חשיפה: גלריה בלב תל אביב מציגה – יצירות אמנות מדפי גמרא מקוריים

    דבורה גינזבורג 2 Comment on חשיפה: גלריה בלב תל אביב מציגה – יצירות אמנות מדפי גמרא מקוריים
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    זעזוע משימוש בדפי גמרא מקוריים ביצירות אומנות. הרבנות הראשית שוקלת לנקוט בצעדים משפטיים נגד הגלריה. הרה"ר מצגר: "מדובר בביזוי כתבי הקודש. לא יעלה על הדעת שדבר כזה יתקיים בארץ ישראל"

    הרבנות הראשית לישראל שוקלת לנקוט בצעדים משפטיים נגד גלריה תל אביבית המציגה תמונות בהן נעשה שימוש בדפי גמרא מקוריים.

    אזרחים שומרי מצוות שחלפו לאחרונה ברחוב דיזינגוף בתל אביב, התקשו לעכל את המראה שנשקף מבעד לחלון הראווה של גלריה 'אלס'. חדי העין שהתעמקו בחלון, גילו לתדהמתם עשרות דפי גמרא מקוריים שהוטמעו בתמונות קנבס בגדלים שונים, משל היו עיצוב אומנותי. תמונות הגמרא מוצגות לצד יצירות אמנות שונות ומשונות שבינן לבין גמרא המרחק רב מאוד.

    האמנית, אישה צרפתייה המכנה עצמה 'אלס' ומסרבת לנקוב בשמה האמיתי ("זהו שמי האומנותי") מתמחרת כל תמונה באלפי שקלים כשהזולה שבהן נמכרת ב-6000 שקלים. היצירות מכונות בשם האומנותי 'GMARA'.

    בשיחה עם 'אתר קול חי' סיפרה 'אלס' כי דפי הגמרא העתיקים נלקחו מגמרא עתיקה שנקנתה מסוחר אמנות בצפת. "זה חוקי לגמרי" היא אומרת, "מותר להשתמש בדפי הגמרא אם אני לא מבזה את שם אלוקים. הדפים שבהם אני משתמשת ביצירות שלי הם בני יותר ממאה שנה וגם ככה פג תוקפם לשימוש נורמלי. אני לא מקלקלת שם אלוקים, להפך, אני נותנת כבוד לדת".

    מה הרעיון מאחורי היצירות?

    "אני מנסה להגיד שהזהות היהודית שלנו צריכה להיות על הקיר, הזהות היהודית עבורי היא לא סתם רב עם שופר, למשל. אפשר לעשות משהו מודרני ואקטואלי. אני יהודייה מסורתית ולפני שנתיים כשציירתי את יציאת בני ישראל ממצרים באה לי ההשראה להוסיף את דפי הגמרא שנראו לי כסמל יהודי. בהמשך שילבתי את הדפים גם ביצירות אחרות שלי".

    לא נראה לך מרחיק לכת לשלב דפי גמרא ביצירות שלך?

    "יש אנשים שעוברים ברחוב, רואים את היצירות, נכנסים לגלריה וצועקים עלי. הם אומרים לי שאסור להשתמש ככה בכתבי הקודש. אני אומרת להם בתגובה 'לך לשאול את הרב שלך'. לא מזמן הגיעו שתי נשים שהפגינו מחוץ לגלריה נגד היצירות".

    אנשים דתיים שראו את היצירות בתצוגה סיפרו ל'אתר קול חי' על תחושות קשות שעלו בהם. שלמה, תושב העיר, אף נכנס לגלריה וביקש להביע את מחאתו אולם דבריו נפלו על אוזניים ערלות. יוסף, אדם דתי בשנות השישים לחייו סיפר: "התמונות הללו מזכירות לי את ההיסטוריה, אחרי פוגרומים, הגויים בפולין ובאוקראינה היו מציגים כך במוזיאונים את השאריות שאספו מבתי הכנסת".

    הרב הראשי הרב יונה מצגר הגדיר את התופעה קטסטרופה. "מדובר בביזוי כתבי הקודש שחייבים בגניזה. אני מקווה שאנשים יראי שמיים לא ירכשו את המוצגים לצרכי אמנות אלא על מנת להביא אותם למתקני גניזה ראויים".

    בלשכתו של הרב הראשי סיפרו השבוע כי בעקבות תופעה שרווחה בעבר בפולין, שם נעשה שימוש בחפצי קודש יהודיים לצורך יצירת תיקים וארנקים- פעל הרב מצגר בעניין והדבר נאסר שם בחקיקה.

    "לא יעלה על הדעת שדבר כזה יתקיים בארץ ישראל" הוסיף הרב מצגר.

    זיו מאור, דובר הרבנות הראשית מסר בתגובה: "בשם היומרה לתרבותיות מבזה זו המתקראת אמנית את אוצרות התרבות הקדושים לעמה. הרבנות הראשית מביעה שאט נפש מהתצוגה ותבחן את הכלים העומדים לרשותה הן כדי לעצור את התצוגה והן כדי למנוע הישנות מקרים מעין אלה".

    הרב ישראל מאיר לאו הרב הראשי לתל אביב-יפו סירב להתייחס לדברים.

    צפו בתמונות מהגלריה (צילום: דבורה גינזבורג)

     



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      פשוט מזעזע! אי אפשר להאמין שהתמנות האלה צולמו בישראל 2012

    2. 1

      נורא ואמן שישלמו את העונש