לכפות את הכפייתיות

    עפר גדנקן No Comments on לכפות את הכפייתיות

    במשך שנים עמדו פסיכולוגים ופסיכיאטרים חסרי אונים כנגד אתגר הכפייתיות. ד"ר ג'פרי שוורץ מחלוצי הגישה המהפכנית בכל הנוגע ל OCD, שבר את המוסכמות המקובלות והגדיר מחדש את התפיסה הטיפולית במחשבות טורדניות כפייתיות.

    12:49
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on המסר המיוחד מבית המקדש – לאימהות המנקות לפסח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כולנו מכירים את התופעה, לכולנו ישנו מכר, חבר, קרוב משפחה שמאותגר בביצוע פעולות כפייתיות. תחושת האין אונים וחוסר הנוחות הופכת להר געש של בושה ובעיית ה OCD  הזו גוררת נוספים כמו דימוי עצמי וכו'

    לא משנה מה חשבתם עד היום על מחשבות טורדניות כפייתיות, לא משנה כמה שדרו לכם שלצאת מאתגר כזה הוא אתגר נוסף בפני עצמו. כתבה זו הולכת למוסס את כל מה שידענו עד היום על כפייתיות ולפתוח דלת אל דרכי טיפול מתקדמים, פרי מחקרים של שנים.

    גם מי שלא סובל מוצהר מ OCD, חשוב שייקח בחשבון שגם לו יש מעין  OCD קטן משלו, במערכות יחסים, אגו, כעס, קנאה, הרגלי אכילה, הרגלים רעים אחרים, דחיינות.. כל אלו הן רשתות טורדניות קטנות. אם נדע לטפל ברשת טורדנית כפייתית אמתית, וודאי שנוכל לקחת את היכולת הזו ולעבוד אתה על כעסים, דחיינות או חוסר ביטחון.

    סביר להניח שחלק מכם שיקראו את הכתבה הזו יהיו פסיכולוגים או פסיכיאטרים ובעקבות ניסינום ידחו את המילים הללו מכל וכל. אבל כתבה זו מציגה לפני הקוראים חידוש בדמות פתרון מחקרי, מדעי, נוירולוגי שמדבר על שני שלבים שמפוררים רשתות טורדניות.

    כמובן שיהיו כאלו עם OCD חמור שלא ניתן לנהל אתם דיאלוג ולא נוכל לטפל בהם. אבל כשמדובר באדם שמסוגל להקשיב למודל לוגי מסודר, מקיים אורח חיים נורמלי, אבל יש לו איזו נקודה בחיים שלגביה הוא פיתח רשת טורדנית,

    2ד"ר ג'פרי שוורץ. מראה בסריקות מוח של מחשב, מה קורה אצל אדם שיש לו רשת טורדנית כפייתית, קטנה או מסיבית. הוא מוכיח שאדם שמטפל באתגר הרשת הטורדנית ע"י שתי פעולות בלבד, לאחר שלושה חודשים ישנו שיפור ניכר בתפקוד המוח.

    אבל לפני כן , אולי שכדאי שנבין פעם אחת ולתמיד כיצד נוצרת כפייתיות ומהו המנגנון שנותן לה כוח?

    יש לנו שלושה חלקים במוח שצריך להתבונן בהם כאשר מדברים על רשת טורדנית כפייתית. החלק הראשון הוא קליפת המוח הקדם מצחית. זהו החלק שנמצא מאחורי המצח. המוח הקדם מצחי הזה מייצג את ההיגיון והוא מזהה בעיות. הבעיה הזו עוברת אל חלק אחר שנמצא במוח שנקרא רכס החגורה הפנימית. זהו חלק שנמצא במרכז המוח והוא שייך לחלקי המוח הלא מודע. בכל פעם שקליפת המוח הקדם מצחית מזהה בעיה, היא מעבירה מסר אל רכס החגורה הפנימית. מרכס החגורה הפנימית עוברים מסרים של לחץ אל הלב והבטן על מנת להניע אותנו לפעולה. לאחר שטיפלנו בבעיה, ישנו חלק אחר שמעביר דף ומתקדם. החלק הזה נקרא הגרעין הזנבי.

    אצל אנשים עם בעיית ה OCD, החלק שנקרא הגרעין הזנבי לא מצליח להפוך דף, הוא לא מצליח להתקדם. לכן, המסר שעובר הוא שהבעיה עדיין לא טופלה. ולכן בעל כורחו הוא יחזור על אותה הפעולה כמה וכמה פעמים.

    ג'פרי שוורץ מציע שני שלבים. ברגע שאנו מזהים את הדפוס הטורדני, עוצרים ומדברים אל המוח את הדיבור הבא: "נכון יש כאן בעיה, אבל הבעיה לא מתחוללת בחוץ, אלאל ברשת דמיונית במוח שלי ואני מחליט לפורר אותה"  כאשר אנו מדברים אל המוח נוצרים שינויים, פיזיים, חומריים במוח.

