סיור מרתק ב'גוש עציון': היסטוריה, נופים, טבע ואוכל משובח

    קובי פינקלר 1 Comment on סיור מרתק ב'גוש עציון': היסטוריה, נופים, טבע ואוכל משובח

    עולים לגוש עציון: מ"האילים האדומים", דרך המצפורים, שמורת עוז וגאון ודרך האבות כל אלו לצידם של מסעדות משובחות ואתרי לינה מיוחדים

    גוש עציון צילום: פלאש 90
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "כי מראש צורים אראנו.." שר/חזה בלעם על עם ישראל , וכשעומדים במצפורים המקיפים את גוש עציון מבחינים עד כמה יופיה והדרה של ארץ ישראל, ניבט כאן.

    ממרומי 'מצפור האלף' נשקפים נופי ארץ ישראל לכל עבר. במבט לצפון מזרח נשקף הר הבית ובירת ישראל, במזרח הר אדום ופסגתו הקטומה של ההרודיון, במערב, הים התיכון ומדרום הרי חברון. בתווך, כרמים, רפתות, הרבה טבע ואלפי יחידות דיור המעידות על התנופה הרבה בה מצוי גוש עציון על שלל אתריו ומכמניו.

    המצפור, הניצב בגובה של 1000 מטר, עקף את היישוב נווה דניאל, שגובהו מסתכם ב-997 מטר. המקום משמש נקודת הסברה למבקרים הרבים הפוקדים את גוש עציון והוא "משקיף" ב 360 מעלות לעבר גוש דן, ים המלח, ירושלים, והרי חברון.

    .

    כמה מאות מטרים משם במרומי  הישוב ראש צורים (כן, אותו פסוק בדיוק)  מרפסת תצפית מרהיבה המספרת את סיפורם של ארבעת הישובים הראשונים שהיו כאן עוד לפני מלחמת העצמאות. מעל מרחפות צפרים כמאשרות את ההיסטוריה.

    במרחב, פרסו אנשי התיירות דגמים מבטון המספרים את סיפור המקום בעבר ובהווה.

    ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן מספר לנו שמיקום התצפיות מאפשר להעלות מדרגה בהסברה על חשיבות ההתיישבות בבחינת "טוב מראה עיניים'".

    מצפור ארי

    ממרומי מצפור 'ארי פולד' הי"ד ניבטים עמקי הברכה הפוריים, דרך האבות בה פסעו יעקב, יוסף ואבותינו. דרך יפה העולה במעלה הכביש בואכה מגדל עוז ומעט אחרי שמורת  עוז וגאון מובילה אותנו למקום.

     ואחרי שראינו בעיניים, אנו יוצאים ברגליים לטבע.

    חורף עכשיו ברחבי הארץ. אבל  כאן בגוש, הכל ירוק.  האויר והאוירה צלולים כיין ושפע הירק מעיד על המים הרבים הפזורים כאן מעל ומתחת האדמה. כדי לחוות את  המקומות הנסתרים קחו לכם לשעה שעתיים איזה טרקטורון. חוויה משכרת המשלבת נסיעה מאתגרת יחד עם התחברות לטבע הקסום והארץ ישראלי של גוש עציון.

    הסיור המלווה במדריכים מנוסים ומוסמכים, כולל עצירה להסברים ולתצפיות. בדרך, עוברים בפינות חמד קסומות, בשבילי שמורות הטבע ובנקודות תצפית מהיפות והמיוחדות בגוש עציון ( אלו של קודם..).

    "דרך האבות"

    הזכרנו קודם את אבותינו שהילכו כאן תוך כדי מבט מעל ממרומי 'תצפית פולד' וכמו שאמרנו, צריך לחוות ברגל.

     דרך האבות היתה הדרך בה עברו אבותינו בדרכם על גב ההר. בדרך צופים על מקום הקרב בין החשמונאים לבין היוונים, עוברים דרך אבני המיל הרומיות ואפילו מקווה הטהרה שאליו יורדות מדרגות אבן. את מקווה הטהרה נוכל לזהות בעזרת הסככה שבסמוך לו.

    מנהלת התיירות דאגה כאן ובמקומות נוספים לשילוט מתקנים שכולל ברקוד המסביר על המקום, מאפייניו וההיסטוריה רבת השנים כל אלו משולבים בסרטון נפלא. אבן  המיל אמנם לא מדברת, אך הממצאים מעידים על סידורי הטהרה הקפדניים שננקטו בעבר.

