רפורמות ברבנות הראשית: רבנים צעירים יותר והמעטת מספר הבחינות

    איתי גדסי 1 Comment on רפורמות ברבנות הראשית: רבנים צעירים יותר והמעטת מספר הבחינות

    בישיבת מועצת הרבנות הראשית אושרו מספר רפורמות ותיקונים ברבנות הראשית | בעקבות הניסיונות לפגוע בקדושת הכותל המערבי, קראו חברי המועצה לנבחרי הציבור "חוקקו חוק לשמירה על קדושת הכותל המערבי בהתאם להלכה היהודית" | המועצה הביעה גם מחאה על חילולי השבת המתרבים | לראשונה אושר תקנון מועצת הרבנות הראשית המסדיר את פעילות המועצה | הורדת גילאי הנבחנים לרבנות ודיינות והמעטת מספר הבחינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מועצת הרבנות הראשית לישראל התכנסה היום (חמישי) בלשכתו של נשיא מועצת הרבנות הרב הראשי לישראל הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף לישיבת מועצה, בה נידונו הסוגיות הבוערות העומדות על הפרק בענייני דת, כדוגמת אופן השמירה על קדושת הכותל, עבודות בשבת והקריאה להפסקת חילולי השבת הנעשים על ידי המדינה,

    וכן אושרו שינויים ותיקונים רבים במחלקת הבחינות ובדרכים לקבלת כושר לכהן כרב וכן הפחתת גיל המינימום לגשת לבחינות הרבנות, ועוד נושאים רבים וחשובים נוספים, כמו כן אושר לראשונה על ידי חברי מועצת הרבנות הראשית תקנון המסדיר את פעילות המועצה וכן נוהל למניעת ניגוד עניינים במערך הכשרות.

    חילול השבת בפרויקטים ציבוריים

    ישיבת המועצה נפתחה בדיון על חילולי השבת המתבצעים במהלך הקמתו של גשר יהודית בתל אביב וכן על עבודות נוספות המתבצעות בשבת קודש על ידי רשויות המדינה וכן על ידי גופים ציבוריים.

    מועצת הרבנות הראשית בראשות הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א מביעים מחאה וצער על התרבות חילולי השבת במדינה ששמירת השבת היא הסמל הבולט ביותר שלה, יש בנעשה משום אבדן הזהות היהודית של המדינה, הבניה נעשית בכספי הציבור שחלק גדול ממנו שומר שבת. בפרויקט שנבנה בשבת ניתן לומר שהשימוש בו ליהודי החרד לדבר ה' מעורר בעיות עד שיהיה הדבר חלילה לזכר ולדיראון עולם.

     קדושת הכותל המערבי

     מועצת הרבנות הראשית לישראל דורשת מכל רשויות המדינה לכבד את קדושת שריד בית מקדשנו הכותל המערבי שהוא כידוע נמצא תחת פיקוח הרבנות הראשית ומודיעה כי הן על פי מנהג המקום והן על פי ההלכה – חל איסור מוחלט על מי שאינו מורשה לכך על פי ההלכה ובכלל זה נשים לשמש בתפקיד 'חזנית' וכל שכן במערכת הגברה, פעילות זו ויתר הפעילות של הכת הנזכרת, שמה ללעג ולקלס את כל הקדוש והיקר לנו.

    במהלך הדיון קראו נשיא מועצת הרבנות הראשית הראשון לציון וכן חברי המועצה לחברי הכנסת והשרים לפעול מיד עם חזרת מפגרת הבחירות בהיבט החוקי, "אנחנו קוראים לנציגי הציבור לחוקק את 'חוק הכותל' שייעגן בחקיקה את החובה לשמור על קדושת הכותל וישים קץ לכל התופעות המבישות הללו".

    אושר תקנון מועצת הרבנות הראשית

    לראשונה, אושר תקנון מועצת הרבנות הראשית לישראל המסדיר את אופן פעילות המועצה ותפקודה לאחר שפעלה לאורך השנים ללא תקנון מוסדר שאושר על ידי המועצה. במהלך ישיבת המועצה, אושר לראשונה ולאחר 98 שנות קיום מאז נוסדה הרבנות הראשית תקנון המתייחס לעבודתה של מועצת הרבנות הראשית לישראל ואשר מסדיר את אופן פעילותה ואופן קבלת ההחלטות על ידה.

