גן עדן בהר כנען

    קובי פינקלר No Comments on גן עדן בהר כנען

    חדשנות מתמזגת עם ההיסטוריה: בפסגת הר כנען כאלף מטרים מעל פני הקרקע, תקבלו אוויר צח ונוף מושלם לנופש חוויתי שלא תרצו לחזור ממנו. בין מבני האבן ההיסטורי של המלון, בו התארחו שועי המדינה ועשירה. האוכל הטרי והמושקע. אולם הכנסים ששימש עד לא מזמן כבור מים. ועד מרכז סת"ם היחיד מסוגו בעולם. טיול מרתק וחוויתי בגליל | כתב וצילם: קובי פינקלר

    הנוף מהר כנען צילום: קובי פינקלר
    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מגובה 940 מטרים , בפסגת הר כנען, ניבטים בתיה של צפת, זו הצופה לכל עבר. תוסיפו לפסגות צפת עוד כ 100 מטרים בהר כנען, ותקבלו אויר הרים צלול, מרחבי  נוף אין סופיים, מזג אויר מושלם ובמשפט אויר פסגות של ארץ ישראל.

    סיפורו של הר כנען מתחיל בשנת 1891 כשהברון הירש הקים את חברת יק"א (חברה יהודית להתיישבות) כשבא לעזרת המושבה ראש פינה. ב-1896 הלך לעולמו והשאיר לאשתו הברונית קלרה הון רב.

    בשנת 1898 פנתה משפחה ערבית עשירה מלבנון והציע למכור לה את אדמות הר כנען, החל ממורדות כפר ביריה ומורדות כפר עמוקה עד לג'עוני (לימים ראש פינה). הברונית  החליטה לבצע את הרכישה אך לא זכתה לראות את השלמת העסקה (היא נפטרה שנה לאחר בעלה).  חברת יק"א השלימה את הרכישה.

    לא בכדי הקימו כאן בהר, פנסיונים ובתי הארחה, בהם  התארחו שועי ישראל.

    אגב, שנים אח"כ, אנשי הפלמ"ח מהגדוד השלישי התמקמו בהר, ומכאן יצאו לשחרור צפת, ולכן הרחוב העולה למלון "וילה גליליי" נקרא רחוב הגדוד השלישי.

    אגודת "בוני הבתים":

    את המבנה בן 85 שנים שמשמש היום כוילה גליליי,

    הקים בן ציון ברוכשטיין, יליד צפת , שהיה  הוגה, חולם ואיש מעש שבשנת 1932 הקים ביחד עם יואל ברשד, מחלוצי היישוב, את אגודת "בוני בתים" בצפת לשמירת הבעלות היהודית על הר כנען ובעצמו בנה שני בתים על ההר.

    גן פורח במלון

    אחד מהם,  שנקרא אז מלון "עדן", הוא "וילה גליליי" היום. המלון הוקם לפרנסת הבן, שלמה, אך כל בני המשפחה נטלו חלק בניהול ואחזקת המלון וראו ברכה בעמלם. קומת המרתף של המלון שימשה  כמעין נגריה לעבודות העץ של ברוכשטיין שהיה גם נגר-אמן והוא יצר שם להנאתו חלק ניכר מרהיטי המלון. בחלום הכי פרוע לא היה מאמין שבבוא היום חדרים אלו ממש ישמשו כחדרי טיפולים בספא של מלון בוטיק.

    במלחמת העולם השנייה שהו חיילים בריטיים במלון ונהנו גם הם מהשלווה הגלילית… בנוסף לאוויר פסגות צח נהנו כל האורחים ממי גשמים צלולים שנאגרו בבור המים ונשאבו לג'רות ענקיות, מכוסות בבד מיוחד לסינון וטיהור.

    בור המים רוקן במהלך בניית מלון הבוטיק והתגלה אולם ענקי, המשמש כיום כאולם כנסים ואירועים ב"וילה גליליי". בקיץ, אגב, נהגה משפחת ברוכשטיין לצנן אבטיחים למען האורחים באוויר הקריר על ההר.

    מי בכלל חשב על מקרר… גם הצמרת הכלכלית והפוליטית של המדינה פקדה את המקום, מדינאים כמו משה סנה ובנקאים כמו האחים רקנאטי, כולם הגיעו למלון "עדן", שנודע גם בזכות תבשיליה של ברכה, אשת הבן שלמה, ונטייתה המפורסמת להאיץ באורחים לאכול וחלילה לא להותיר… עד היום שושי ממשיכת דרכה  מטיבה בתבשילים.

    אולם ברבות הימים והמלחמות באזור נעזב המקום, עבר תחת  כמה בעלים, עד שלפני חצי שנה נרכש בידי שני מלונאים מהארץ ומחו"ל והמלון עבר מתיחת פנים ושידרוגים של החדרים, האוכל והספא.

