- רדיו קול חי - -

"חיזוק משמעותי": בזק"א חונכים מכשיר סונאר

ארגון זק"א ישיק הערב "מכשיר סונאר זק"א" לטובת יחידת הצוללנים של הארגון, לאיתור נעדרים במקווי מים.

לאחר האסונות שהיו בקיץ ובפסח שעבר בכנרת בו טבעו למוות שלושה נערים, ואשר החיפושים שנערכו לאיתורם לקח כעשרה ימים, הוחלט בהנהלת הארגון לגייס תורמים לרכישת מכשיר הסונאר שיכול תוך מס' שעות לאתר כל דבר במים בעומק של מטרים רבים.

יו"ר זק"א יהודה משי זהב אמר: "כיום לחיל הים יש את המכשיר הזה, אך לוקח כמה ימים טובים עד שיש הסכמה לתת אותו לחיפושים. בסיפור בפסח בכנרת מתנדבי הצוללנים של זק"א עם השיטור הימי עבדו שישה ימים לנסות ולאתר את הנערים. אף אחד לא משלה את עצמו שמי שנכנס וטבע תוך מספר שעות עדיין יישאר חי, אבל צער המשפחות הוא גדול כל עוד ואין שום מידע אודות יקיריהם. העלות של מכשיר כזה הוא כ 175,000$. הוא יורד לעומק של עד 350 מטרים והיכולת שלו היא לזהות גודל אפילו של קופסת גפרור. בסיכום של זק"א עם חיל הים סוכם כי חיל הים יפעילו את המכשיר באימוני מילואים והם כבר מתאמנים על המכשיר. יש לו יכולות מבצעיות גדולות. אין ספק שמבחינת זק"א זו מקפצה גדולה לתת מענה לכל אירוע ותרחיש. אני מקווה שהמכשיר ישמש רק לתפאורה ולא מעבר לכך", אמר משי זהב.

יחידת הצוללנים של זק"א מורכבת מכ-350 צוללים בפריסה ארצית, בעלי הסמכה גבוהה בדרגות שונות, המצוידים בציוד צלילה לתגובה מיידית, בחיפוש אחר יורדי ים שנקלעו למצוקה. במהלך השנה מוקפצים המתנדבים לעשרות אירועי נעדרים. יחידת הצוללנים של זק"א מפעילה בכל שנה מעל 8,000 שעות של צלילות חיפוש אחר נעדרים במים.

הרעיון להקמת היחידה נבעו מהצורך החיוני אליו נחשפו מפקדי יחידת איתור נעדרים של זק"א, במהלך החיפושים אחר עו"ד משה קניאל שטבע בים בת"א בשנת 2005. מאות מתנדבים סרקו רגלית את החופים כשמעליהם חגו כלי טייס זעירים ומסוקים, אך למעמקי הים לא הצליחו המתנדבים להגיע בשל היעדר אנשי מקצוע מיומנים. בזק"א מיהרו להסיק מסקנות ובמלאת 30 יום למציאת גופתו של עו"ד משה קניאל הוקמה ע"ש ולזכרו 'יחידת הצוללים' של זק"א. על מתנדבי היחידה נמנים: בוגרי שייטת, רופאים, עורכי דין ואנשי כלכלה שציינו את הזכות שנפלה בחלקם להימנות על מתנדבי זק"א. בכך משלים הארגון עוד אבן בפסיפס העשייה למען הקהילה ובמערך כוחות ההצלה בישראל.

כאמור, הערב ישיק הארגון את מכשיר סונאר בפארק הירקון. באירוע ישתתפו יו"ר זק"א, מנכ"ל זק"א, רבני הארגון והמתנדבים, לצד בכירים ומפקדים בחיל הים, תורמי המכשיר ואישים נוספים. במהלך ההשקה יצפו המשתתפים בתצוגת יכולת איתור של הסונאר בנחל הירקון.