    המסלול עובר בנוף הררי מרהיב, כר לפרשיות היסטוריות מרתקות ולחיי עמל וחקלאות בימי קדם. שורשיה של דרך זו נעוצים עוד בימי בית המקדש הראשון והשני, ובעולי הרגל הרבים שבאו אליו וחזרו ממנו לביתם. יתרונה הגדול של דרך זו היה טמון בנוחות שסיפקה, ללא עליות וירידות תלולות.

    ראש צורים בעשיה

    פת במלח בראש צורים

    בראש צורים הסמוכה שילוב של ארץ 'שבעת המינים' עם סדנאות לחם מחמצת חם וטרי.

    זו מאפיה המציעה בנוסף ללחמים עשירים העשויים מקמח מים ומלח בלבד גם התנסות חווייתית, חינוכית ומעשית בהכנת מגוון סוגי לחמים. 02-5020262

    בחזרה לטבע ולפרשת תרומה: ארץ האיילים.

    עורות "האילים המאודמים" סיקרנו מאז ומתמיד את האדם. לא בכל עת ניתן למצוא ולראות מקרוב את בעלי החיים, המוזכרים במקרא בסביבתם הטבעית. תיאורי המקרא הארוכים באשר לחומר אשר ממנו נבנו יריעות המשכן הניבו לא אחת השערות שונות באשר למקורם של העורות. במיזם תיירותי בגובה של כ-1000 מטר , נפתח לפני מספר שנים ,אתר ארץ האיילים, בו ניתן לבקר, לטייל ואפילו לרחף מעל עמקי ההר.

    איילים מסקוטלנד מטיילים ברחבי האתר בלי לחוש את אימת האדם, פינת חי בר ופינת ליטוף והאכלה בה מצויים ארנבים, ברווזים וטווסים משווים למקום נופך מיוחד והנאה מובטחת. את הרעיון להביא לאתר איילים הגו שני חבר'ה ירושלמים. ליאור לוי (דור תשיעי לשושלת קבלנים שבנתה בין היתר את רחבת הכותל, משכן הכנסת, בית החולים שערי צדק) חבר לאוהד מדר חברו לצבא. בשלב הראשון הם רכשו 10 אילים מאודמים "זו חיה שאין רוע, התמימות והאצילות שלה עומדות מעל הכל.

    אולי זו הסיבה שבעטיה נבחרו עורות בעלי החיים האלו ליריעות המשכן" אומר לוי. אבל גולת הכותרת במקום היא ללא ספק האומגה הארוכה ביותר בארץ ולא פחות מכך, גובהה מעל לפני הקרקע.

    האלון הבודד

    סמל הגוש- עץ אלון בן 700 שנה

    לאחר מלחמת ששת הימים האלון הפך לסמל לשיבת האזור לשליטה יהודית. קרן קיימת לישראל הקימה ליד האלון אנדרטה למתיישבי גוש עציון. על שם האלון נקרא היישוב אלון שבות שבגוש עציון. העץ אף מופיע בסמל מועצה אזורית גוש עציון.

    בזמן העתיק העץ שימש כציון הגבול בין מחוז יהודה למחוז בית לחם. לפני מלחמת העצמאות הייתה ליד העץ צומת דרכים של יישובי גוש עציון. במלחמת העצמאות כבש הלגיון הירדני את יהודה ושומרון והחריב את יישובי הגוש.

    חלק מהמגינים נפלו בקרב, וכ-130 מהם נטבחו לאחר שנישבו. הנשים והילדים שפונו בעוד מועד היו לפליטים. האלון הבודד נצפה משטח ישראל וסימל את הכמיהה לשיבה למקום. בין מלחמת העצמאות למלחמת ששת הימים נהגו פליטי גוש עציון וצאצאיהם, לצפות בעץ מאזור נס הרים או מבוא ביתר, ולייחל ליום בו ישובו לאדמתם. עמדת שמע מסבירה היטב מה התחולל כאן.

    בפאתי האלון, תחנת האוטובוס ממנו נחטפו ואח"כ נרצחו שלושת הנערים. עוד באותו לילה שבה נתגלו גופותיהם, הובילו נשות נשים בירוק, נדיה מטר ויהודית קצובר את פיתוח השמורה הסמוכה לתחנת ההסעה שממנה נחטפו השלושה ומיד החלו פעילים רבים להכשיר את השטח כשמורת תיירות וטבע.

