- רדיו קול חי - -

המפקד נכנס עם חייליו למנהרת חיזבאללה ויצא בלבנון

זה כנראה אחד הסיפורים הנועזים והמסוכנים ביותר שאירעו בצה"ל בשנים האחרונות. קצין בכיר ומוערך, תא"ל רפי מילוא, ששימש עד תחילת השבוע כמפקד אוגדת הגליל, נכנס לפני מספר חודשים למנהרה של חיזבאללה בצפון, ללא אישור וללא תיאום.

הידיעה שנחשפה על ידי הכתב והפרשן יוסי יהושע בידיעות אחרונות, חושף את פרטי הפרטים של האירוע. במסגרת תפקידו של תא"ל מילוא כמפקד האוגדה, הוא נכנס עם החפ"ק שלו ‑ ללא תיאום וללא הודעה מוקדמת לאף גורם צבאי ‑ לתוך המנהרה הגדולה ביותר שחיזבאללה חפר לשטח ישראל בגזרה המערבית.

המנהרה שאותרה בינואר וזמן קצר לאחר מכן נפתח מעבר בה בצד הלבנוני שלה על ידי יחידת יהל"ם, היא המנהרה הגדולה ביותר שנחשפה. מפקד האוגדה החליט שהוא רוצה ללמוד עליה מקרוב ויחד עם מספר לוחמים שאסף, ירד בשעת לילה מאוחרת אל המנהרה וחצה אותה לצד הלבנוני.

הוא עשה את הפעולה מבלי להודיע לאלוף הפיקוד אמיר ברעם, בניגוד לנהלי הבטיחות, תוך סיכון חייו וחיי חייליו שהיו עלולים להיפגע ממטען או מירי של חיזבאללה. "זאת פעולה לא אחראית, ללא תיאום מראש ולא על פי נהלי הבטיחות", אמרו אמש גורם צבאיים.

כשהסתיימה הגיחה ללבנון מילוא חזר לאוגדה והלך לישון. כשגורמים באוגדה העמידו אותו על חומרת מעשיו, מילוא מיהר לצלצל לאלוף ברעם ולעדכן אותו. ברעם עדכן את הרמטכ"ל אביב כוכבי. ברעם זימן את מפקד האוגדה וקצינים נוספים לתחקיר. "טעיתי בשיקול הדעת", אמר מילוא, שלקח אחריות על האירוע. יחד עם זאת הוא הוסיף: "אני מפקד לוחם. לא יכול להיות שאני לא אכנס לראות את המנהרה עד סופה".

עונש הוא חטף אך יש מי שמגדיר את זה כ"סטירה" מהרמטכ"ל, לא יותר. מילוא זומן לבירור גם אצל הרמטכ"ל כוכבי, שזעם על האירוע. בשלב זה האלוף ברעם החליט לגבות את הקצין שלו, ונלחם על כך שהעונש לא יהיה חמור מדי. "יש גבול לכמה שניתן להעניש מפקד לוחם שחתר למגע, וגם אם הוא טעה אסור להעניש אותו בחומרה", טען אז ברעם בפורומים צבאיים. כוכבי החליט לבסוף להסתפק בעיכוב קידומו לדרגת אלוף עד שנת 2022 ‑ עונש נסבל שיעכב אותו בפועל כשנה אחת בדרגה. מעט מאוד גורמים בצה"ל ידעו על האירוע. לצה"ל היה אינטרס לשמור על המקרה בשקט, בין היתר כדי לשמור על קצין מצטיין כמו מילוא ולא לפגוע בו. "הרמטכ"ל בסופו של דבר הסתפק ב'סטירה' ולא יותר מזה", אמר קצין בכיר. בינתיים הוא ימונה, כפי שסוכם מראש, למפקד המכללה לפיקוד ומטה (פו"ם). את תפקידו כמפקד אוגדת הגליל הוא סיים השבוע כמתוכנן, וללא קשר לאירוע המנהרה.