- רדיו קול חי - -

יצאנו לטיול: בקעת הירדן ומורשת

ממצפה אלון נגלים לראשונה נופי בקעת הירדן במלוא הדרם. גבעות מבותרות, ישובים פורחים, מטעי תמרים והרבה שקט. על הכביש היורד ממעלה אפרים בואכה כביש הבקעה, לא מרגישים את עומסי התנועה שחווים רק כמה דקות קודם לכן במרכז הארץ. הרוגע באזור, השלווה והמרחבים האין סופיים, מורגשים כאן בכל פינה.

דגם המציג את כל יישובי הבקעה בחתך גאולוגי וגאוגרפי מרשים, מצוי במפגש הבקעה. שם גם מקום ראוי וכשר לארוחת בוקר או צהרים. המלצה: לפני שפונים לפקוד אתר כזה או אחר, גשו לשם. המקום משולט היטב, אינו כרוך בתשלום ולא פחות חשוב מכך בתוך המתחם שירותים נקיים ומסודרים לעוברי הדרכים.

אלון [1]

ממול, על גבעה נישאת – אנדרטת הבקעה המפורסמת אותה עיצב יגאל תומרקין לזכר חללי הבקעה. שביל הדרך העולה לאנדרטה שזור בשמות יישובי הבקעה. ועכשיו לדרך. בקעת הירדן מציע שפע מקומות למטייל שומר המצוות. סיורים חקלאיים, שמורות טבע והמון ממורשת ישראל.

דגם [2]

נתחיל במורשת.
את השם גלגל, כל אחד מכיר מלימודי התנ"ך. אבל מסתבר שלא שם של המקום הוא גלגל, שכן לא פחות מ-46 פעמים מופיע השם הזה ביהושע ושופטים.
את העובדה הזו ניצל פרופ' אדם זרטל כדי לתור אחרי מקומות שחנו בהם בני ישראל. אחת היא מסקנתו. השם גלגל הוא שם למילה מחנה. שם חנו. בחיפושים הרבים באזור המושב ארגמן מצא את אחת הנקודות המרכזיות אתר כף הרגל.

אתר כף הרגל
פרופ' זרטל העלה בראשו את המחשבה שאם קיימים בתנ"ך תיאורים כל כך רבים של דרכים ומקומות, מוכרחים להיות לכך שרידים בשטח, ואכן – בשנת 1970 יצא לסקר ארכיאולוגי ראשון מסוגו. מטפסים על ראש הגבעה, ולנגד עיננו נגלית תבנית כף רגל ענקית המסמלת תחום של חניה. שרידים וממצאים מתקופת יהושע, מעידים שכאן היה מחנה ענק שהתאים למספר הבאים ארצה.

כף הרגל [3]

כף הרגל
הכניסה דרך מושב ארגמן. מעט לפני הכניסה למושב פנו שמאלה בדרך העוברת בין החממות עד למבנה מרשים. חנו ועלו עם השביל. רגע לפני שעוזבים את ארגמ"ן (לזכרם של אריק רגב וגד מנלה), כנסו למרכז המבקרים ודיר העיזים של משפחת טסלר.

זהו חלום על מחלבה שהחל משתי עיזים והיום שלל סוגים של גבינות עיזים. אבי אחראי על הטיפול בעדר והחליבה, ופרידה מגבנת את חלב העיזים הטרי למגוון רחב של גבינות עיזים. כשר למהדרין. 050-5347599

הסרטבא
נסיעה של מספר דקות צפונה על כביש מספר 90 מוביל אותנו לאתר הנישא והמורם מהרים בבקעה הצחיחה "הסרטבא". מקום השאת המשואות בזמן בית המקדש. נסיעה על כביש פנימי תוביל אותנו עד לנקודה בה נשקפים פסגות עבר הירדן המזרחי ואתריו מחד ומנגד יישובי הבקעה. נחנה את הרכב ונעפיל כשעה עד לראש ההר. נרד באותה הדרך ונפנה לכיוון מושב חמרה.

