יצאנו לתור: חג העליה של יהודי תימן

    קובי פינקלר No Comments on יצאנו לתור: חג העליה של יהודי תימן

    110 שנה לשכונת שעריים, שהוקמה אחרי שבערב שבועות תרמ"ב ניתן האישור ליהודי תימן לעלות ארצה | כתב וצילם: קובי פינקלר

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ערב חג השבועות, תימן. שליטה החדש של תימן נותן את האישור ליציאת היהודים ובשנת תרמ"ב, מגיע הגל הראשון של עולי תימן שנקרא "אעלה בתמ"ר" (בתמ"ר היא שנת תרמ"ב בשינוי סדר האותיות) ארצה.

    הם עוברים מסע ברחבי ישראל דרך קבוצת כנרת, כפר השילוח ובסוף לפני 110 שנים מגיעים לשכונת שעריים ברחובות ( חנוכת הבתים נעשתה מה חודשים מאוחר יותר בחודש תשרי).

    מוזיאון

    מוזיאון יהדות תימן

    על פני 3 קומות ברחוב אברבנאל בשכונת שעריים (איך לא?) הוקם בשנים האחרונות מוזיאון ליהדות תימן ותפוצות ישראל. כל הפריטים, האוספים והתערוכות במוזיאון נתרמו על ידי בני הקהילה התימנית בארץ ומחו"ל ותורמים מקהילות שונות. עץ התמר, תופס כאן מקום מכובד, לצד דגם של בית כנסת, מגילות שונות, צילומים שנאספו לאורך השנים, שולחנות לימוד וכאמור הרבה אוספים. פרטים בטלפון 073-3946150

    בית הכנסתבית הכנסת הגדול ובית העם

    בפינת הרחובות בנימין( הברון רוטשילד) ו"מנוחה ונחלה" ( שם החברה), שוכן מבנה בית הכנסת הגדול של העיר "אוהל שרה" שהוקם לפני 115 שנה ב-1903. סמוך לו בית העם שנבנה בשנת תרע"ב (1912) על ידי חברת "כרמל", חברה לשיווק יינות יקבי הברון, שהוקמה על ידי ראשי אגודת "מנוחה ונחלה", מייסדי רחובות.

    בית העם, הנמצא בגב בית הכנסת, שימש ומשמש עד היום כמרכז החיים התרבותיים, החברתיים והציבוריים של המושבה.

    ית הבארהבאר העתיקה של רחובות

    אי שם באמצע הרחוב, בצמוד לשכונות שערים ומרמורק, עומד לו בית ישן ששופץ לאחרונה והמאגד בתוכו מרכיב חשוב בספורה של העיר. זהו בית הבאר השנייה של רחובות (הראשונה שוכנת מתחת לסניף בנק לאומי בעיר). כמובן שלא במקרה שוכן בית הבאר המשוקם ברחוב "מנוחה ונחלה" בעיר.

    הבאר, נחפרה ב- 1919 והיא תהפוך למרכז מבקרים המספר באופן חוויתי את מורשת העיר וסיפורם של מייסדיה. באר זו נחפרה לאחר שהראשונה יבשה עקב הגידול בשימוש במים (פרדסנות ואוכלוסייה) ונבנתה בתוך מבנה סגור כדי להגן על המים מפני משתמשים לא רצויים. עירית רחובות , אגף מורשת במשרד ראש הממשלה בהובלת המועצה לשימור אתרים חברו להם יחד כדי לשקם ולשמר את הבאר שעומקה 26.5 מטרים המדופנת באבני כורכר מנוסרות.

    הבאר, אינה מוצג ארכיטקטוני ייחודי, אך ערכה ההיסטורי- לימודי רב והיא מייצגת את החיים בראשית ימיה של רחובות כמושבה בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20. כדי לאפשר למבקרים לחוות את חווית הבאר נבנה מדרך זכוכית גדול מעליה המאפשר להביט מטה אל עבר עומקה המרשים בן יותר מתשע קומות. והיכן אוכלים? במטבח התימני כמובן. יאמן סטריט בשוק רחובות.

    ימאןהמטבח התימני המסורתי כמעט ולא השתנה במאה השנים האחרונות.

    עם העלייה לארץ ישראל, יהודי תימן הביאו איתם ניחוחות וטעמים רבים מן המקור ומנות רבות נשארו אותנטיות במשך שנים רבות, אך לאור המפגש עם ארץ ישראל ועם העוני בו חיו העולים מתימן מנות רבות נשכחו לטובת מנות פשוטות ומשביעות יותר המבוססות על קמח ומים.

    כדור שלישי של יוצאי תימן – דור שנולד בארץ ,דור שנחשף למטבחים רבים מסורתיים ומודרנים, החזון הקולינרי של יאמן סטריט הוא חיבור שלושת הדורות -סבתא, אמא והילדים בתפריט בקונספט ייחודי.

    המנות ביאמן נותנות כבוד למסורת ולטעמים המקוריים, תוך שהן מבטאות את מפגש הטעמים השכונתי שנוצר בין האמהות והסבתות של החברים מהשכונה יוצאי מרוקו, תוניס, ואפילו פולין ואירופה שנהגו להחליף סירים זו עם זו וליצור מטבח תימני ארץ ישראלי חדש.

    החזון של האחים כהן שמנהלים את המסעדה והשף בני בז'ה, הוא להגיש מנות מנחמות ,שמחות ועשירות בטעמים השואבות מן העבר וצועדות אל העתיד. כך הם עושים. הצליח להם החזון בצורה בלתי רגילה.
    אוכל בכשרות מהודרת (הבשר גלאט), טעים, משמין.. ואיכותי. 08-9967772

    פרטים על כל המבנים, סיורים עירוניים ולימוד מעמיק נוסף ניתן לקבל במוזיאון יהדות תימן המרכז את כל הפעילות.



    0 תגובות