- רדיו קול חי - -

נשיא 'ועידת רבני אירופה': צעדת הניאו נאצים בבודפשט מזכירה ימים אפלים

במרכז בודפשט הונגריה התקיימה השבוע צעדת המונים של ניאו נאצים משולהבים שקראו קריאות לאומניות ואנטישמיות תוך שהם משתמשים בסמלים ובכרזות פאשיסטיות מובהקות. למרות מחאות ופניות של ארגונים יהודיים בעולם בחרו שלטונות הונגריה להתעלם ואפשרו את המצעד המסורתי.

נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט הגיב בתגובה נזעמת ואמר כי התמונות של בודפשט הן בלתי נסבלות וכואבות ומזכירות את הפרקים האפלים ביותר של המאה הקודמת. "הניאו נאצים תוקפים את חירותה של אירופה ואת ערכיה. אם הם יכולים להפיץ את שנאתם ליהודים ולזרים במרחב אירופי, זו סכנה בראש וראשונה לכל האירופים. האדישות של השלטונות ההונגריים מזעזעת, ועליהם לקחת בחשבון את השפעתן של מסרי שנאה כאלה".

 

"אנחנו מודאגים מאוד מההשלכות המסוכנות". הגר"פ גולדשמידט ורבני אירופה [1]
ראשי ועידת רבני אירופה

אלי איטקין

הגר"פ גולדשמידט הוסיף כי "אנחנו מודאגים מאוד מההשלכות המסוכנות באירופה: מספר האנטישמים, משכתבי ההיסטוריה ומכחישי השואה גדל בכל אירופה, הן משמאל והן מימין. פשעי השנאה ופיגועי החקיקה שהם האנטישמיות החדשה, התפשטו יותר ויותר, כך גם הסכנה שהאנטישמיות תהפוך לטרור קטלני, כפי שראינו בהתקפה על בית הכנסת בפיטסבורג ובמקומות נוספים באירופה. הבעיה איננה רק במצעד והשלכותיו אלא בעיקר חושפת את השנאה המבעבעת מתחת לפני השטח ועלולה להתפרץ.

"אנו דורשים מאבק נחוש נגד האנטישמיות ומסרי השנאה שלה מכל האחראים באירופה כדי שהיהודים יוכלו לחיות בביטחון ובשלווה ולקיים את מצוות הדת ואורח חייהם בכל מקום ללא חשש", אמר