מרוקו לבשה חג: הגאב"ד הכניס ספר תורה לבית הכנסת בקזבלנקה

    ישראל בן צבי 1 Comment on מרוקו לבשה חג: הגאב"ד הכניס ספר תורה לבית הכנסת בקזבלנקה
    11:58
    28.03.24
    נתי קאליש No Comments on הרב קוק במסר מרגיע: "אי אפשר לנבא עתידות"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בתחילת השבוע הקהילה היהודית במרוקו לבשה חג בחגיגה היסטורית. לראשונה מזה שנים רבות התקיים טקס הכנסת ספר תורה, לבית הכנסת בית אל הידוע כאחד מבתי הכנסת החשובים במדינה.

    ספר התורה הוכנס לבית הכנסת על ידי גאב"ד מרוקו רבי יאשיהו פינטו, שמונה על ידי המלך מוחמד השישי לכהן כאבי אבות בתי הדין במדינה. מאז המינוי החל הגר"י פינטו לפקוד את המדינה בתדירות והקים בה את ישיבת שובה ישראל – קזבלנקה.

    בתחילת חודש אלול התווספו ספסלים לבית המדרש, כאשר הישיבה התרחבה ונוספו לה כשני מניינים נוספים של בחורים מצוינים ויראי שמיים. היום מונה הישיבה למעלה מחמישים בחורים, שעמלים מבוקר עד לילה בהיכל הישיבה ומחזירים את קול התורה למדינה בעלת השורשים היהודיים העמוקים.

    בני הישיבה עושים חיל בעבודת השם ועסוקים בלימוד דיינות והוראה. הגאב"ד העומד בראשות הישיבה ואף מוסר בה שיעורים בקביעות, שם לו למטרה להוציא מהישיבה דיינים, שוחטים ומוהלים בעלי שם שיחזירו עטרה ליושנה.

    בשנים האחרונות הקהילה היהודית הצטמצמה מאוד ונשארה כצאן ללא רועה. נשיא הקהילה היהודית מר סרז' ברדוגו הנחשב לאחר ממקורביו של המלך, ואף כיהן כשר התיירות בעבר, מינה את הגר"י פינטו לעמוד בראשות הקהילה היהודית כדי לרומם ולפאר מחדש את שמה של הקהילה הוותיקה והחשובה.

    הכנסת ספר התורה נועדה מראש להתקיים בעיצומם של עשרת ימי תשובה. לפני האירוע מסר הגאב"ד שיעור תורה ושיחת חיזוק לכל בני הקהילה שנהרו בהמוניהם מקזבלנקה, מרקש, מקנס וערים נוספות. ניתן היה להרגיש את פעמי ההיסטוריה החוזרת על עצמה, וזוקפת את צווארה מחדש.

    עם כניסתו של הגאב"ד לבית המדרש הגדול שהיה מלא מפה לפה, פצחו מאות הנוכחים בשירה אדירה בניגוני נוסח מרוקו כשעיניהם מצועפות בדמעות. אחד מהם סיפר "לצערי הגדול כבר כמה שנים שאני וילדיי כבר לא לובשים כיפה. אנחנו בקושי זוכרים במה אנחנו יהודים.

    מאז הרב פינטו הגיע למרוקו, היהודים חוזרים לעצמם. מדובר במאות משפחות שמגלות חזרה את בורא עולם ומתחזקות בתורה ומצוות. הכנסת ספר התורה זה משהו שמרוקו לא ראתה כבר הרבה שנים, בוודאי לא פרהסיה ציבורית כזו. אין לנו מילים, אנחנו עדיין מעכלים את האירוע האדיר".

    במשך שעות ארוכות רקדו המתפללים עד לשעות הקטנות של הלילה, כשהגאב"ד הגר"י פינטו מפזז בכוחות על אנושיים כאילו אינו סובל ממיחושים רפואיים שונים המחלישים את כל גופו.

    יחד עמו פיארו את המזרח גם אחיו של הגאב"ד, הרב מנחם פינטו, אשר מונה על ידי הגאב"ד לנהל את ענייני הישיבה במרוקו ובעולם. כמו"כ השתתף גם נשיא הקהילה היהודית במרוקו מר סרז' ברדוגו אשר משמש כנציגו של המלך.

    לפנות בוקר הסתיים האירוע והנוכחים שבו אל בתיהם שבכל רחבי המדינה. מיד אחרי האירוע יצא הגאב"ד הגר"י פינטו לשדה התעופה משם יצא למנהטן בה יקיים הלילה טקס רב רושם כמנהג ישיבת שובה ישראל מזה שנים רבות.

    במהלך הטקס יתקיים מעמד סליחות וכפרות ברחובה של עיר, ולפי הערכות אלפים צפויים לגדוש את הרחובות הסמוכים למרכז מוסדות שובה ישראל במנהטן והרחובות יחסמו לפי מידת הצורך.

    לצד תלמידי הישיבה המתגוררים באזור יגיעו גם המונים שכבר נחתו בניו יורק בימים האחרונים מכל רחבי תבל על מנת להעביר את היום הקדוש במחיצתו של הרב. עשרות מלונות נשכרו לצורך כך. המארגנים מדווחים על עומד חריג השנה, ועל כך שלצערם השנה ההרשמה נסגרה מוקדם מהרגיל.

    "בגלל התרחבות הישיבה והקמתם של עוד עשרה סניפים חדשים רק בשנה האחרונה, לא עמדו בעומס הרב ונאלצו להשיב ריקם לא מעט תלמידים שביקשו להתפלל בישיבה. אנו מבקשים את סליחתם ומקווים בשנה הבאה להיערך בהתאם".

    06 04 03 02 01



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מזה ראשי התיבות האלא:" הגאב"ד" ???