איילון: "פגישת טראמפ וקים חשובה בעצם קיומה; יש השלכות על ישראל"

    עמית דניאל No Comments on איילון: "פגישת טראמפ וקים חשובה בעצם קיומה; יש השלכות על ישראל"

    סגן שר החוץ לשעבר, דני איילון, סבור שפגישת נשיא ארה"ב ושליט צפון קוריאה חשובה לכשעצמה, גם אם לא תגרור הסכם בין המדינות | יחסם לישראל: "הם לא אנטישמיים" | וגם: התנהלות המערכת הפוליטית והעלאת פולארד לישראל: "זו שעת כושר"

    דני איילון צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
    9:00
    24.04.24
    הרב בנימין מילצקי No Comments on הצטרפו לאלפי הלומדים: בבא מציעא דף נ"ו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    סגן שר החוץ לשעבר, דני איילון, שוחח עם אפרים דוד ב"מהדורת הבוקר" והתייחס לפגישת הפסגה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לרודן צפון קוריאה, קים ג'ונג און המתקיימת בסינגפור. בהמשך השיחה התייחס איילון גם להתנהלות המערכת הפוליטית היום ולמרגל הישראלי, יונתן פולארד.

    "הפגישה חשובה בעצם קיומה", אומר איילון בפתח דבריו ומשווה זאת לפגישות שערכה ישראל בעת שהיתה במצבים מבודדים מדינית "כשישראל היתה בבידוד מדיני והיו נערכות פגישות עם מדינות שלא היו לנו אתם יחסים, סברו שעצם הפגישה חשובה. במקרה הזה, עצם העובדה שנשיא ארה"ב ומנהיג צפון קוריאה יהיו בחדר אחד, אולי אפילו בארבע עיניים עם מתורגמנים, זה שינוי מהותי והיסטורי".

    במענה לשאלה האם ייתכן וקים ג'ונג און בא "לעשות סיבוב" על העולם ולבטל רק את הסנקציות כלפיו, משיב איילון כי לדעתו, התשובה לכך שלילית. "אין לו דעת קהל", מזכיר בשידור איילון, "יש לו מדינת משטרה והוא שולט ביד רמה. הוא צריך להביא אוכל לשולחנות של הצפון קוריאנים ולצורך כך הוא צריך הכרה והקלות כלכליות שכוללות השקעות במדינה".

    ומה באשר לישראל, האם יש השלכה של הסכם בין ארה"ב לצפון קוריאה עלינו? איילון סבור שבעתיד הרחוק התשובה חיובית: "אני לא מאמין שהנושא שלנו יעלה כרגע, אבל בהמשך בהחלט כן. אני מקווה שהנושא האיראני יעלה. יש שיתוף פעולה אינטנסיבי בין איראן לצפון קוריאה. יש משלחת איראנית שהיום נמצאת בצפון קוריאה. התוצאות של המפגש שכמובן לא יהיו היום או מחר אלא בסופו של תהליך, ישליכו בוודאות גם על איראן. אם צפון קוריאה תתפרק מנשק גרעיני, כל המבט העולמי יהיה רק על איראן".

    בנוגע ליחסה של צפון קוריאה כלפי ישראל ולגינוי שהוציאו כלפי ש הביטחון ליברמן בעקבות דבריו כלפיהם, אומר איילון: "הוא (ליברמן. ע.ד.) לפעמים עם הפה הגדול שלו מכניס אותנו לסכסוכים לא לנו. אין בצפון קוריאה אנטישמיות. להיפך, לנו עם אחיהם בדרום קוריאה יש ברית אטסטרטגית חשובה. אפשר להשיג את זה גם עם הצפון קוריאנים. העמדה שלהם כיום נגזרה מעצם היותם במחנה האנטי מערבי, שכולל את איראן ומדינות דומות".

    האם בסופו של דבר יהיה הסכם? "אני מעריך שזה לא יהיה בפגישה הראשונה אבל תלוי בדינמיקה שתיווצר. אם יהיה לזה המשך, יש סיכוי להסכם. אם לא, נחזור לנקודת ההתחלה. האמריקאים באים בגישה ריאלית" הוא אומר.

    איילון התבקש לחוות דעת על התנהלות המערכת הפוליטית כיום. איילון שכיהן בכנסת ובממשלה כסגן שר החוץ לפני כעשור, סבור שהשיח השתנה בעיקר בגלל המסר הישיר שעובר דרך הרשתות החברתיות. "הנושאים מקבלים טונים אחרים כי הם מוקצנים בין היתר על ידי זה שדברים עוברים בצורה ישירה דרך הרשתות החברתיות". באשר לפסקת ההתגברות והטענות כלפי בג"ץ מצד חברי כנסת מכהנים, אומר איילון: "בחברה בריאה, טוב שיהיה מתח בין הרשות השופטת למחוקקת, אבל אסור לרדת לפסים לא ראויים שמפלגים את החברה – זה כבר קו אדום. המאחד בין חלקי העם גדול מהמפריד".

    לסיום, נשאל איילון, בתור מי שביקר רשמית בפעם הראשונה בתא המאסר של יונתן פולארד, האם בעת הזו, יש היתכנות רבה יותר להעברתו של פולארד לישראל. "אם יש סיכוי להחזיר את פולארד לארץ, זה רק על ידי טראמפ", קובע איילון. "מדובר הנשיא שלא רק הוא אוהד ישראל, אלא הוא מוקף באוהדי ישראל כמו ג'ון בולטון, השגריר דייויד פרידמן וג'ייסון גרינבלט. זו שעת כושר שאני מקווה שינצלו אותה" אמר.

    האזינו:



    0 תגובות