- רדיו קול חי - -

למה לא תשתתפו בבחירות?

הבחירות האמיתיות אינן פעם בארבע שנים, אלא בכל יום ובכל שעה אנו נדרשים לעשות בחירות קטנות כגדולות, חלקן במודע וחלק גם לא. לאן הן מובילות אותנו? אילו ידענו, הבחירות היו קלות הרבה יותר.

 

הבחירות יתקיימו בעזרת ה' בשבוע הקרוב. אנשים יגשו אל מאחורי הפרגוד, יבחרו את הפתק הרצוי להם, ובכך יביעו השקפת עולם סדורה בתחומים הקרובים ללבם.

 

האם אדם אכן יכול לבחור כרצונו?

 

אפשר לפרק את השאלה הזאת לגורמים: האם אדם דתי אכן יכול לבחור מפלגה שאינה דתית הוא שהוא 'כבול' מלכתחילה? האם אדם שהוא, למשל, נגד מסירת שטחים יכול לבחור בעד מפלגות שמציעות ויתורים? האם מי שהוא בעל השקפת עולם סוציאליסטית יכול לבחור במפלגה עם קווי השקפה קפיטליסטית?

 

הבחירות אינן פעם בארבע שנים. כל החיים שלנו מלאים בבחירות, קטנות כגדולות. בחירות של חיי היום יום; של החיים. כל יום אנחנו מקבלים שורה של החלטות בכל מקום ובכל עניין כמעט, רובן הגדול אפילו מבלי שים לב. מהרגע שאנו קמים בבוקר ועד שאנחנו הולכים לישון. כך אנחנו בוחרים איזו חולצה ללבוש בבוקר, מה למרוח בסנדוויץ', והאם לגשת למכולת כבר בבוקר בדרך לעבודה או לעשות את הקניה היום בשובנו מהעבודה, וכך הלאה.

 

הרבה פעמים אנשים חיים על סוג של "אוטומט" ולא מתוך בחירה מחושבת. אנחנו מעדיפים 'לזרום' עם מה שיש וכשאנו מגיעים בחיינו ל"צומת" דרכים, אנחנו ממשיכים ישר כי כך התרגלנו, וזאת מבלי לבחון אפשרויות נוספות.

 

אחד הביטויים הכי מוכרים הוא "בוא נשאיר את זה כך".

 

"עד מתי?"

 

"נראה" מגיעה התשובה.

 

במילים פשוטות: עדיפות לקיבעון ולחוסר גמישות.

 

יוסי ועליזה הגיעו למשבר גדול בחיי הנישואין שלהם אחרי 11 שנים. לשבחם יאמר כי הם השתדלו לצאת מהמבוך, השקיעו כוחות וכספים בקבלת עזרה, אבל כנראה שנגזר עליהם להיפרד. אבל הם מפחדים לעשות את הצעד ששניהם מבינים ברציונאל שהוא הדבר הנכון כעת. רגש הפחד שלהם השתלט על הרציונאל שמאמין כי מגיע להם חיים טובים יותר. הפחד משאיר אותם אפוא במסגרת קלוקלת, הרת כאב וספוגה ברעל שמשליכה גם על הילדים.

 

כשאנשים מגיעים אלי לתהליך אימון אישי, אנחנו מגיעים מהר מאוד לשלב של בחירות בחיים. לשם כך הם הגיעו. אגלה סוד: הקושי העצום הוא לא בבחירה עצמה, אלא עד הבחירה. מהרגע שאדם בוחר ומקבל החלטות, הדברים הופכים להיות קלים וזורמים הרבה יותר.

 

"הכול צפוי והרשות נתונה" – גם במקרים שמשמים נגזרים מצבים מסוימים, עדיין הרשות נתונה לפעול, לשנות, לעשות ולבחור. הבחירה היא הסף שדרכה אנחנו מגיעים למקומות חדשים בחיים ולהזדמנויות חדשות שנפתחות.

 

לכן, גם אדם שהוא שומר מצוות ובגלל דעת ההלכה הוא לא יכול לבחור במפלגה שאינה שומרת מצוות ("הכל צפוי"), אבל יש לו את היכולת להחליט איך הוא מבצע את הבחירה שלו, וכמה אכפת לו ממנה ("הרשות נתונה"). מסתבר שגם בתוך מגבלות החיים, יש לנו עדיין כר נרחב לבחור.

 

מה שחשוב הוא:

שהבחירות שלנו יעשו לנו טוב!

שהבחירות שלנו ישמחו אותנו ואת הקרובים לנו!

שהבחירות שלנו ישלימו וישקפו את מי שאנחנו באמת!

שהבחירות שלנו יהוו חלק בלתי נפרד מהערכים שאנחנו מאמינים בהם!

שהבחירות שלנו יקדמו אותנו למטרות החשובות לנו בחיים!

 

 

מנחם זיגלבוים הינו מאמן אישי, סופר ומרצה

לאימון, להערות או הארות בונות ומחכימות: [email protected]