    הריהוט העתיק והציורים הפכו חלק ממנו וכך הפך המפגש עם המבנה העתיק לחוויה רגשית שלא תישכח

    מלון בוטיק "עדן", אז, מלון בוטיק "וילה גליליי", היום:

    ב"וילה גליליי" התמזגו החזון והאמונה של בן ציון ברוכשטיין עם  הרוח והאומנות  של  צפת ואם עולה באפכם לרגע ריח עץ חמים ונעים, דעו כי זהו הריח המיוחד שממשיך דורי-דורות, מטפס מסדנת העץ של בן ציון, מתרפק על חדרי הבית ומלטף את השידות, התיבות, שעוני הקיר המראות והכורסאות העתיקות.

    וילה גליליי

    כיום, בניהול חדש של אסנת, תמצאו במלון 21 חדרים מעוצבים בסגנון כפרי וספא יוקרתי הכולל מגוון טיפולים שמעבירים מטפלים ברמה המקצועית הגבוהה ביותר. בנוסף, תוכלו ליהנות ממטבח גלילי איכותי  בניהולה של שושי  שבכל בוקר יוצאת להביא מוצרים טריים ובודקת כל ירק  במו ידיה.

    חדר האוכל מגיש לאורחיי המלון ארוחות בוקר עשירות ומגוונות הכוללת מאכלים טריים ומאפים בעבודת יד. כך גם ארוחת הערב המשובחת. בשבתות מארגנים כאן שבתות תוכן, חתן ובר מצוה. פשוט קסום. גן עדן אמיתי. 04-6999563

    מפנסיון מינץ לאוצר הסת"ם:

    מטרים ספורים  מוילה גליליי, אוצר הסת"ם. סיפור נוסף של פנסיון שהפך מרכז  ארצי לסופרי סת"ם.

    אחד המבנים בו שוכן היום מרכז המבקרים של אוצרות הסת"ם,  היה עד לא מכבר פנסיון מינץ. מבנה אבן מהודר, בין שתי קומות שאפילו דוד בן גוריון ומשפחתו התארחו בו, לצד שועי ישראל. כי פעם, בהיעדר המזגן, אוירה של צפת נתן הכל.

    אוצרות הסתם

    ברבות השנים, ניטש המבנה  ובמקום הוקם מרכז ארצי ועולמי לסופרי הסת"ם , כי מה מתאים יותר מאשר בהרי צפת ( ציצית , תפילין ומזוזות) להקים מרכז כזה.

    לצידו של המרכז, מרכז מבקרים אוצר הסת"ם, שהינו יחיד מסוגו בעולם הלוקח בדרך חווייתית, מרתקת ומלאת ערכים למסע מרתק אל מקורות התרבות והמסורת היהודית.

    החוויה באוצר הסתם כוללת: מיצב חוויתי על חושי שבו על מסך ענקי 180 מעלות   עוברים לאורך ההיסטוריה של תחילת הכתיבה וההיסטוריה של האותיות העבריות הקדומות החל מבריאת העולם ועד ימינו, ביקור במפעל העורות וצפייה בייצור גווילי עור המשמשים כקלף עליו נכתבים מוצרי הסת"ם.  ממשיכים בפגישה עם סופר סתם וירטואלי, אשר מספר על עבודתו, קדושתה ומורכבותה, ולסיום  צופים בקליף מוזיקלי המציג את חוויות החיים היהודיים.

    לצדו של המיצג  משחק טרוויה נושא פרסים בו לומדים על ספרי התורה, תפילין ומזוזות , ובמהלכו משולבים דגמי ענק עם תוכנם המרגש. בנוסף צופים באולם המשחקים בשלושה סרטים המוקרנים על גבי מסכי פלזמה רחבים.

    גן האותיות

    במרכז גם סדנת סופר סת"ם בו  מתקיים מפגש אמיתי בלתי אמצעי עם סופר סת"ם. ניתן להתרשם בזמן אמת מצורת עבודתו, נלמד על מסתרי האותיות, ונתנסה בכתיבה תמה על מגילת קלף אותנטית,  באמצעות קולמוס נוצה אמיתי וקסת דיו.

    בחוץ, פועל גן האותיות  וגן בריחה המציע טיול  בגן יפהפה בינות לדגמי ענק של אותיות הפזורות בין הטראסות ולצמחיה המקומית. על גבי כל אות ממחיש לנו ציור אומנותי, את ערכי הנצח הטמונים באותיות.  04-6912000

    עבר, הווה ועתיד משולבים כאן יחדיו בפסגת הר כנען. ציונות, קדושה ורוח, חברו בהר.



    0 תגובות