חידוש עדכני לשיר שנעלם בשואה • האזינו

    קלמן טלר No Comments on חידוש עדכני לשיר שנעלם בשואה • האזינו

    סבתו של אהרון טסלר ששרדה את השואה נהגה לשיר לו את אחד השירים שליווה אותה בילדותה "אין ווילדן וואלד", בימים אלו הוא מחדש את השיר שלא נותר לו כל זכר, על העיבוד הופקד שלמה זלצמן לצד מקהלת 'זמירות' • האזינו

    טרבלינקה צילום: דוד קליגר
    15:05
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on "הקב"ה בחר לניסיון הזה את האנשים הכי מיוחדים שלו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אסון השואה ומלחמת העולם השנייה גרמו לא רק להשמדת העם היהודי בגופו, אלא גם לחורבן עצום של התרבות היהודית. אינספור פיסות יקרות של זכרונות, היסטוריה ומסורות נעלמו יחד עם האנשים ששמרו עליהם. אבל שיר אחד פשוט מהעבר ההוא קיבל לאחרונה חיים חדשים בדורנו.

    השיר ביידיש, "אין ווילדן וואלד" ובתרגום לעברית מילולית "ביער הפרא", בביצועו של אהרון טסלר, הוא מחווה למורשת משפחתו ולהמשכיות הנצחית של הרוח היהודית.

    "סבתא שלי, רחל טסלר, זכרונה לברכה" – מספר אהרון – "היא אחת הבודדות מבני המשפחה ששרדו את זוועות אושוויץ וצעדות המוות של הנאצים, והצליחה לחזור לישוב בו גרה ברומניה, להתחתן ולהקים משפחה, ועם זאת, היא סבלה עוד רדיפות תחת המשטר הקומוניסטי הרומני, ובסופו של דבר הובילה את משפחתה לישראל והשתקעה בה, עד פטירתה לפני כשנתיים".

    רחל טסלר דיברה המון על ילדותה ברומניה, ובין הסיפורים הרבים שהזכירה היה שיר, יצירה נצחית של מוסיקה יהודית ותרבות עממית, מעולם שאבד ולא שב.

    השיר "אין ווילדן וואלד" מספר למעשה את סיפורו של טלה קטן אבוד ביער, אשר מחפש את אמו ואת ביתו. מילות השיר משווים את הטלה עם העם היהודי ואת מסעו בחיפוש אחר שקט ושלווה בארץ ישראל. השיר ממחיש את התקווה הגדולה והאמונה המתמשכת, אשר מאפיינת כל כך הרבה דורות של יהודים באירופה ובעולם כולו.

    למרות מחקר מקיף, לא עלה בידו של אהרון למצוא תיעוד כל שהוא לשיר הזה, רק הקלטה פשוטה מסבתו היתה זכר לכל מה שנשאר מהשיר. היצירה החשובה הזאת של ההיסטוריה העממית היהודית רקדה עם המוות באושוויץ ושרדה, וכעת היא מתחדשת שוב ע"י דור ההמשך.

    על עיבוד השיר הופקד המעבד שלמה זלצמן, לצד מקהלת 'זמירות' שמלווה בקולותיה ובניצוחו של יואלי פולאצ'ק שגם הופקד על כל ההפקה המוסיקלית.

    צילום: דוד קליגר



    0 תגובות