הסודות שהחזנים לא מגלים לכם: כך שומרים על הקול

    ד"ר יונתן להב No Comments on הסודות שהחזנים לא מגלים לכם: כך שומרים על הקול

    נקראים לעמוד התפילה וצועדים בביטחה? הא' ב' של אמנות החזנות וזה עוד לפני שדיברנו על הכנה רוחנית

    החזן נפתלי הרשטיק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חג מתן תורה קרב ובא בשעה טובה, והפעם הוא צמוד לשבת. לצד השמחה של מעבר מקודש לקודש, יוצר הדבר מעמסה לא קטנה על מיתרי קולם של ציבור החזנים. רבים מסיימים לא פעם רצף כזה מרנין של תפילות עם פגיעות ב"כלי העבודה" החשוב ביותר שלהם – מיתרי הקול. ד"ר יונתן להב, מומחה למיתרי קול המטפל בזמרים וחזנים מהשורה הראשונה מסביר כיצד יש לשמור על הקול ומה ניתן לעשות לאחר שהנזק כבר נגרם וגם מזהיר :"שליח ציבור, ותיק ומנוסה ככל שיהיה, שלא ישמור על מיתרי הקול – עשוי להיגרם לו נזק בלתי הפיך".

    גוונים רבים לזמירות ישראל, יש חזן הקורא בקול גדול ומרבה בסלסולים ויש את המינימליסטי המסתפק בקריאת תחילתה וסופה של כל תפילה וברכה. אלה גם אלה, המשמשים כשליחי ציבור במשך כמה ימים ברצף מסתכנים בגרימת נזק למיתרי קולם, ולכן חשוב מאד שישמור על מספר כללים כדי לשמור את הקול הנפלא שלהם לעוד שנים רבות. אי שמירה על הכללים עלולה להביא להפסקת פעילות ארוכה בטווח הקרוב ובטווח הארוך אף עלולה להוביל לנזקים בלתי הפיכים במיתרי הקול. צרידות יכולה להעיד על בעיה שניתן וצריך לטפל בה במהירות כדי למנוע נזק גדול יותר בעתיד.

    מיתרי הקול הם קפלי שריר המצויים מעל קנה הנשימה ומצופים שכבה דקה וחלקה הנקראת רירית. מיתרי הקול ממלאים תפקידים מגוונים, כגון הגנה על דרכי הנשימה, סיוע בשיעול וכמובן הפקת קול לצורך דיבור. נזק למיתרים נגרם כתוצאה משימוש יתר. הבעיה לא נובעת רק מכך שאנחנו מדברים יותר מדי, אלא עושים זאת בצורה לא נכונה, בכמות מוגזמת או בעוצמה מופרזת.

    המיתרים נפתחים ונסגרים מאות פעמים במהלך משפט בודד, עשרות אלפי פעמים בכל שיחה. אם נשיר או נדבר יותר מדי, חזק מדי, מהר מדי ובצורה מאומצת, עלולים להיגרם קרעים ודמומים על מיתרי הקול, יבלות, פוליפים, ציסטות, בצקות ודלקות כרוניות.

    כחכוך תמידי, כאבים בגרון, אי נוחות בזמן דיבור או בליעה, הרגשה של 'גוש' בגרון וכן התעייפות בזמן דיבור ממושך – מעידים על בעיה במיתרי הקול העלולה לפגוע קשות בתפקודם וכן באיכות החיים, ואסור להזניחה או לבטלה בהינף יד. מיתרי הקול אחראים על הפקת הקול הייחודי לכל אדם ואדם. כל הפרעה, ולו הקלה ביותר, למבנה התקין של המיתרים תגרום לשינוי בגוון הקול ולצרידות.

    העישון מזיק לזמירות
    הסימפטום המוקדם והמשותף לכל בעיות מיתרי הקול הוא הצרידות – מצב רפואי בו הקול נשמע רפה ומחוספס, בלתי יציב ולעיתים אף נעלם לגמרי. חזנים, פייטנים וזמרים רבים המגיעים לבירור רפואי עם צרידות קשה, לא פעם מאובחנים כסובלים מנזקים משמעותיים למיתרי הקול. מעבר לשימוש מוגזם במיתרי הקול, גם חשיפה לעשן סיגריות גורמת לנזק גובר והולך למיתרים וכך גם עליה של תוכן חומצי מכיוון הקיבה (reflux).

