חיסול אל בגדאדי: המשמעות, ההיסטוריה והחשש מהעתיד

    שלמה ריזל No Comments on חיסול אל בגדאדי: המשמעות, ההיסטוריה והחשש מהעתיד

    בשיאה, שטחה של החליפות האסלאמית הייתה גדולה יותר משל בריטניה. כיום שלושים אלף לוחמי הארגון מסתובבים חופשי בעולם וחלקם באירופה. האם לאחר חיסולו של המנהיג והמייסד אבו באכר אל-באגדאדי מובטח גם חיסולו של הארגון הרצחני? | מסע היסטורי אל שורשי הארגון הרצחני ביותר שקם במזה"ת, והאם תיתכן המשכיות לארגון באחת ממדינות אירופה המזרחיות? או דווקא במזרח. (פרשנות/העולם הערבי)

    מחבלי דעא"ש בתקופת הכיבושים
    15:05
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on "הקב"ה בחר לניסיון הזה את האנשים הכי מיוחדים שלו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אין ספק כי חיסולו של איברהים עוואד איברהים עלי אל-בדרי, הלא הוא "אבו בכר אל בגדאדי" – הח'ליפה של הח'ליפות האסלמית הידועה כדאע"ש, היא מכה אנושה לרעיון הח'ליפות האסלמית האוניברסלית שבירתה בסוריה, שהיוותה איום על שלום העולם.

    מכה קשה אמנם אבל לא סוף פסוק. ייתכן שהחיסול הזה יביא בעקבותיו פיגועים מהדהדים או כיבוש שטחים במדינות ובאזורים אחרים, שיזכירו לנו שהאיום האסלמיסטי הגלובלי לא מתכוון לחלוף מהעולם.

    אולי עדיף פשוט להתחיל מההתחלה.

    בשנת ה'תשמ"ט התרחשה מלחמה בין הצבא הרוסי לבין כוחות גרילה מוסלמים הידועים בכינויים 'המוג'אהדין'. אַבּוּ מֻסְעַבּ א-זַּרְקַאוִיּ – צעיר ירדני שהואשם בפלילים ונזרק מספסל הלימודים, חיפש קצת צבע בחייו והגיע לאפגניסטן כדי לעזור במלחמה נגד הרוסים.

    באפגניסטן הכיר המחבל הצעיר את אוסמה בן-לאדן הידוע לשמצה ועשור אחר כך, אחרי שהספיק בין היתר לבקר באירופה ולהקים בה רשת טרור שתנסה לפגוע ביהודים – עם פיגועי התאומים ולקראת הפלישה האמריקאית המתוכננת לעיראק, הוא הכין תשתית סונית נרחבת שתפגע בכוחות האמריקאים שיגיעו למדינה, כנציגתו העיראקית של 'אל-קאעידה' העולמי.

    א-זרקאווי ניצל את הכאוס בעיראק והצליח מעל ומעבר. עשרות חיילים אמריקאים נהרגו מידי חודש לצד אלפים של אזרחים עיראקיים. עיראק הייתה כמרקחה וא-זראקווי ניצל זאת היטב. באמצעות מכוניות תופת, מטעני צד וירי טילי נ.ט. הוא הביא לקטסטרופה מוחלטת בעיראק. עם חיסולו בשנת ה'תשס"ו, מונה איברהים עוואד איברהים עלי אל-בדרי האנמי והלא מוכר ליורשו.

    שנה לאחר מינוי החליט נשיא ארה"ב דאז ג'ורג' בוש השני לשנות את הטקטיקה הצבאית האמריקאית בעיראק והוא יצא למלחמה נגד 'אל-קאעידה' ונגד כוחות שיעיים הכפופים ל'משמרות המהפכה' האיראניים שפעלו גם כן כנגד מטרות אמריקאיות בעיראק, בנצלם את הכאוס. שינוי הטקטיקה הזו אכן הרגיע את השטח והביא בתוך כשנה וחצי להפחתה משמעותית מאוד של מספר ההרוגים על אדמת עיראק.

