על מה נתניהו נחקר? שלב אחרי שלב בחקירות וההחלטות לכתב אישום

    איתי גדסי No Comments on על מה נתניהו נחקר? שלב אחרי שלב בחקירות וההחלטות לכתב אישום
    היועמ"ש וראש הממשלה צילום: פלאש 90
    18:58
    16.04.24
    אבי יעקב No Comments on מספיק טעם לכווולם: סודה בטעמים למהדרין בפסח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    החלטת היועץ המשפטי לממשלה שהתפרסמה היום (חמישי) לשקול את העמדת ראש הממשלה לדין בכפוף לשימוע בתיקי החקירה הנוגעים לעניינו. היועמ"ש הודיע היום לראש הממשלה  כי הוא שוקל להעמידו לדין פלילי בגין חשדות לעבירות שוחד ומרמה והפרת אמונים, שבוצעו על ידו לכאורה במהלך כהונתו כראש הממשלה וכשר התקשורת בפרשות אשר נודעו בשם 1000, 2000, ו-4000, כפי שיפורט בכתבה:

    פרשה 1000 –  עוסקת בקשרים שבין נתניהו לבין אנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, אשר כללו על פי החשד קבלת טובות הנאה שונות, שעיקרן אספקת טובין באופן רציף, בהיקף ניכר ובשווי כספי גבוה, תוך נקיטת פעולות שונות מצד נתניהו, במילוי תפקידו, לטובת מילצ'ן, עימו היה בקשרי חברות;

    פרשה 2000 – עוסקת במפגשים שקיימו מר נתניהו ואיש העסקים ובעל השליטה בקבוצת "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס, במסגרתם נדונו שינוי הסיקור לטובת נתניהו, וקידום הצעת חוק אשר תצמצם את פגיעת עיתון "ישראל היום" במוזס;

    פרשה 4000 – עניינה עסקת "תן וקח" שנרקמה על פי החשד בין מר נתניהו לבין איש העסקים שאול אלוביץ', אשר היטה באופן חריג את הסיקור באתר "וואלה" שבשליטתו לטובת נתניהו, וזה בתמורה היטיב עמו ועם עסקיו תוך ניצול כוחו השלטוני.

    החשדות בגינם נשקלת העמדתו של מר נתניהו לדין, על פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, הם, בתמצית, כדלהלן:

    בפרשה 1000 – מרמה והפרת אמונים

    פרשה 2000 – מרמה והפרת אמונים

    פרשה 4000 – לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים.

    יודגש, כי אין מדובר בהחלטה סופית על הגשת כתבי אישום. טרם קבלת החלטה סופית בעניין ייערך כנהוג וכמקובל, ככל שמר נתניהו יחפוץ בכך, שימוע בפני היועץ המשפטי לממשלה, אשר יבדוק בלב פתוח ובנפש חפצה את כל הטענות שיציגו באי כוחו של ראש הממשלה.

    מסגרת הזמן לקיום השימוע תיקבע בהקדם בתיאום עם באי-כוחו של מר נתניהו. רק לאחר השלמת הליך השימוע, ושקילת הטענות המועלות במסגרתו, תתקבל ההחלטה הסופית ביחס לתיקים השונים.

    משרד היועמ"ש אומר הערב כי בהמשך יופצו גם תמציות של החשדות לגביהן נתגבשה תשתית ראייתית בכל אחת מהפרשות.

    הודעה דומה נמסרה היום על-ידי פרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) גם למעורבים נוספים שבעניינם נמצאה תשתית ראייתית לכאורית להעמדתם לדין, בגין מעורבותם בפרשות אלה, וכן נמסרה הודעה למעורבים שנחקרו באזהרה, שהוחלט לגנוז את התיק בעניינם.

    באשר למעורבים האחרים – להלן פירוט ההחלטות:

    בפרשה 1000 – בעניינו של ארנון מילצ'ן הוחלט לסגור את התיק.

    בפרשה 2000 – בעניינו של ח"כ איתן כבל הוחלט לסגור את התיק.

    בפרשה 4000 – בעניינם של בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', הוחלט לשקול להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע בעבירת שוחד, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה כנגד שניהם. בנוסף, ביחס לשאול אלוביץ', הוחלט לשקול להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע גם בעבירת הלבנת הון ובעבירת דווח במטרה להטעות משקיע סביר.

    בעניינו של זאב רובינשטיין הוחלט לשקול להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע בגין עבירה של סיוע למתן שוחד;

    בעניינם של שרה ויאיר נתניהו הוחלט לסגור את התיק (בעניינה של הגב' נתניהו הוחלט גם לסגור את תיק החקירה בפרשה 4001).

    כנגד חשודים נוספים בתיק, טרם התקבלה החלטה.

    ממשרד המשפטים נמסר: 'למען הסר ספק, אנו מזכירים כי צווי איסור הפרסום שקיימים בפרשות דנן לגבי עדי המדינה עודם בתוקף, ואוסרים על פרסום כל פרט מפרטי הסכמי עדי המדינה ונספחיהם, וכן כל פרט הקשור למו"מ שנוהל איתם.

