חוזרים להצטעף: מה חשוב לדעת שאולי שכחנו על קור?

    אתי קצבורג No Comments on חוזרים להצטעף: מה חשוב לדעת שאולי שכחנו על קור?

    מניעת פגיעות קור חשיפה לקור עלולה לגרום לסיבוכים בריאותיים, גם כאשר חום הגוף תקין. הבעיה קשה יותר אצל מבוגרים הסובלים ממחלות לב או ריאות. אי לכך, חשוב לנקוט בכל האמצעים שיפורטו כדי למנוע מצבים אלו, ואם אירעו לזהותם מבעוד מועד ולטפל ללא דיחוי • דאגה לאומית

    צילום: Yonatan Sindel/Flash90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דרכי מניעה של פגיעות קור:

    ד"ר ערן מץ, מנהל מחלקת רפואה בקהילה ב"לאומית שירותי בריאות" דואג למנוע ממכם פגיעות קור

    חימום נאות
    שמירה על טמפרטורה קבועה בחדרי המגורים בגבולות של 20-24 מעלות צלסיוס. מומלץ לרכוש מדחום שמודד את טמפרטורת החדר. יש להקפיד על שמירה על לחות האוויר בחדר, כדי להימנע מאויר יבש מדי. ניתן לעשות זאת על ידי הנחת כלי עם מים בחדר, או על ידי שימוש במכשיר אדים. על מנת למנוע מחלות יש להקפיד על אוורור נאות של חדרי המגורים. יש לוודא את בטיחות התנורים בדירה תוך הסתייעות בבני משפחה ואנשי מקצוע. חל איסור מוחלט להשתמש בתנורי בערה (נפט) אשר פולטים חד תחמוצת הפחמן. אם יש קשיים כלכליים במימון החימום ניתן לבקש סיוע משירותי הרווחה באזור המגורים.
    יש לעקוב אחר תחזיות מזג האוויר ולהיערך בהתאם.

    לבוש נאות
    יש להקפיד על לבוש נוח ומחמם, בכמה שכבות, כדי למנוע איבוד חום. ביציאה מהבית בנוסף למעיל, יש להקפיד לחבוש כובע וללבוש כפפות. בלילה יש לדאוג ללבוש מתאים, שמיכה מתאימה, ולהקפיד על חימום נכון (לא חימום ביתר) של חדר השינה.

    הרגלי בריאות
    שתיה ואוכל חמים מסייעים לשמור על חום הגוף. יש לשתות בכמות מספקת גם ללא תחושת צמא. חשוב להקפיד על שתיה של כשמונה עד עשר כוסות ביום. יש להימנע משתייה מרובה של קפאין ואלכוהול. יש להקפיד על ארוחות קלות לעתים קרובות (5-6 ארוחות ביום) ולהימנע מארוחות כבדות. ניתן לקבל ארוחות מוכנות באמצעות המדור לזקן בלשכות הרווחה העירוניות. יש להקפיד על פעילות גופנית קלה ותנועה, כדי להגביר את זרימת הדם ולהעלות את הקצב המטבולי ואת קצב ייצור החום המטבולי.

    היוועצות עם הרופא המטפל
    יש להיוועץ עם רופא לגבי נטילת תרופות העלולות להגביר את הרגישות לקור (בפרט תרופות לשינה ולהרגעה, מסוג בנזודיאזפינים ואחרים, אופיואידים ועוד). יש להיוועץ עם רופא לגבי מצבי חולי העלולים להגביר את הסיכון להיפגע מהיפותרמיה. לעיתים קרובות, קשישים עריריים נופלים בביתם ונמצאים שרועים זמן רב על הרצפה הקרה מצב העלול להסתיים בהיפותרמיה קשה, לכן יש לשמור על קשר ולדאוג לביקורים בבית של בני המשפחה, חברים, שכנים, או מתנדבים לפחות פעם ביום, יש לוודא שהפרטים האישיים של הקשיש הבודד (שם, כתובת, ומספר טלפון) נמצאים בידי שירותי הרווחה באזור המגורים, כדי לקבל סיוע במידת הצורך וביקורים סדירים.

    אבחון וטיפול ראשוניים בפגיעת קור
    חומרת הפגיעה מקור תלויה במשך החשיפה ודרגת הקור והרטיבות. במצב של היפותרמיה, גם בשלב הקל, קיימת סכנה לפגיעה בתפקוד מערכות חיוניות ונדרשת פניה מיידית לבית החולים. עד להגעת הסיוע יש להעביר את המטופל בעדינות למקום חם ויבש. אם הבגדים רטובים יש להסירם ולכסות בבגדים יבשים ובשמיכות. יש להיזהר מטלטול או גירוי יתר של המטופל מחשש לגרימת הפרעות קצב. נפגעי קור הנמצאים בהכרה יש להשקות במשקה חם. הקפדה על ההנחיות, סיוע לקשישים בהתארגנות לקראת תנאי מזג האוויר הקשים וטיפול מהיר במידה של פגיעה, יאפשרו לכולנו לעבור את החורף בשלום!



    0 תגובות