ועדת חקירה בכנסת: ראשי הבנקים באו להעיד ולא ענו על הכל

    איתי גדסי No Comments on ועדת חקירה בכנסת: ראשי הבנקים באו להעיד ולא ענו על הכל

    מנכ"ל בנק הפועלים פינטו ויו"ר הבנק ערן העידו במשך כשעתיים וחצי בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית ונשאלו שורה של שאלות נוקבות ביחס לאשראי שנתן הבנק בין היתר לאנשי העסקים דני ונוחי דנקנר, אליעזר פישמן ועוד; לא במפתיע הם סירבו להתייחס למקרים ספציפיים, על אף החלק הגדול של בנק הפועלים במתן האשראי לאותם לווים, בין היתר במתן הלוואה לנוחי דנקנר 3 ימים לפני קריסתו; היו"ר כבל: מתברר שמערכת הבנקאות "מאותרגת" – אך אנחנו לא מתכוונים להירתע

    ח"כ איתן כבל יו"ר ועדת הכלכלה בשימוע היום צילום: פלאש 90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שמים סוף להפקרות בשחקים: יו"ר בנק הפועלים, עודד ערן, ומנכ"ל הבנק, אריק פינטו, הגיעו היום (ראשון)  ל'וועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים', בראשות ח"כ איתן כבל, במסגרת עבודת הוועדה לבחינת התנהלות הבנק בהסדרי אשראי ללווים גדולים.

    במשך כשעתיים וחצי העידו מנכ"ל ויו"ר בנק הפועלים בפני הוועדה והתמודדו עם השאלות הקשות שהפנו אליהם היו"ר כבל וחברי הוועדה ח"כ איילת נחמיאס ורבין, ח"כ יואב קיש, ח"כ דב חנין וח"כ רועי פולקמן, שעסקו בשורה של אירועים מהשנים האחרונות בהם ניתנו הלוואות לחברות גדולות ואנשי עסקים בכירים. בכירי הבנק סירבו להתייחס למקרים ספציפיים ולשאלות אישיות, בין היתר בעניינם של נוחי ודני דנקנר ואליעזר פישמן.

    היו"ר כבל התייחס לכך בתום הישיבה ואמר כי לא נהנה מכל התשובות של בכירי הבנק. "התמקדתם בנעשה בתקופה הזו ועל החלק המרכזי של השאלות לא קיבלנו תשובות מספקות ובכוונתנו לקיים דיון נוסף", אמר היו"ר כבל והודה ליו"ר הבנק והמנכ"ל על הדיון המאלף. יו"ר בנק הפועלים, עודד ערן, אמר בסיום: "תודה על השאלות שהיו נוקבות והוגנות".

    .

    יו"ר הוועדה כבל פתח את הישיבה היום ואמר כי "הוועדה התכנסה להוציא את האמת אודות הלוואות העתק והאשראי המופלג שהוענקו לטייקונים כדוגמת אליעזר פישמן, נוחי דנקנר ועוד. זהו מסע קשה, סיזיפי ומתסכל. מלווה במלחמות ומאבקים למול המועדון היוקרתי והמאותרג ביותר בישראל – מועדון שחברים בו בנקאים, טייקונים ורגולטורים. זהו התפקיד אותו לקחנו על עצמנו כשהקמנו את וועדת החקירה, ועל אף כל הקשיים שמנסים להערים עלינו מכל כיוון אפשרי, אני מודיע לכם חד וחלק שלא ננוח עד שהאמת תצא לאור.

    יש מי שמנסים למנוע מאתנו מלברר את השאלה הכבדה הזו. לאחר חודשים שבהם חברי הועדה בראשותי מבקשים ודורשים שוב ושוב לקבל את המידע הדרוש לביצוע מלאכת בדיקה ישרה והוגנת – אני יכול לקבוע בוודאות: "מישהו" לא רוצה שאנחנו נעשה את העבודה הזו. ואהיה ישיר ולא אכחד: המישהו הזה הוא קודם הבנקים אבל גם גורמים ממשלתיים האמורים לשמור עלינו האזרחים הרגילים, שאין לנו "הילה" או טבעת של מלאך מעל הראש.

