנדרטים הגבוהים ביותר ומציע אירוח באווירה צפתית מיוחדת. בבית בעתיקה 3 קומות המכילות 7 סוויטות מעוצבות ומאובזרות בריהוט מודרני ואיכותי ביותר, לכל סוויטה מרפסת נוף הצופה אל נופיה המדהימים של צפת העתיקה, הרי מירון והרי הגליל. טלפון: 077-9350360



    0 תגובות