- רדיו קול חי - -

מפעל במבה חדש

חברת אסם חונכת היום, 19 בפברואר, מפעל במבה חדש בקרייה התעשייתית שלה בקרית גת, במעמד שר הכלכלה, אלי כהן, נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, יו"ר הסתדרות העובדים, אבי ניסנקורן וראש עירית קריית גת, אבירם דהרי. המפעל, השלישי במספר בעיר קריית גת, הוקם בהשקעה של  כ-200 מיליון שקל, על שטח של 16,000 מ"ר ויעסיק כ-150 עובדים. במהלך השנה ייפתח בסמוך למפעל גם מרכז מבקרים חדש ומושקע, שיהיה מקור לחוויה עבור כל המשפחה.

המפעל יאפשר לאסם, בשלב הראשון, להכפיל את היקף הייצור לכמיליון שקיות במבה ביום, ובהמשך לכ-1.5 מיליון שקיות. הגדלת כושר הייצור תאפשר אספקה של הביקוש הגובר לבמבה בישראל, ייצור של מוצרים חדשניים שפותחו על ידי מדעני החברה ושיווק במבה לרשתות קמעונאיות מובילות בארה"ב ולשווקים חדשים נוספים בעולם.

כבר למעלה מ-30 שנה, אסם משווקת את מוצריה לשוק הכשר בארה"ב ובאירופה באמצעות אסם ארצות הברית ואסם אנגליה. ב 2018 התחיל שיווק הבמבה לרשתות קמעונאיות בארה"ב בסגמנט ה-"Better For you". בימים אלה החלה אסם במכירת במבה לענקית הקמעונאות האמריקאית וולמארט ובחודשים הקרובים תתחיל לספק במבה למספר רשתות קמעונאיות ופארמים מובילים נוספים בארה"ב.

חטיף הבמבה מעורר עניין מיוחד בצפון אמריקה בעקבות המלצות המכון הלאומי לבריאות בארה"ב, שפרסם בינואר 2017 המלצה עבור תינוקות בעלי נטייה לאלרגיה, לחשוף אותם למוצרי בוטנים בכדי להקטין את הסיכון לפתח אלרגיה לבוטנים, כחלק מטיפול מונע בליווי רפואי, תוך שהוא מציין ספציפית את במבה אסם כמוצר טוב לחשיפה שכזו. בעקבות זאת אפשר ה-FDA לסמן היגד (claim) ברוח זו על מוצרים המכילים בוטנים.

 לדברי אבי בן אסאייג, מנכ"ל קבוצת אסם: "החלום שלנו הוא שבמבה תגיע לכל סופר בארה"ב ובאירופה. בזכות המפעל שאנו חונכים היום, נוכל להגביר את כושר הייצור פי 2 ולספק את הביקושים בארץ והתעוררות הביקושים לבמבה בארה"ב. זהו מפעל המזון החדשני ביותר בישראל עם בקרת איכות מהמתקדמות בעולם ומערכת ייצור סגורה ואוטומטית. המפעל מצטרף לקריית מפעלי הייצור של החברה בקריית גת, הכוללים את מפעלי צבר ובונז'ור שכבר פועלים בה ובסך הכל תעסיק אסם בעיר ובסביבותיה כ-600 איש. שלושת המפעלים יהיו חלק מקמפוס תעשייתי מתקדם ומודרני שיפעל בסטנדרטים מובילים בתחומי איכות הסביבה, לוגיסטיקה, פיתוח ואוטומציה ויהפוך את קריית אסם בקריית גת לאתר תעשייתי יוצא דופן, עם פריון עבודה גבוה וסטנדרטים בינלאומיים מתקדמים בכל היבטי פעילותו." בן אסאייג התייחס גם למעורבותה של נסטלה בהקמת המפעל ואמר: "הדרך בה נסטלה מלווה את תהליך תכנון והקמת המפעל וההשקעה המשמעותית שלה בו, מעידות על מידת מחויבות גדולה בין אסם ונסטלה, ועל האמון האדיר של נסטלה באסם כארגון חדשני ומצטיין. זוהי דרך המבטיחה את המשך פיתוחה של התעשייה בישראל ואת מיצובה של אסם כאחד הארגונים המובילים של נסטלה בעולם."