    כמו כן, אוסרים הצווים על פרסום כל פרט מפרטי החקירה הנוגע, קשור או עולה מעדותו של כל אחד מעדי המדינה בפרשה או מההליכים שקדמו לחתימת הסכמי עדי המדינה, לרבות פעולות החקירה הנגזרות מעדויותיהם, וכן, כל פרט מפרטי העדויות בתיק בזיקה לכל אחד מעדי המדינה".

    תוקף צו איסור הפרסום בפרשת 4000 – עד החלטה אחרת; ותוקף צו איסור הפרסום בפרשות 1000 ו-2000 – עד 27.5.19.

    בקשת באי כוחו של ראש הממשלה להשהות את העברת ליבת חומרי החקירה בתיקים השונים לרשות החשודים, לרבות ראש הממשלה עצמו, עד לאחר הבחירות, עודנה נשקלת ע"י היועץ המשפטי לממשלה. עד לקבלת החלטה בנושא, לא יועברו חומרים אלו.

    פירוט לגבי השתלשלות הטיפול בחשדות:

    כזכור, בחודש דצמבר 2016, הורה היועץ המשפטי לממשלה על פתיחה בחקירה פלילית בעניינו של ראש הממשלה בפרשות 1000 ו-2000, בהמשך לבדיקה מקדימה סמויה שנמשכה מספר חודשים ואשר הפכה לגלויה בחודש יולי 2016. ראש הממשלה נחקר לראשונה על החשדות בפרשות 1000 ו-2000 בינואר 2017.

    כזכור, באותו מועד נמסר על כך שהוחלט שאין בסיס להמשיך ולחקור טענות נוספות שנכללו בבדיקה המקדימה: טענה לקבלת מימון אסור בשנת 2009 לצורך הבחירות, טענה להטיית תוצאות הפריימריז של שנת 2009 במפלגת הליכוד, טענה לקבלת טובות הנאה בחו"ל ומימון טיסות על ידי בעלי הון, וטענות לגבי מימון כפול של טיסות לחו"ל.

    בחודש יוני 2017 נפתחה חקירה גלויה של רשות ניירות ערך ב"תיק בזק", לאחר חקירה סמויה שקדמה לכך. חלק מהחשדות שנחקרו בתיק זה הפכו בהמשך ל"תיק 4000". בדצמבר 2017, היועץ המשפטי לממשלה אישר ביצוע השלמות חקירה ב"פרשת בזק", אשר נדרשו כדי לבדוק חשד לקשר אפשרי בין החשדות שעלו בתיק לבין ראש הממשלה.

    בין לבין, באוגוסט 2017 נכרת הסכם עד המדינה עם מר ארי הרו (תיקים 1000 ו-2000).

    בינואר 2018 , לאחר שהשלמות החקירה ב"תיק בזק" גיבשו חשדות למעשים פליליים מצד ראש הממשלה בתיק, עבר "תיק בזק" לטיפולו של צוות משולב של היחידה לאכיפה כלכלית במשטרה (יאל"כ) ורשות ניירות ערך.

    ובפברואר 2018 נפתחה החקירה הגלויה בפרשה 4000, בגין חשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות שבוצעו לכאורה ע"י ראש הממשלה וע"י שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק ואתר "וואלה". כן נחקרו בפרשה כחשודים רעיית ראש הממשלה, הגב' שרה נתניהו, בנו יאיר נתניהו, רעייתו של שאול אלוביץ', איריס אלוביץ', ומספר חשודים נוספים.

    בחודשים פברואר ומרץ 2018, בהתאמה, נכרתו הסכמי עד המדינה עם שניים מהחשודים בפרשה "4000" – מר שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת בתקופה מושא החקירה; ומר ניר חפץ, אשר שימש בתקופה האמורה בתפקיד דובר משפחת נתניהו. מר חפץ סיפק ראיות גם לפרשות 1000 ו-2000, וכן לפרשת המעונות, בה הוגש כתב אישום נגד הגב' נתניהו.

    חקירת המשטרה בתיקים 1000 ו-2000 הסתיימה בחודש פברואר 2018, אז הועברו המלצות המשטרה בעניינם לפרקליטות. ואולם, בין היתר לנוכח הראיות החדשות שעלו בעדותו של חפץ, נדרשו השלמות חקירה בתיקים אלו, אשר הסתיימו בחודש נובמבר 2018. בתחילת חודש דצמבר 2018, הושלמה גם חקירת תיק 4000, והמלצת המשטרה בעניין התיק הועברה לפרקליטות.

    החקירות מראשיתן, לוו מקרוב, על-ידי היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. חקירות 1000 ו-2000 לוו מלכתחילה ע"י פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי), ובהמשך עברו לטיפול פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה). חקירת תיק 4000 לוותה מראשיתה ע"י פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה).

    החקירות נוהלו על ידי משטרת ישראל (יאל"כ ויאח"ה) ורשות ניירות ערך.



    0 תגובות