- רדיו קול חי - -

הרבנים לקראת ט' באב: "אין לעלות כלל להר הבית עד ביאת גואל צדק"

הרבנים גולדברג ווייס יוצאים בימים אלו במכתבים בהם הם קוראים לציבור שלא לעלות כלל להר הבית. הרבנים כותבים את מכתביהם לקראת תשעה באב, וכדי להזים שמועות שפורסמו בשמם שכביכול הם מתירים להיכנס להר הבית:

הגרז"ן גולדברג שליט"א כותב בפתח מכתבו: "אל כל אחינו בית ישראל: דבר ידוע ופשוט מאז, שעל פי ההלכה מנועים ישראל מלהיכנס לפנים מן הכותל המערבי, לשטח הר הבית כולו. וכן פסקו כל גדולי ישראל בדורות האחרונים. דבריהם אינם צריכים חיזוק, ובוודאי שאיסור חמור הוא לא לקבל דבריהם".

בהמשך דבריו מתייחס הרב גולדברג לפרסומים השונים שפורסמו בשמו שכביכול מתיר לעלות להר הבית:

"לא נצרכתי לדבר זה, אלמלא שמעתי שתלו בי – מדברים שאמרתי, מסתמא בדרך מו"מ בהלכה -ומפיצים כאילו התרתי ח"ו להיכנס להר הבית. ע"כ אני מגלה דעתי הברורה, שחלילה להעלות על הדעת להיכנס להר הבית בזמן הזה, עד יבנה המקדש במהרה בימינו".

הגאון הרב אשר וייס שליט"א כותב בפתח מכתבו: "בענין העליה להר הבית, לא ידעתי מה יש לדון בזה, אחרי שרובם ככולם של גדולי ישראל, ובכללם גדולי ירושלים, אסרו באופן מוחלט את העליה להר", כותב הרב במכתב.

הרב וייס מוסיף ומדגיש, שאין חילוק בין יחיד לרבים בענין זה, ושהאיסור תקף עד ביאת המשיח: "ולענ"ד (ולעניות דעתי), כל העיסוק וכל הפלפול בשאלה זו פסולה ומיותרת, ואין לעלות כלל להר הבית, בין ביחיד ובין ברבים, עד אשר יבא גואל צדק ויקבץ נדחי ישראל בב"א (במהרה בימינו אמן)".

הרב וייס חותם את מכתבו במילים: "המתאבל על ירושלים, ומצפה לראות בבנינה, אשר זעליג וייס"

בנוסף, מתפרסם כאן סרטון בו מסביר הגרז"ן גולדברג את איסור הכניסה להר הבית, ומתייחס בסופו לאנשים שפרסמו ששמעו ממנו שמותר לעלות להר הבית:

הרב גולדברג נשאל בסרטון: יש מפרסמים שהרב מתיר היום לבודדים, אנשים אומרים שכשבאים לרב באופן פרטי הרב מתיר להם לעלות?

הרב גולדברג עונה: אי-אפשר להיזהר בזה. גם אדם שיעלה וישגיח לא לפסוע טיפה פנימה. ואני אומר דבר נוסף – אדם עולה, ויש אנשים שרואים אותו עולה, נשים, ילדים, הם לא מבינים את כל החומרות שאולי עשו אלה שנכנסו. והם לומדים מזה שנכנסים. חכמים ביטלו מצות שופר בשבת, שלא יתקעו בשופר בראש השנה שחל בשבת, שמא יעבירו ד' אמות ברשות הרבים. כל שכן פה! אדם טהור צריך לפני כל עליה לטבול במקווה, במקווה של מעין, במקווה בלי חשש חציצה וכדומה.

53 רבנים לא מספיק? גדולי עולם היו, לא סתם רבנים, מכל החוגים, כולם חתמו שם. (על הכרוז שיצא בשנת תשכ"ז כנגד עליה להר הבית. הערת העורך).

כל אלה שאמרו שאמרתי מותר – מסתמא זה היה בתוך כדי לימוד, אמרנו שהמקום הזה מחוץ לעזרה, מקום זה רק מדרבנן וכו'.  כשדיברנו בלימוד, לא למעשה, אז אמרתי פה מותר, פה יש חשש דאוריתא, פה דרבנן , פה יש כרת, פה אין כרת. סתם כשדיברנו כמה מרחק, וזו בעיה גדולה, כמה מרחק…

הרב אשר וייס אב תשעט [1] מכתב הגרזן [2]