    מתברר שקיימת מחשבה בקרב פקידים ואולי גם שרים שלא אנקוב כאן בשמותיהם שהבנקים זה "מועדון סגור" מורם מעם ונעלה מכל בדיקה של הכנסת. שוב ושוב אנחנו מקבלים במקום מידע מעשי, מכתבים ותירוצים של עו"ד נמלצים, שכל כולם בריחה מלהנגיש לוועדה הזו כל פיסת מידע רלבנטית לגבי מערך הלווים הגדולים.

    מתברר שמערכת הבנקאות "מאותרגת" – דווקא המוסדות שתחת שרביטם אירעו כל המקרים המטרידים והחוזרים ונשנים של לווים שמשך שנים לוו סכומי ענק שוב ושוב ולא שילמו – מאתרגים את הבנקים. אני חייב לומר לאותם בנקים, פקידים ושרים – אתם טועים! תרבות ה"סמוך", ו"יהיה בסדר" נגמרה. אני מודיע לכם: אנחנו לא נירתע ולא נהסס אל מול מה שנראה, לכאורה, כמסכת של טיוח ומריחה. הבנקאות אינה חסינה מאור השמש ועיוותים במחשכים רק פוגעים בה משום שהם משמידים את אמון הציבור".

    .

    לאחר מכן אמר יו"ר הבנק ערן כי מתן האשראי נערך בתהליך מוקפד וסדור והבנק שוקד באופן תמידי על טיוב התהליך. המנכ"ל פינטו הוסיף כי בעשור האחרון חלו שינויים בניהול הסיכונים שתרמו לירידה משמעותית בשיעור הפסדי האשראי. לדבריו, היום מעל ל-99 שקלים מתוך 100 שקלים שהבנק נותן כאשראי חוזרים אליו.

    עוד הוא ציין כי "חלקם של הלווים הגדולים באשראי ירד משמעותית וחלקם של עסקים קטנים ומשקי בית עלה גם באחוזים וגם במספרים מוחלטים. הבנק תמיד יעדיף לנסות לשקם את הלקוח, קטן כגדול, ולהגיע להסדר מוסכם על פני נקיטה בהליכים. אין אשראי ללא סיכון תפקידו של הבנק לנהל את הסיכונים באחריות.

    הבנק צמצם חשיפה לקבוצות לווים, מ-7 ב-2011 לשתי קבוצות ב-2017. לווים עסקיים גדולים שהיו כמעט 50 אחוז מתיק האשראי ירדו ל-30 אחוז מתיק האשראי. מתחילת העשור הפסדי הבנק במגזר הקמעונאי גדולים פי 6.5 מההפסדים במגזר העסקים הגדולים. כאשר מבצעת מחיקה חשבונאית הבנק לא מפסיק להתמיד בגביית החוב ובשנים 2010-2017 הבנק גבה מלווים גדולים 7.6 מיליארד שקל מתוך חוב בעייתי של 9 מיליארד שקל".

    על כך השיב היו"ר כבל: "כנראה אתם לא מבינים למה אתם כאן, לא דיברנו על זה שהבנק לא רווחי". הוא ביקש לדעת האם מי מהרשויות הרגולטוריות פנתה לבנק בבקשה לוודא שהוא לא פוגע בתחרות במשק על ידי מתן אשראי, ולאחר מספר ניסיונות לספק פינטו השיב לבסוף: "התשובה היא כן, גם בנק ישראל וגם רשות ההגבלים ורשויות אחרות".

    ח"כ איילת נחמיאס ורבין התייחסה לאשראי שניתן לדני דנקנר וכיצד טופלה הפעולה מול צדדים הקשורים לבנק. פינטו השיב כי בלי סיכון המשק הישראלי לא יגיע לאן שהגיע ואם השאלה היא על מעשים לא תקינים של בכירים בבנק אז הוא לא יודע על כך. ח"כ נחמיאס ורבין הציגה טיוטת דוח ביקורת של הבנק על האשראי שניתן לדנקנר ואמרה כי נכתב בה שההלוואות לא ניתנו בסביבה עסקית טובה ועל פני ניתנו בתנאים מועדפים.