    לאחר מכן, שלב שני.. משנים מיקוד, מחליפים מקום. את השינוי צריך לעשות בשמחה על מנת להפריש דופמין. מדהים שתלמידי הבעש"ט ז"ל ידעו להצביע על כך שעל ידי שמחה הכוח השכלי מתחזק.

    על מנת לחזק את תנועת השמחה כדי לחזק את הכוח השכלי מבצעים תנועה נוספת..

    רושמים 20 נקודות שאפשר לעצור ולהודות עליהן להשגחה העליונה. נקודות שאין להן תחליף בכס, כישרון, כריזמה, ביטחון, זוגיות.. לוקחים את אותם הדברים ומודים עליהם לפחות שתי דקות רצופות עד שהמוח מתחיל לפריש את אותם הורמונים כמו דופמין וסרוטונין שאחראים על ייצור תחושת השמחה. אנו מדברים על שני סעיפים מהפכניים שמשנים את מאזן הכוחות בעולם ה OCD. ברגע שנתקלים בהתקף, פשוט מבצעים את שני השלבים..

    1. להזכיר למוח על ידי שיחה שמה שקורה כאן עכשיו, התחושה הזו, ההרגשה, אין לה שום קשר למציאות החיצונית, אלא זהו רק מעגל מוחי שאנו בוחרים להכחיד אותו.
    2. התנועה השניה היא שליפת כרטיס או דף כלשהוא שבו ציינו מספר נקודות, כמה שיותר, יותר טוב, נקודות שאנו מודים עליהן. תהליך ההודאה והשמחה שבאה אחריה, מעודדים את המוח להפריש את אותו הורמון שנקרא דופמין.

    כשאנו שואלים את אליהו שירי יו"ר מרכז כוח התודעה, האם די בשני השלבים הללו כדי ליצור מינוף או שינוי טוטאלי בחיים.. הוא עונה..

    "מאנשים שיצאו מ OCD קליל ועד אנשים שיצאו מגמגום. מאחותי נורית הרשקוביץ שהורידה כ 50 קילוגרם ויצעה תמורה קיצונית לטובה באורח החיים שלה עד שהרופאים המליצו לה בהדרגה להוריד תרופות ללחץ דם, סוכר ועוד עד אנשים ששיפרו שלום בית רגע לפני גירושין או אותם שמינפו את הקליניקה שלהם,  ישנו משהו אחד שאפיין אותם. הם הבינו שהצלחה היא לא תוצאה של טיפ קטן או שיחה קצרה. הצלחה היא דבר שמגיע בעקבות דרך חיים. אנו צריכים להבין שכאשר אנו זזים זו לא הראיה שאנו חיים. הצלחה היא מצב שנגרר בעקבות תהליך, תהליך של קביעת עתים להתפתחות אישית, תהליך של פעולות נכונות מספיק פעמים  ולאורך זמן,  תהליך שיעזור לשפר את רמת התפקוד במוח.

    לכן, ישבתי עם קבוצת  יועצים ושאלתי איך אפשר לשמר את ההתלהבות או את המוטיבציה לפעול אחרי הרצאה או סדנה מעצימה, מה אפשר לעשות כדי להאריך את המצב המנטלי הזה?  מה ניתן לעשות על מנת לשמור את האדם בכושר אישי, מנטלי? השאלות הללו הולידו את התשובה האולטימטיבית לשימור המוטיבציה והכוח הפנימי שלנו. אני מציע את התכנית שלי!! תכנית יחודית של 144 מפגשים דיגיטליים בשנה, 12 מפגשים בחודש, סה"כ 3 מפגשים דיגיטליים בשבוע, תכנית ליווי שנתית שהיא תהליך רצוף של תובנות מחקריות, מקורות מתורת ישראל ותרגולים מעשיים. סיום כל שיעור ישנו משוב לבדיקה, לוודא שאכן אוחזים תוכן המהפכני שנלמד. בסוף כל חודש, כשעומדים ביעדים המשתתפים נהנים מזיכוי חודשי של כ 1,500 ₪ שניתן לממש ברכישת קורסים נוספים באקדמיה של מרכז כוח התודעה. על מנת לסגור ברמה ההרמטית את הצורך של המשתתפים להתקדם, ישנו מאמן שהוסמך על ידי למתן תמיכה בשלבי הקורס. כמו כן, משוב חודשי אתי.

    חשוב לזכור! בעיות לא פותרים בטיפים, בעיות פותרים בתהליך! לקבלת פרטים נוספים לגבי האקדמיה, רישום והסבר מקיף ניתן ליצור קשר עם יועצי הקורסים והסדנאות במרכז כוח התודעה בטלפון 0722722777"



    0 תגובות