תצפית מחמדת
חמדת ממוקמת בצפון בקעת הירדן על מורדות גב ההר, על כביש אלון, דרומית ליישוב מחולה וצפונית ליישובים בקעות ורועי. יש שילוט לאורך הדרך. היישוב יושב באזור שמורת אום זוקא מעל לנחלים תלכיד ופיראן. הפריחה נמצאת ממש בתוך תחומי היישוב וכמובן גם בנחלים ובדרכים. מומלץ עכשיו בחודשי החורף להגיע ליישוב ולראות את מרבדי הפריחה המדהימים.

חברי הישוב, הממוקם בפסגת הרי אפרים הקימו נקודת מצפור שממנה נראים היטב הרי עבר הירדן המזרחי, מעבר יבוק, סוכות המקראית, תל צורתן במקום בו חצב שלמה נחושת ואת אבן הצור ועוד.

חמדת [4]

מסלול רגלי בנחל תלכיד
אחרי שהשבענו נאות עיננו נצא חזרה לכיוון כביש הבקעה למסלול רגלי בנחל תלכיד ונמל פיראן. מחנים את כלי הרכב בחניה מסודרת והולכים לפי הסימונים באדום והכחול. המסלול נכנס עמוק לתוך הוואדי הצר וחזר במסלול מעגלי עד לרכבים.

שמורת אום זוקה – מצויה ברכס בשוליים המערביים של כביש מס' 90 ובסמוך ליישוב חמדת (ממערב). המורדות המזרחיים של הרי השומרון גולשים בתלילות וחורצים בהר ואדיות עמוקים, קניונים ונופים מיוחדים. במספר נקודות ברום הרכס, מצויות נקודות תצפית אל עבר הרי הגלעד ובקעת הירדן.

הנוף משולב בין נופים גיאולוגיים ונוף ספר מדבר ים-תיכוני. צומח ספר (ים תיכוני) המתאפיין בעירית גדולה, כתלה חריפה ובלוטה גלונית, צומח סהרו-ערבי בתפוצה מרבית של רותם מדבר וצומח סודני המתאפיין בזקום מצרי, חלביב רותמי ואוג קוצני. מומלץ ביותר לטייל בנחלים אלו עכשיו כשיש פריחה מרשימה של נרקיסים ורקפות, כשהצבעונים בהדרם ובעוד כחודש, זמן פריחת תורמוס ההרים הכחול, אירוס הגלבוע ואירוס שחום ומרבדי פריחה של תורמוס ההרים.

ורגע, לא שכחנו את האוכל.
במפגש הבקעה, בו פתחנו ממוקמת מסעדת קפה קפה. אוכל כשר וכשר למהדרין. נכון שהוא בית קפה מסעדה מרשת קפה קפה, אבל את המיוחדות שמציעים כאן לא תמצאו במקום אחר. הבעלים, קובי ומומי כהן (אב ובנו) שמתגוררים בבקעה, מביאים את הניחוח היישר מהשדה, זאת עם אוכל טעים ושירות נדיב ואישי. מסעדה ביתית מאוד ונעימה במיוחד.

קפה [5]

מגוון של ארוחות בוקר / צהרים וערב, ארוחות חלביות איטלקיות / דגים או רק קפה ומאפה. פינה אסתטית ונעימה, אידיאלית לאירוח קבוצות ואירועים פרטיים. במקום גם מגוון מנות טבעוניות. 02-9400808.

בדרך חזרה למרכז, כנסו לשני אתרים. הראשון עינות פצאל. השני והחשוב אנדרטת המערה.
אנדרטת המערה נמצאת על גבעה קטנה הנטועה חורשת עצי אורנים על כביש 505. והיא משמשת כאבן דרך למורשת הקרב של צה"ל ולתקופת המרדפים בבקעת הירדן בין השנים 1968 – 1970. לאחרונה, חודש לוח הזיכרון ונערך במקום שיחזור הקרב.

איך מגיעים?
יורדים בכביש חוצה שומרון מצומת קסם עד צומת תפוח. שם פונים ימינה ומיד שמאלה לעבר מעלה אפרים והבקעה. נוסעים ישר לפי השילוט עד לכביש הבקעה – כביש מספר 90.
האתרים בתשלום. המסלול הרגלי – ללא תשלום.