- רדיו קול חי - -

שר הכלכלה חתם: מזכר הבנות כלכלי עם אוסטריה

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן ושרת הכלכלה והדיגיטליזציה של אוסטריה, ד"ר מרגרט שרמבק חתמו היום במעמד נשיא אוסטריה ד"ר אלכסנדר ון דר בלן (Dr. Alexander Van Der Bellen) ושרת החינוך האוסטרית ד"ר הינז פסמן (Dr. Heinz Fasmann), על מזכר הבנות לקידום הכלכלה היצירתית. מדובר בהסכם ראשון מסוגו שמהותו פיתוח נתיב חדשנות נוסף לצמיחת הכלכלה הישראלית. ההסכם ממסד שיתוף פעולה בין המדינות ומהווה תשתית ראשונית להקמת פורום בינלאומי למינוף הכלכלה היצירתית ומיצוי הפוטנציאל הגלום בה.

כלכלה יצירתית היא כלכלה בה חברות וארגונים מטמיעים תהליכי עיצוב ויצירתיות כמנוע צמיחה אסטרטגי בפעילות העסקית. בעוד שתהליכי פיתוח טכנולוגים מדגישים את התרומה הפונקציונלית, תהליכי פיתוח עיצוביים מדגישים הן את הצד הפונקציונלי והן את הצד החוויתי-ערכי. באמצעות זאת, הם תורמים להבנה של שווקים ע"י התייחסות מקיפה לצרכים שונים ומגוונים.

התעשיות היצירתיות כוללות את מקצועות העיצוב, ארכיטקטורה, אמנות, אופנה, פרסום, סרטים, וידאו, מוסיקה, משחקי מחשב, טלוויזיה, ורדיו. הן מוגדרות בכל העולם כסקטור כלכלי ומהוות כ-3% מהתל"ג העולמי וכ-8-12% מהתל"ג באירופה. מדינת ישראל הנה מובילה ברמה הגלובלית בתחום החדשנות' המחקר והפיתוח, יחד עם זאת פוטנציאל הכלכלה היצירתית בישראל מהווה נדבך משמעותי נוסף לקידום חדשנות על סוגיה במגוון רחב של סקטורים במשק לרבות ענפי התעשייה, המסחר והשירותים.

לתעשיות היצירתיות השפעה גם על עולם היזמות היות והן מציעות מגוון כלים ויכולות שיגדילו את סיכויי ההצלחה של סטארטאפים: הבנת משתמשים ופיתוח חווית לקוח, יכולות מידול והדמיה לבחינה מהירה של רעיונות לפני כניסה לפיתוח מורכב ויקר, ויזואליזציה של נתונים ועזרה בתהליכי קבלת החלטות, ממשקים, פיתוח מוצרים, פונקציונליות, גיימיפיקציה, שיווק, וידאו ו –storytelling.

ממשלות ברחבי העולם (בין היתר דנמרק, אנגליה, אוסטריה, צרפת, שוודיה, סין, סינגפור, אינדונזיה וגרמניה) החלו לגבש תכניות ייעודיות לפיתוח כלכלה יצירתית. בנוסף גם חברות גדולות כמו google , M3, We-work וכן wix,fiver , סודה סטרים ואבן קיסר הישראליות, מבינות את החשיבות של התחום ומאמצות את עקרונותיו.

לאחרונה, משרד הכלכלה והתעשייה החל לגבש מדיניות סדורה בתחום והחתימה על מזכר הבנות זה מהווה נדבך משמעותי לפיתוח הנושא בישראל. בשנה האחרונה, נוספו למסלולי התמיכה המשרדיים המיועדים לשיפור הפריון בתעשייה אפשרות להכרה בעיצוב המוצר והחוויה כחלק מהמרכיבים המוכרים להשקעה. לצד הכרה זו ימשיך ויפעל המשרד לקידום הכלכלה היצירתית בישראל ומיסוד מנגנונים ותשתיות בנושא זה.