    קיימות מספר דרכים לטיפול במיתרי הקול. הרופא המטפל יכול להחליט על דרך אחת או יותר להתמודד עם המחלה הספציפית, בהתאם למצבו הבריאותי של החולה והעדפותיו. ראשית, חשוב להעלות את המודעות לבעיה, לגלות עירנות לסימני אזהרה ולא להתעלם מעייפות בדיבור או צרידות שנמשכת ולא משתפרת.

    לעיתים קרובות הפחתה בכמות ועוצמת הדיבור, עידון סגנון הקול, שינוי הרגלי דיבור, תזונה נכונה (שתמנע את החומציות שעולה מהקיבה) והפחתת המאמץ הקולי יכולים להביא לשיפור ונסיגה במחלה קיימת של מיתרי הקול. עישון גורם לנזק כבד למיתרי הקול ולכן מומלץ מאוד להימנע מהרגל זה לחלוטין.

    כל שינוי באיכות הקול הנמשך מעבר למספר שבועות מעיד על בעיה ומצריך בדיקה על ידי מומחה אף-אוזן-גרון, רצוי מומחה למיתרי הקול שבמרפאתו ציוד מתאים.

    הבשורה בחדר הניתוח
    בדיקת מיתרי הקול מתבצעת באופן אנדוסקופי, כלומר באמצעות מכשיר אופטי שבקצהו מצלמה זעירה המוחדר בעדינות דרך הפה או דרך האף, בסיוע אלחוש מקומי המונע הרגשת אי נוחות, כאב או רפלקס הקאה. הבדיקה נמשכת דקות ספורות וניתנת לביצוע בכל גיל הבדיקה מאפשרת אבחון מיידי ומתן המלצות בהתאם. יבלות, פוליפים, ציסטות או כלי דם מורחבים גורמים לצרידות קבועה ולעיתים קרובות מצריכים התערבות ניתוחית. הסרת הממצאים האלו מתבצעת בשיטה מיקרו-כירורגית באמצעות מכשירים עדינים ומדויקים ובעזרת לייזר, אשר מאפשרים כריתה מלאה של הנגעים ללא גרימת נזק לרקמות הבריאות שמסביב, ללא חתך חיצוני וללא צלקות.

    ההחלמה לאחר הניתוח היא קצרה וקלה יחסית, לרוב אינה מלווה בכאבים מיוחדים, וכבר באותו היום או למחרת הניתוח, המטופל יכול לחזור לשגרת חייו, כאשר ההמלצה העיקרית היא לשמור על מנוחה קולית (שתיקה) למשך שבוע לפחות כדי לאפשר החלמה מיטבית של האזור המנותח. תוצאות הניתוח לרוב טובות מאוד ומורגש שיפור ניכר בקול מספר שבועות לאחריו. כדי לשמר את התוצאות לטווח הארוך חשוב מאוד להקפיד לדבר פחות, להימנע מצעקות ודיבור ממושך, להקפיד על מנוחה קולית וכללית ולשתות הרבה מים. במקרים רבים יומלץ על ריפוי בדיבור אחרי הניתוח כדי לסגל הרגלי דיבור ונשימה נכונים שימנעו חזרה עתידית של הבעיה.

    סייג לבריאות – שתיקה
    ניתן להשוות את מיתרי הקול למנוע הצובר קילומטראז'. לכן, יש לחסוך ב"נסיעה" שאינה הכרחית: לנוח, לדבר מעט, רגוע, ובשקט. עבור חזנים בתקופות עמוסות, מומלץ להשתמש בקול באופן מינימלי מעבר לשעות שנמצאים בתפילות. מומלץ מאוד לצמצם את השימוש בטלפון סלולרי, ובכלל זה להימנע משימוש בדיבורית, היות ובאופן לא מודע אנו מגבירים את הקול כדי להתגבר על הרעשים שסביב ועל המרחק מהרמקול.

    כדי שנוכל ליהנות עוד שנים רבות מקולם של שליחי הציבור חשוב לומר שבזמן שלא עושים חזרות ולא שרים – פשוט שותקים. ונברך את כולם בברכת חג שבועות שמח!


    ד"ר יונתן להב הינו מומחה לניתוחי גרון ומנהל היחידה לכירורגיה של מיתרי הקול במרכז א.ר.ם באסותא ת"א ובמרכז הרפואי קפלן ברחובות.



    0 תגובות