האם קיימת חובה יהודית לחלץ אנשים? אנשי יחידות החילוץ במפגש הלכתי

    בנצי לייזרוביץ No Comments on האם קיימת חובה יהודית לחלץ אנשים? אנשי יחידות החילוץ במפגש הלכתי

    מה דעת ההלכה לגבי חילוצים בשבת? האם זו חובה או רק מידת חסידות? ומה יעשה מחלץ שומר תורה ומצוות בשבת כאשר הוא יודע כי הנעדר אינו בין החיים? שאלות כאלו ועוד הועלו במפגש הלכתי מיוחד, בין רב המשטרה הרב רמי ברכיהו ומתנדבי יחידות החילוץ בכל הארץ

    רב המשטרה עם אנשי יחידות החילוץ
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחרונה אנו נחשפים למעורבות גוברת והולכת של מבצעי הצלה מסוכנים של יחידות החילוץ המשטרתיות בכל רחבי הארץ. מסתבר כי עונת הגשמים הברוכה מושכת אל הנחלים רבים וטובים שמגיעים לראות את פלאי הטבע ויש מי שמסתבכים ונתקעים בתוך אותם נחלים מסיבות שונות.

    יחידות החילוץ אמונות על מענה מהיר לחילוץ פצועים ונעדרים בשטח. בארץ פועלות 11 יחידות חילוץ מהגולן ועד אילת ובעיקר באזורי הטיולים. היחידות הינן תחת פיקודו של קצין החילוץ הארצי של משטרת ישראל רפ"ק דוד אנקונינה. יש לציין כי רוב חברי יח"צ שומרון נמנים עם חובשי הכיפות.

    אחת מהן היא – יחידת חילוץ שומרון-בקעת הירדן. יחידת חילוץ שומרון מונה כ-60 מתנדבים שתיים מתוכם נשים, ממרחב בקעת הירדן והשומרון. היחידה מתמחה ב- 3 תחומי חילוץ והצלה, חילוץ מנחלים זורמים, חילוץ מצוקים ובורות טג"ח – טיפוס, גלישה וחילוץ,- איתור נעדרים, – ותחום הרפואה המשולב בכל שלושת התחומים.

    בשל היותה של היחידה מורכבת בעיקר ממתנדבים שומרי תורה ומצוות מתעוררות שאלות הלכתיות מעניינות שלהם קשר הדוק עם העשייה של המתנדבים ונוצר צורך מבורך של מתן מבט יהודי הלכתי לסוגיות החילוץ במקורות.

    על מנת לענות ולפתור את השאלות נערך לראשונה מפגש עם רב משטרת ישראל נצ"מ הרב רמי ברכיה לבין המתנדבים. בין השאלות שהועלו במפגש ניתן לציין את הבאות: האם קיימת חובה יהודית לחלץ אנשים ? האם יש מצווה לכך ? אם כן האם נדרש ממני להוציא ממון לקיום המצווה כמו לולב ושמן לחנוכיה? מה לגבי הצלת גוי?

    מה קורה כאשר חיוב זה או מנהג חסידות זה מתנגש עם מצוות שמירת השבת? מצוות כיבוד הורים או משפחה? אדם בוגר, 'נורמטיבי' שנעדר וככל הנראה מעונין לשים קץ לחיו ועוד עשרות שאלות נוספות.

    במענה לשאלות שהועלו ע"י המתנדבים עמד הרב הראשי למשטרה על הבסיס ההלכתי שיכול להנחות את כלל פעילות המתנדבים מבחינה הלכתית והדגיש את ההבדל ההלכתי בין הצלה בשבת של מתנדבים על בסיס וולונטרי, לבין הצלה של מתנדבים במסגרת משטרת ישראל שיש לה אחריות ממלכתית על שלום כלל אזרחי מדינת ישראל. לעובדה זו יש השלכות הלכתיות רחבות.

    כמו כן הרב פרש בפני היחידה את השיקולים ההלכתיים כאשר התיר לפני כשנתיים את חיפוש גופות נעדרים בכנרת בשביעי של פסח. וכן את השיקולים ההלכתיים הנובעים מעצם היותה של יחידת החילוץ יחידה משטרתית בהפעלת יחידת החילוץ באסון נחל צופית בו נספו תשע נערות ונער אחד פעילות חילוץ שנמשכה במהלך השבת.

    מדובר במפגש ראשון שנעשה בין המחלצים לבין הרב הראשי למשטרה ובהשתתפותו של סגן ראש ענף המתנדבים במחוז ש"י רפ"ק גיא גבראל. בעתיד יתקיימו מפגשים נוספים לליבון הלכתי של מצבים שונים שלא קיבלו מענה מפורש עד היום בספרות ההלכתית.

    הרב רמי ברכיהו חיזק את פועלם ואמר לסיכום: "אני מתרגש שיש אנשים שמוכנים לשלם בימי עבודה ומזמנם הפרטי ולקחת על עצמם את האחריות לצאת ולהציל אנשים שנקלעו למצוקה, בעיניי אלו שיוצאים לבצע את הצלת חיי אדם בשם המדינה ובשם משטרת ישראל מקיימים מצווה גדולה ותורמים תרומה גדולה לחברה הישראלית. אני מאחל לכולכם הצלחה רבה ומודה לכולכם בשמי, בשם משטרת ישראל ובשם אזרחי מדינת ישראל. יישר כח"



    0 תגובות