    פינטו השיב כי במבט לאחור אפשר לטייב כל פעולה וסירב להתייחס להליך מתן האשראי או לגופו של אדם כזה או אחר. ח"כ נחמיאס ורבין ביקשה להעביר לוועדה פרוטוקולים של ועדות אשראי ויו"ר הבנק ערן השיב: בשלילה. המנכ"ל פינטו אמר כי הסודיות הבנקאית חשובה בין היתר מהיבט ערכי בין הבנק לאזרח. "אני מוכן שנשוחח על כל מאפיין של אשראי כלשהו ולשכנע את הוועדה שתיקנו את הליקוי, בלי לכתוב את השם של משה או יהונתן", אמר. היו"ר כבל אמר בתגובה כי בצורה כזו אי אפשר לאחוז את השור בקרניו ולדעת למה דין לווה א' היה כזה ודין לווה ב' היה אחר.

    ח"כ יואב קיש אמר כי בעניו הרגע הקריטי הוא רגע מתן ההלוואה, ושאל כיצד נתן הבנק הלוואה לנוחי דנקנר שלושה ימים לפני הקריסה. פינטו השיב שוב כי "שאלות נקודתיות עם שם של לווה זה הפרה של סודיות בנקאית. אתם לא מצפים ממני שאעבור על הוראות הדין. אנחנו לא מסתתרים. אם יהיה פורום שמשפטית נוכל לקבל הכשר משפטי מוחלט נעביר כל מה שאפשר להעביר. הכל מועבר לבנק ישראל".

    ח"כ דב חנין ביקש לחזור לטיוטת דוח הביקורת של הבנק ולהתייחס לאשראי שניתן למפעלים הפטרוכימיים במאי 2008, בו ציין הבנק כי תזרים המזומנים של החברה לא מסוגל לפרוע את החוב אלא לשרת רק את תשלומי הריבית בלבד. "אתם מאשרים אשראי בידיעה שמי שמקבל לא מסוגל להחזיר את החוב אלא רק את הריבית. לי זה נראה שלא ככה נותנים הלוואות.

    סוף הסיפור ידוע, הידוע מראש קרה וזה הגיע לתספורת והפסד לבנק ומי שאחראי, האדון ציון קינן מתמנה למנכל הבנק. כמה פעמים נתנם אשראי לבניית פירמידות תוך חריגה מניהול בנקאי תקין", שאל ח"כ חנין. פינטו השיב כי "הקביעות לא מייצגות את המצב העובדתי.

    אם אתה רוצה לבדוק אירוע ספציפי תבדוק, לא למטרה הזו באתי". ח"כ חנין הציג שקף עליו פורטו כ-700 חברות בפירמידה של אפריקה ישראל ושאל האם זה נכון לומר שהבנק לא מסוגל להתייחס לכל החברות בפירמידה. פינטו הגיב ואמר: "אתה מציג קטעי מידע. יש דברים שאתה לא יודע שלא נמצאים על השקף וזה חבל".

    .

    ח"כ רועי פולקמן התייחס לאשראי שניתן לקבוצת מעריב ולאיש העסקים אליעזר פישמן. לדבריו, הפיקוח מצא שדירוג החוב לא משקף את הסיכון שהיה בהלוואות הללו ולא משקף סטנדרטים של טיפול בחוב בסיכון גבוה. פולקמן הוסיף ושאל איך יכול להיות שהבנק נתן למעריב דירוג B שהיה ברור שזה לא מתאים לו.

    .

    ראש החטיבה העסקית בבנק והמשנה למנכ"ל, צחי כהן, השיב כי דירוג B זה נמוך. פולקמן הוסיף ואמר כי מהדוח של המפרק של נכסי פישמן עולה כי לא היה לוח זמנים לסילוקין של ההלוואות שלקח. "אמרו לו קח את הכסף ותחזיר כשתוכל", שאל פולקמן. על כך השיב פינטו: "אני צריך להיות אקרובט כדי לענות לך. אין מצב שניתן אשראי ללא זמן פירעון. יכול להיות שהגיע המועד החליטו לחדש אותו. בספרים צריך לרשום מה זמן הפירעון".

    בתום הישיבה ביקש היו"ר כבל להודות לבכירי הבנק ואמר: "לא נהניתי מכל התשובות שלכם, התמקדתם בתקופה הזו ועל החלק המרכזי של השאלות לא קיבלנו תשובות מספקות. יש דברים שצריכים להשלים ונקיים דיון נוסף ומשלים. אני מודה לכם על הדיון המאלף". יו"ר בנק הפועלים ערן אמר: "תודה על השאלות שהיו נוקבות והוגנות".



    0 תגובות