    אלא שאז נכנס לבית הלבן ברק חוסיין אובמה, והחלטה שגויה שלו – עוד אחת מיני רבות – הביאה להקמתו של דאע"ש:

    אובמה, ובניגוד לגורמי הצבא ולדעתה של ישראל ושל מדינות אחרות באזור שחששו מהצעד הזה, החליט לצאת מעיראק בצורה חד-צדדית ולהשאיר בידי נאמנים עיראקיים את ניהול המדינה. בכך הוא נקט צד ברור לטובת הציבור השיעי – לא מן הנמנע שהיה זה כדי למצוא חן בעיני משטר האייתולות האיראני שעמו רצה להשיג ביום מן הימים את 'הסכם הגרעין' הזכור לשמצה – והביא לדיכוי הציבור הסוני.

    החלוקה העדתית בעיראק אמנם מבוססת על רוב שיעי גדול יותר, אבל נישולם של הסונים מהשלטון כמעט לחלוטין גרם לסונים רבים, מהם אלפים שהיו חיילים וקצינים בצבאו של סדאם חוסיין הסוני, להגיע לזרועות אל-קאעידה בעיראק.

    חיסולו היא מכה אבל הרעיון ממשיך. מנהיג דעא"ש הארכי טרוריסט אבו באכר אל-בגדאדי.

    IS-1-640x351

    באותה התקופה החליט אל-בגדאדי להפוך את שם הארגון ל'מדינה האיסלמית בעיראק', בהצהירו בכך כי הוא מתכוון להקים ח'ליפות איסלמית סונית קיצונית שתתבסס על חוקי השריעה.

    מכאן המשיכו הדברים להתגלגל במהירות. לפי ויקיפדיה, "ב-22 ביולי 2013 בוצעה פעולת טרור ופריצה שהביא לבריחתם של לפחות 500 אסירים של ארגון אל-קאעידה שחיכו להוצאתם להורג בכלא אבו גרייב. שגריר ארצות הברית האחרון שהיה בעיראק העריך כי הדבר יתרום להעלאת המוראל ולחיזוק שדרת הנהגה בקרב אל-קאעידה וארגונים תומכים בעיראק ובסוריה.

    בתחילת ינואר 2014 השתלט הארגון על הערים פלוג'ה ורמאדי ועל מרבית שטחי מחוז אל-אנבר. לאחר ההשתלטות על מרבית שטחי מחוז אל-אנבר החלו הכוחות המזוינים של עיראק במתקפה, זאת במטרה להחזיר את האזור לשליטת הממשלה העיראקית"

    ההתקפה הצבאית הנגדית של הממשל העיראקי כשלה ו'המדינה האיסלמית בעיראק' המשיכה בכיבושיה.

    מעודד מהצלחתו הכריז אל בגדאדי כי הוא נכנס לפעילות מלחמתית גם בסוריה הסמוכה ושינה את שם הארגון לדאע"ש שראשי התיבות שלו בערבית הם "אל-עדואלה אל-אסלאמיה פי אל עראק ואלשאם ('המדינה האיסלמית בעיאק ובשאם', ובאנגלית ISIS).

    התקופה הזו הייתה תקופת הזוהר של ארגון הטרור. הוא הסתער גם על סוריה, כבש שני שלישים ממנה והתפרסם בזכות מעשי הזוועה שלו ובזכות הפיגועים באירופה שהגיעו בשנה שלאחר מכן.

    במקביל השמיט אל-בגדאדי את 'עיראק ושאם' משמו של הארגון והפך אותו ל'מדינה האסלמית', כלומר ח'ליפות אסלמית כלל עולמית שאינה מוגבלת באזור מסוים. אל-בגדדי הכתיר את עצמו כ'ח'ליפה איברהים' – המנהיג הכלל עולמי של האמירות האסלמית.

    המלחמה מול דאע"ש לצד ההבנה שמדובר בסכנה כלל עולמית הביאה בסופו של דבר לנפילתו של הארגון בשנתיים האחרונות. רעיון הטריטוריה האסלאמית אבד מן העולם בגלל ההפסד הצורב.