    עוז וגאון

    השמורה המחודשת נקראה עוז וגאו"ן על שם שלושת הנערים, גיל-עד שער, אייל יפרח ונפתלי פרנקל הי"ד. הבחירה במילה 'עוז' לשמה של השמורה נבעה מהסמיכות לקיבוץ  מגדל עוז ונבחרה להדגשת העוז המלווה את ההיאחזות היהודית.

    שטח השמורה סלעי. הצמחייה שבה כוללת בעיקר עצי עוזר קוצני ואלון מצוי. ניתן למצוא בשולי השמורה גם עצי שקד וכרמי גפן. כמו כן שיחי סירה קוצנית וקורנית מקורקפת. בין סלעי השמורה גדלים פרחי רקפת בחלק מעונות השנה. בעונת הפריחה צומחים בשמורה חלמוניות.

    חממה

    בפסגת הגבעה התגלו שרידי יישוב מהתקופה הישראלית. במזרח השמורה השתמר "בית היערן" מהתקופה  התורכית לצידו בור מים מתקופה זו. היום הוא משמש בית כנסת ומקום לימוד לפוקדים את המקום. הדרך בתוך השמורה משולטת באמרות אבות הציונות ובתוך אוהל מצויים ספסלים ובהם ברקודים עם שירי ארץ ישראל. תשובה ציונית הולמת לאשר התרחש כאן.

    הדרך העולה לגוש עציון מתפתלת. לאורך הקילומטרים האחרונים שבין גבעת הקרב שבה נפלו לוחמי שיירת הל"ה (יום ציון הקרב  היה בתחילת החודש) ועד לכניסה לקיבוץ כפר עציון, מרגישים בכל סיבוב שעולים בעוד כמה עשרות מטרים. כשמגיעים לפסגה, ומביטים לעמק הנשקף למרחקים מבינים וחשים את ייחודו של המקום.

    ייחודו, אמרנו ומיד שמים אנו פעמינו לאתר ההנצחה של גוש עציון בקיבוץ כפר עציון.

    אזור ההנצחה של כפר עציון נמצא בקיבוץ כפר עציון בקצה הדרום מערבי של הגבעה וסמוך למקום שבו התרחש הטבח ב-1948.

    האתר מורכב מבית מוזיאון לתולדות ההתיישבות בגוש עציון ובית עדות שבו מסופר במלל, תמונות, מפות וממצאים ההיסטוריה של גוש עציון מ-1927 ועד נפילת קיבוץ כפר עציון וגוש עציון במאי 1948. החיזיון האור קולי נמצא בבית המוזיאון וניתן לצפות בו על ההיסטוריה של האזור.

    הבית ממוקם במורדות הגבעה שעליה שכן כפר עציון עד לחורבנו בשנת 1948. לידו נטוע גן זיכרון, ובו בית אחד ששרד מהקיבוץ ובו התגוררו ראשוני גוש עציון.

    מיצג חדש באתר ההנצחה המחודש בכפר עציון על חורבות הבונקר: "אָז נִפְרַח עֵת תִּדֹם בֶּהָרִים זַעֲקַת יְרִיָה אַחֲרוֹנָה" – חתם המשורר את שירו.

     בקצה השני של האזור סמוך לצומת הגוש חזיון נחל הפירים. הרי גוש עציון, נחל הפירים, אמת הביאר ( הבורות),וירושלים קשורים הם זה לזה כבר 2000 שנה.

    .

    עוד בסביבה > אתר ההרודיון

    ההרודיון הוא אחד המבנים המרתקים וההרפתקנים ביותר של העולם הקדום. המלך הורדוס הקים כאן בין השנים 22 ועד 15 לפני סה"נ מבנה המשלב מבצר חזק וארמון מבוצר. המבנה מוקף חומה כפולה, שקוטרה 63 מטרים, והיא מתנשאת לגובה של שבע קומות. מסביב לחומות נערמו ערמות עפר גדולות, שיצרו הר מלאכותי.

    בתוך המבנה הזה הקים הורדוס ארמון פרטי, שכלל אולמות, חצרות ובתי מרחץ מפוארים. למרגלות ההר נבנתה בריכה גדולה, מוקפת בגנים מפוארים, כל זה באזור ספר המדבר, העני בגשם וחסר מקורות מים לחלוטין. המים הגיעו להרודיון באמה שהוליכה את מי מעיינות הכפר ארטס, השוכן באזור בית לחם. על פי תיאורו של ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו, הורדוס בחר להיקבר בהרודיון, המקום הנושא את שמו.