דן פרופר, יו"ר אסם, אמר בטקס: "כשהמצאנו את הבמבה לפני 55 שנים לא שיערנו שהיא תהפוך להיות החטיף הנמכר ביותר בישראל ותעורר עניין כה רב גם בחו"ל. לאורך השנים במבה התחדשה כל הזמן, עם צורות מגוונות וטעמים חדשים, והתינוק שהפך לאייקון ישראלי עושה חייל בארץ ובחו"ל. אני גאה במיוחד על כך שבזכות הכישרון וההישגים של עובדי אסם, אנחנו חונכים היום מפעל חדש ומגשימים הלכה למעשה את המחויבות של אסם ונסטלה להשקיע בפיתוח התעשייה בישראל ולהרחיב את מכירות במבה בעולם".

לדברי מאיר אימבר, משנה מנכ"ל לתפעול קבוצת אסם: "המפעל נבנה על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של מפעלי מזון בעולם, בטכנולוגיות חדשניות ובתהליכי ייצור אוטומטיים. שיקול מרכזי היה –  מינימום טביעת אצבע סביבתית. התוצאה – השפעתו על הסביבה תהיה פחותה מזו של בניין מגורים: מפעל ללא שפכים, שכל צריכת האנרגיה שלו מבוססת על גז טבעי ואפס פסולת להטמנה. עד 2025 כל אריזות המוצרים יהיו מחומרים הניתנים למיחזור."

הסיפור של במבה

אסם הוקמה בשנת 1942, בהתארגנות של שלושה יצרני פסטה קטנים לשיווק משותף. כיום, לאחר 77 שנים, יש לקבוצת אסם 9 מפעלי ייצור ברחבי הארץ, מיקנעם בצפון ועד שדרות וקרית גת בדרום, מרכז לוגיסטי מהמתקדמים בישראל והיא מעסיקה כ-4,500 עובדים. במהלך השנים פיתחה אסם מוצרים אשר הפכו אייקונים בחברה הישראלית כדוגמת הפתיתים (אורז בן גוריון), במבה, ביסלי ושקדי מרק.

1964 – מזל טוב! אסם מביאה לעולם חטיף תירס בטעם גבינה. שמו בישראל במבה בשל הדמיון הפונטי למילים הראשונות שתינוקות לומדים להגות אפילו לפני המילה אבא.

1966 – החטיף לא זוכה להצלחה המצופה. רגע לפני שהמפעל נסגר נולד רעיון ואסם מצפה את הבמבה בחמאת בוטנים והיא נחטפת מהמדפים.

1977 – במבה זוכה לאהבה רבה ובאסם מחליטים להוציא אריזה חדשה וגדולה.

1980 –אסם מחליטה לייצר את הבמבה על טהרת החומרים הטבעיים בלבד, יותר מאוחר מחליטים להוסיף לה גם ויטמינים.

1980 – במפעלי אסם נולדת לבמבה אחות קטנה ומתוקה – במבה אדומה בטעם תות.

1992 – התינוק של במבה מגיע לעולם ועם השנים הופך לאייקון מוכר.

2003 – לקראת מלחמת המפרץ השנייה מכריז משרד העבודה על מפעל במבה של אסם בחולון כעל מפעל חיוני לשעת חירום, לאור ההערכה שהבמבה מהווה מרכיב חשוב במזון שאגרו הורים עבור ילדיהם.

2007 – משנה זו ואילך במבה היא החטיף המלוח הנמכר ביותר בישראל.

2015 – פורסם מחקר פורץ דרך בכתב העת הרפואי החשוב The New England Journal of Medical, אשר הציג כי חשיפה מבוקרת ומוקדמת של תינוקות בעלי נטייה לאלרגיה לבוטנים מפחיתה את הסיכון שלהם לפתח אלרגיה כזו.

2018 – אסם נכנסת לשוק האמריקני והאמריקאים מתחילים לאהוב במבה.

2019 – אסם חונכת את מפעל במבה החדש והמתקדם ביותר בקריית גת.

1,000,000 שקיות במבה מיוצרות ביום אחד. למעלה מ-20,000,000 מיליון שקיות בחודש ומיליוני אנשים בארץ ובעולם חושבים ש"אין אין אין כמו במבה."