פיצוץ המו"מ: הכל או כלום? \\ אפרים דוד

    אפרים דוד 3 Comment on פיצוץ המו"מ: הכל או כלום? \\ אפרים דוד

    מה מתרחש במשא ומתן של יהדות התורה והליכוד? האם הפיצוץ נועד לצרכי "השמעת קול" או בניסיון לצמצם את חילולי השבת?

    13:14
    28.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on ה'מתכון' של האור החיים למנוחת הנפש | הרב צבי אריה אדלר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בום. המשא ומתן התפוצץ. אתמול היתה אמורה להתקיים "עוד פגישה" לכאורה בין יהדות התורה לליכוד בה ידונו הצדדים על התנאים לכניסה לקואליציה. כן כן, הקואליציה קום תקום את זה כולם יודעים השאלה כמה שרירים יהיו צריכים להפעיל עד הקשקוש המיוחל הנקרא בפי העם חתימה.

    אלא שה"עוד פגישה" הזו בוטלה במפתיע. ימים קודם לכן הודיעה הממשלה על אישור של חילול שבת המוני באירוע בינלאומי שעתיד להתקיים בארץ. נציגי יהדות התורה הודיעו על ביטול הפגישה ועד כה לא נפגשו.
    ראש הממשלה נתניהו ניסה לעצור את ההידרדרות וקבע להיפגש עם משה גפני ויעקב ליצמן אך לא ברור אם זה מה שבאמת יציל את המצב.

    לצד כל זאת צריך לשאול מספר שאלות.
    1. הרי למרבה הצער הממשלה כבר אישרה את חילול השבת הזה. מעבר לכך, זה לא אירוע שהוכרז כעת וזה לא אירוע שמתקיים פעם ראשונה במדינה, אירוע דומה היה לפני שני עשורים. מדוע דווקא עכשיו, תוך פגישות המשא ומתן, הנציגים קמו ועזבו והאם זה באמת ישנה משהו?

    2. בכל הקדנציה האחרונה הסטטווס קוו בנושא השבת הידרדר כמו שלא הידרדר מעולם. פשוט כך. גשר יהודית ועבודות הרכבת זה רק דוגמאות. מדוע, אם כן, קיימו פגישות משא ומתן עם אותם מרכיבי קואליציה בלא שום התניה מוקדמת של השבת הסטטוס קוו על כנו?

    3. ש"ס לעומת יהדות התורה לא הודיעה על ביטול פגישות אלא התנגדה בוועדה שנתנה את ההיתר ובכך הסתפקה כנראה. חבר הכנסת ינון אזולאי אמר בתכנית הבוקר לאיתי גדסי: "תנועת ש"ס כואבת על חילולי השבת לא פחות מיהדות התורה. בהוראת השר דרעי צוות המו"מ פועלים ללא הנפקת כותרות מיותרות ובאחריות למען עולם התורה".

    כלומר, יש חילוקי דעות מהותיים בין המפלגות. אגב נציין, שבאירוע הדומה שהתקיים לפני כעשרים שנה, המחאה החרדית היתה שקטה יותר אך הצליחה לצמצם את חילולי השבת. מה שלא מסתמן כאן.

    כך נותרנו עם חילולי שבת שככל הנראה יתקיימו ופגישות משא ומתן שמושהות למחצה.



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      אכן, חבל שנציגינו נבהלים מקולות של קנאים מימין ומשמאל. חילולי שבת בפרהסיא כואבים לכל יהודי, אבל בסופו של דבר אין הם נוגעים אלינו, כמו חוק הגיוס והחזקת התורה (שהם הנושאים החשובים באמת). בכלל, כל נושא ה"פרהסיא" נובע בעיקר מחוג מסויים שמוכרח להראות שזו מדינה יהודית, ואתחלתא דגאולה וד"ל.

    2. 1

      העיתוי של חתימה על חילול שבת בצורת רשמית מצד ראש הממשלה בזמן ניסיון שלו להרכיב קואליציה לממשלה, הוא לדעתי הסיבה שלא ניתן להתקדם ללא הסכם חתום על המינימום שמירת שבת בפרהסיא של מה שהיה עד כה כפי שמוגדר כסטטוס קוו.