- רדיו קול חי - -

שלוש הצעות הוגשו לבניית מתקן ההתפלה הגדול בעולם

שלוש הצעות הוגשו היום (חמישי) במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של מתקן התפלה חדש בשורק בהספק של 200 מלמ"ק בשנה.

ההצעות במכרז התקבלו לאחר הליך מיון מוקדם שבדק את עמידת המתמודדים בתנאי סף משפטיים, פיננסיים וטכניים, וכן והליך שאלות הבהרה שארך מספר חודשים. החברות שהגישו הצעתן למכרז הן חברת IDE, חברת Hutchison ושותפות של החברות Acciona, Allied ו-Afcon.

המכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק יצא לדרך בעקבות החלטת ממשלה מחודש יוני 2018 בנושא התמודדות עם הבצורת במשק המים. המכרז פורסם בלוחות זמנים קצרים מאוד עקב מצבו הקשה של משק המים שחווה רצף של 5 שנות בצורות רצופות שגרמו להתמעטות ופגיעה במקורות המים הטבעיים במדינה.

הפרויקט יבוצע בשיטת PPP, בה היזם הנבחר יהיה אחראי לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של מתקן ההתפלה, לתקופה בת 25 שנה. המתקן עתיד לייצר כ-200 מיליון מטר קוב מים בשנה, ויביא את סך ייצור המים במתקני ההתפלה ל-785 מלמ"ק בשנה, כמות השווה לכ-85% מסך הצריכה הביתית והעירונית כל שנה.

מסמכי המכרז כוללים אפשרות ליזם הנבחר להקים תחנת כוח פרטית בהספק של כ-150 מגה ואט, לטובת תפעול המתקן. בנוסף, בנק ההשקעות האירופי (EIB) הודיע על כוונתו להעמיד מימון לפרויקט בהיקף של עד 150 מיליון אירו.

לראשונה במכרזי התפלה, המכרז כולל מנגנון BAFO (Best And Final Offer) המאפשר למדינה לבחור שני מתמודדים שיעלו לשלב הצעות סופי, במסגרתו תינתן להם אפשרות להציע הצעה כספית משופרת.

ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי ים המשותפת למשרדי האוצר והאנרגיה, רשות המים והחברה הממשלתית ענבל, בראשות איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP בחשב הכללי, פרסמה את המכרז בחודש נובמבר 2018. בניית המתקן צפויה להתחיל בשנת 2020 ולארוך כ-3 שנים.

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "אני מברך על לוח הזמנים המהיר שלפיו פעלה וועדת המכרזים. המתקן החדש צפוי לספק מעל 20% מאספקת המים הביתית והעירונית במשק בשנה ולהגביר באופן משמעותי את יכולת המדינה לספק את צרכי משק המים בעתיד. פרויקט זה מצטרף לשורת פרויקטי תשתית המקודמים בימים אלו במסגרת תכנית "תשתיות 2030", ביניהם פרויקטי תחבורה, אנרגיה ופסולת".

מנהל רשות המים, מר גיורא שחם הביע סיפוק מקידומו המהיר של המכרז למתקן הגדול מסוגו בעולם ואמר כי "הקמת מתקן זה, כמו גם מתקן ההתפלה המתוכנן בגליל המערבי, מבטיחים את יציבות משק המים הישראלי ואת יכולת אספקת המים גם נוכח שינויי האקלים המשפיעים על אזורנו".