    דאע"ש ראה את רעיון הח'ליפות נגוז וחזר להיות מה שהיה בתחילה: ארגון גרילה הפועל בהשראת אותו רעיון, מקבל מידי פעם הנחיות באמצעות קלטות וידיאו או אודיו ומנסה לערער את היציבות והביטחון העולמיים.

    השאלה כעת היא לאן מועדים פניו. נראה שהתשובה טמונה בזהות מחליפו של אל-בגדאדי. לפי דיווחים ערביים מדובר באבו עומר (עבדאללה) קראדש ששימש כעוזרו האישי וכ"שר ההגנה" של דאע"ש. קרדאש שהיה קצין בצבא העיראקי ידוע בקשיחותו ובאכזריותו, זוכה להערכה רבה ונאמנות בשורות דאע"ש, ונחשב ליורשו הטבעי של הארכי-טרוריסט שחוסל.

    סביר להניח שהיורש ינסה לשקם במהירות את הארגון ולאושש אותו מהמכה האנושה שספג עקב חיסול מנהיגו וזאת באמצעות הישגים בשטח.

    מסר של ארגון דעא"ש לתושבי פריז:

    photo_2018-06-25_12-42-20

    ההערכה היא ש-30,000 מחבלי הארגון עדיין מסתובבים חופשי, חלקם כתאים רדומים, בכל מדינה ערבית, בכל מדינה מוסלמית ואולי אף בכל מדינה אירופית. מאות רבות של מחבלים חזרו לספרד ולגרמניה, להולנד ולבלגיה, לצרפת ולטורקיה וגם לשבדיה , אוסטריה ועוד. ייתכן ודאע"ש ומחבליו ינסו לאותת לעולם שהם עוד פעילים ושהסכנה לעולם עוד לא חלפה ויעשו כל מאמץ להוציא לפועל פיגועי ראווה שתכוניותיהם שכבו במגירה וחיכו לרגע הזה.

    ייתכן גם שדאע"ש יצוץ במדינה אחרת וינסה לכבוש בה מחדש שטחים טריטוריאליים במטרה לייסד ח'ליפות אסלמית חדשה המחזיקה בשטח אדמה. גם אם הוא יובס בסופו של דבר, תהיה בכך אמירה ברורה. זה יכול להיות שטח אדמה ביבשת אירופה – כמו למשל באחת המדינות המוסלמיות בבלקן, שבהן האסלם מתעורר, זה יכול לקרות ברפובליקה מרכז-אסיאתית כמו אוזבקיסטן, טג'יקיסטן ואחרות, זה יכול להתרחש באחת מעשרות מדינות יבשת אפריקה וגם במזרח – באינדונזיה ובמלזיה.

    הערנות במדינות חפצות חיים הוגברה משמעותית בימים האלו.

    לסיום, אי אפשר שלא לקשר את חיסולו של אל-בגדאדי לכבשה בין השבעים זאבים. מלבד כך שמדובר בחיסולו של שונא ישראל שאנשיו רצחו יהודים ושבהקלטה האחרונה שפרסם לאחרונה הוא קרא לבצע פיגועים כנגד יהודים וכנגד ישראל.

    הנקמה שתבוא בעקבות החיסול עלולה לפגוע בעובדה שאיראן מנסה ואף מצליחה בחודשים האחרונים לבסס מאוד את אחיזתה בעיראק, בסוריה ובגבול ביניהן.

    כיוון  שמדובר בטריטוריה הטבעית של אנשי דאע"ש צמאי הנקמה, סביר מאוד שהם יצאו למתקפה באזור ויגבו מחיר דמים כבד.

    ראש המפקדה המרכזית בארצות הברית הגנרל מקנזי חושף סרטון מהפשיטה של יחידת העילית "אריות הים" על ביתו של אל-בגדאדי לקראת חיסולו: "התצלום הזה הוא יעד ההתקפה שלנו האזור בו הסתתר בגדאדי כאמור אזור מרוחק במחוז אדליב בצפון מערב סוריה.



    0 תגובות