"וכלי יקר שפתי דעת": 400 שנה לפטירתו של בעל ה'כלי יקר' זיע"א

    קלמן טלר No Comments on "וכלי יקר שפתי דעת": 400 שנה לפטירתו של בעל ה'כלי יקר' זיע"א

    התרגשות רבה בקרב לומדי ועמלי התורה בכלל, ולומדי תורת הכלי יקר בפרט, לקראת יומא דהילולא הארבע מאות אשר יחול ביום חמישי ז' אדר – סעודת הילולא מרכזית תערך על ידי מערכת 'עלון כלי יקר', במהלך הסעודה יושמע שיר חדש אשר יצא לכבוד יומא דהילולא

    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ביום חמישי ז' באדר יעלו המוני מתפללים לציונו הקדוש של בעל ה'כלי יקר' זי"ע בעיר פראג, זה מאות בשנים שלומדי התורה מתענגים על דברי תורתו, ופרשנויותיו בביאור הנפלא כלי יקר, אך לא רבים מכירים את שאר ספריו של אותו גאון.

    כבר בגיל צעיר לימים חיבר את ספרו 'עיר גיבורים', ספר מוסר והשקפה לפי פרשיות השבוע ומועדי ישראל, באותם ימים ישב בעל הכלי יקר בעיר ירוסעלב כאשר אין בידו ולו ספר אחד לרפואה, ומתוך זכרון כתב את ספרו המלא באלפי מקורות מדברי רבותינו זי"ע, ולעיתים אף ציטוטים ארוכים מתוך מאמרי חז"ל, והכל מתוך הזיכרון.

    לאחר מספר שנים כאשר כיהן כראש ישיבת לבוב יחד עם בעל הסמ"ע, חיבר עוד מספר ספרים, ובראשם 'אורח לחיים', 'עוללות אפרים'.

    בשנת שס"א חלה רבי אפרים במחלה חשוכת מרפא, רופא גוי שהגיע לביתו אמר – לרפואה אין תרופה, אך תתפללו לאלוקים, רק הוא יכול לסייע לכם! באותו הזמן הוסיפו את שמו שלמה על שם מורו ורבו המהרש"ל, רבי שלמה אפרים ששמע את דברי הרופא אמר – אם יצילני הקב"ה ממחלה זו אני נודר כי אכתוב ביאור על התורה. ותוך שבועות ספורים חזר לאיתנו. שנה לאחר מכן – הוציא לאור בעזרת נדיבי עם את ביאורו על התורה 'כלי יקר'.

    בשנים שלאחר מכן כיהן כרב ואב"ד וראש ישיבת פראג, שנים ספורות כיהן יחד עימו בעול רבנות העיר והישיבה בעל השל"ה הקדוש. באותם הימים לא התפנה לכתוב עוד מחידושי תורתו, אך בשנים בהם נאלץ לברוח מהעיר פראג לעיר בישיץ, חיבר שני ספרים, האחד 'עמודי שש' והשני 'שפתי דעת'.

    ספריו אשר היו לעומדי התווך באותם השנים, כמעט ולא הודפסו מחדש, ובתוכם טמון אוצר גדול אשר עד היום חסר לארון הספרים היהודי.

    בשנים האחרונות החלו רבים לגלות את אור תורתו של בעל הכלי יקר, וברחבי העולם נפתחו שיעורי פרשת שבוע על פי ביאורו, וכן יוצא לאור עלון תורני בשם 'כלי יקר' אשר מלקט את דבריו מכל ספריו הרבים, מאז צאתו של העלון התרחבו ספסלי לומדי תורת הכלי יקר, ובס"ד נפתחו שיעורים רבים, וישנו ביקוש רב לדברי תורתו של בעל הכלי יקר.

    במהלך יומא דהילולא תערך סעודת מצוה לעילוי נשמתו, ובמערכת העלון התארגנו מבעוד מועד לכבודה של תורה.

    בעל הכלי יקר קרא את שמות ספריו על פי פסוקי התנ"ך, ואחד ממגידי השיעורים בתורת הכלי יקר, חיבר שיר עם כל הפסוקים אשר מהם נקראו שמות ספריו של בעל הכלי יקר, ובסעודת ההילולא יושמע לראשונה שיר זה, אשר מנגן נתנאל נגר, ושר הזמר החסידי ר' מוטי בוקסבוים.

    להצטרפות לרשימת התפוצה של העלון ניתן לפנות למערכת העלון בכתובת המייל: [email protected].



    0 תגובות