    בתקופת המרד הגדול השתלטו הקנאים על הרודיון והפכו את המקום לבסיס שהחזיק מעמד זמן רב, אך בסופו של דבר נכנע ללא קרב. בזמן שהותם בהרודיון בנו בית כנסת על מבנים קיימים ושרידיו ניכרים עד היום. גם בתקופת מרד בר כוכבא התבצרו הלוחמים היהודים בהר, וחצבו בבטן ההר מערכת מסובכת של מחילות מסתור. בניית המחילות בוצעה בחשאי והן שימשו למלחמת גרילה ברומאים שצרו על המקום.

    חוות גבינות ב"שדה בר" ובית בד בתקוע

    מפעל גבינות מקומי. במקום דיר עיזים וכבשים. מחלב העיזים מייצרים גבינות אשר אותן מוכרים, ומלמדים את מבקרי האתר רז או שניים על תהליך הייצור. טעים ומעניין. בשטח החווה מטעי זיתים, שבכל שנה בסתיו מוסקים ומייצרים מהם שמן זית הן לצריכה עצמית והן למכירה. לתאום מראש : 052-8439570

    בסמוך למקום, בתקוע, שני צעירים עם חזון, מעוף והרבה כוח רצון, הקימו את בית הבד היהודי הראשון מזה מאות שנים.

    >מרכז חוויות אלעזר

    גן חי ייחודי בארץ ובעולם, המשלב מפגש חווייתי עם עולם החי. במרכז למעלה מ-1,000 חיות מסוגים שונים, אקזוטיים ומגוונים. לגעת וללטף חלק מהחיות, שרבות מהן "מוחתמות" ורגילות לחברת בני-אדם. בתיאום מראש 02-9931988

    אה. נכון עוד לא שבענו? נתחיל בניווט לאתרי האוכל הרבים שיש כאן.

    את גולת האוכל החלבי מצאנו בקפה החממה באזור המסחרי בכניסה לכפר עציון.

    קם לו יהודי חם, ורקם רעיון. בית קפה בצמוד לחממת שתילים ופרחים. ארץ ישראל במיטבה. בבית הקפה שהא מסעדה חלבית כשרה למהדרין תפריט ייחודיי ומגוון, שכולל ארוחות בוקר עשירות, סלטים מיוחדים ורעננים,  מגוון פסטות, כריכים, פיצות ופוקאצ'ות. אבל גולת הכותרת לטעמי הם המאפים המשובחים שלו. לצד בית הקפה והחממה גם מאפיה משובחת ביותר. ריח השמרים והבצקים משכר.

    ובזמן שאתם מחכים להזמנות שלכם בבית הקפה, קפצו לבחור לכם שתיל מהחממה.

    לעת  צהרים/ערב ארוחת בשרים משובחת ביותר במצודת גוש עציון במקום שבו היה פעם הפילבוקס המפורסם, במסעדת רוזה.

    רוזה

    בתוך המבנה העתיק, בין צריחי מצודת עציון המקוריים, שוכנת לה מסעדת רוזה. כאן ממגוון  מרשים ומשובח של מנות בשריות, פסטות, פוקצ'ות שנאפות במקום ותפריט יינות עשיר, על רקע הררי ופסטורלי.  הצוות במסעדה מטפל לדבריו בבשר, באמצעות תהליך עישון שנמשך ימים. הבשרים הנפלאים, בשילוב התוספות הייחודיות שיצר השף תושב הגוש כמובן..  הביאו ל'רוזה' את האוכל לפסגות מיוחדות.

    הכל כאן טרי ביותר ומשובח.  וגם אחרי הטיפול הראשוני בבשר, כדי לאכול נתח בשר איכותי מניחים אותו  כבר ערב לפני במעשנה.

    המסעדה בשרית בכשרות  מהדרין  בהשגחת אבא שאול וכל הבשרים חלק מהדרין

    צומת גוש עציון  טל. 02-6504483

    >היכן לנים?

    שפע של אפשרויות, מחדרים בבית ספר שדה, דרך צימרים משובחים ועד מלון באפרת. גם בגבעת עוז וגאון ניתן לארח קבוצות לאירועים, ללינת לילה, להפעלות שדה ולהתנדבויות שונות.

    פרטים נוספים בעמותת התיירות 02-9933863.

    .



    1 תגובות

    מיין תגובות