    נוהל מניעת ניגוד עניינים במערך הכשרות

    לראשונה, אישרה מועצת הרבנות הראשית נוהל למניעת נפוטיזם וניגוד עניינים במערך הכשרות. חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל דנו ואישרו בישיבת מועצת הרבנות הראשית נוהל למניעת ניגוד עניינים במערך הכשרות, ובין היתר הסדירה את נושא העסקת קרובי משפחה על ידי נושאי משרה וכן איסור קבלת טובות הנאה על ידי נותני כשרות.

    הנוהל שגובש ואושר על ידי חברי מועצת הרבנות הראשית עוסק ומסדיר את ניגודי העניינים הקיימים במערך הכשרות, מחייב ומנחה את הרבנים נותני ההכשר ואת יתר בעלי התפקידים במערך הכשרות הממלכתית במדינת ישראל.

    WhatsApp Image 2019-03-14 at 17.28.30

    רפורמה והקלות בבחינות לרבנות ודיינות ולקבלת אישור לעריכת חופה וקידושין

    הופחתו מספר הבחינות לצורך קבלת כושר לכהן כרב עיר ורב אזורי וכן הופחת גיל המינימום לגשת לבחינות הרבנות הראשית וכן תוקנו ושונו הקריטריונים לקבלת כושר לעריכת חופה וקידושין ובמסגרתו בוטל הנוהג של חידוש האישור שניתן בכל 3 שנים.

    ההפחתה בכמות הבחינות הרבנות נעשתה תוך התאמתם לנושאים ולחומר הנלמד הנצרך לרב במילוי תפקידו כך שלקבלת כושר לכהן כרב עיר נדרש לעבור מהיום 11 בחינות בנושאי הלכה במקום 13 בחינות אשר היו נהוגות כיום, לצורך קבלת כושר לכהן כרב אזורי נדרש לעבור 9 בחינות במקום 12 בחינות הנהוגות כיום.

    וכן הופחתו מספר הבחינות לקבלת כושר לכהן כרב מושב ורב שכונה, בנוסף אושר על ידי מועצת הרבנות הראשית הפחתת גיל המינימום לגשת לבחינות הרבנות והדיינות, כך שלמבחני רבנות ניתן יהיה לגשת מגיל 21 וכן את גיל הבחינות לדיינות לגיל 25.

    בנוסף, נדונו על ידי חברי מועצת הרבנות אמות המידה והקריטריונים לקבלת כושר לעריכת חופה וקידושין ובמסגרתם שונו ותוקנו ההוראות הקובעות כי אישור שניתן תקף אך ורק ל -3 שנים ולאחר מכן נדרש לקבלת אישור מחודש, במסגרת התקנות שאושרו רב שקיבל אישור לעריכת חופה וקידושין לא יידרש לחדש את האישור בכל 3 שנים.

    הרבנים חברי מועצת הרבנות הראשית שנכחו בישיבה בנשיאותו של נשיא מועצת הרבנות הראשית הרב הראשי לישראל מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף, הרה"ג שמואל אליהו – רב העיר צפת, הרה"ג שמעון אליטוב – רב המועצה האזורית מטה בנימין ומראשי רבני חב״ד בארץ ישראל, הרה"ג יצחק-דוד גרוסמן – רב העיר מגדל העמק, הרב יהודה דרעי – רב העיר באר שבע, הרה"ג אליעזר שמחה וייס – רב כפר הרא"ה, הרב יצחק לוי – רב העיר נשר, הרב רצון ערוסי – רב העיר קריית אונו, הרב יצחק פרץ – רב העיר רעננה, הרב אייל קרים הרב הראשי הצבאי, הרב יצחק רלב"ג – מרבני העיר ירושלים, הרב יעקב רוז'ה מרבני העיר בת ים, הרב אריה שטרן – רב העיר ירושלים והרב יעקב שפירא- ראש ישיבת מרכז הרב.

     

     



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      אני חושב שכל רב בישראל חייב להיות בקיא במצוות תלויות בארץ הלכות חגי תשרי והלכות פסח ויום טוב בנוסף למה שהיום מוצג כיורה יורה הצעתי בזאת להכיר ביורה יורה רק לאחר כל ה-11 בחינות כך שרבני הדור יהיו תלמידי חכמים אמיתיים ולא רבני צעצוע