- רדיו קול חי - -

הצד השני של המטבע • רשמים מסיור מרתק

מערכת היחסים שלי עם השוקולד היא ארוכת טווח, לאורך הדרך הבנו וכיבדנו אחד את השני, שוחחנו באלם קול וכל אחד הבין מצוין את מה שהשני רצה לאמר, אפשר לאמר שמאז עומדי על דעתי השתדלתי לבא במגע עם כל סוג שוקולד ללא הבדל דת גזע ומין, כבר שהייתי פיצית בת שלוש ככה זוכרת את השוקולד ממלא את ישותי ומעסיק את יום חגי, בפרט בחנוכה, או אז זוכרת כמו היום איך דודי ודודתי מפנקים אותי בעיגולי שוקולד סימטריים עטופים בנייר מוזהב קשיח ואני במומחיות של ממש פירקתי אותם אחד אחד וחיסלתי אותם באושר שאין לתאר. לאורך השנים שמרתי בנקמנות על המסורת, לא משנה כמה גדלתי וכמה השתנו חיי אך לשוקולד תמיד יש מקום של כבוד וכח על חלל בהרגעת עצבים מרוטים

.
ומה לגבי מטבעות השוקולד?
לא נעים לאמר אך נראה שלא גדלתי, עת מצטברות במרכולים ערימות של רשתות ומטבעות דחוסות בפנים אני לוטשת עיניים וקונה אותם בהצהרה שהילדים חייבים לטעום את זה לכבוד החג בו בזמן שהילד הזה הוא אני. וכמו למלא את משאלותי הזמנתי לסיור מרגש במיוחד במפעל כרמית בראשון לציון שבו אחזה במו עיניי בפלא העגול המתוק הזה בעת היוולדו. לא אכחש שהתרגשתי, תחשבו אחרי כל כך הרבה שנים ששוקולד זורם לי בעורקים לבא ולחזות בקודש פנימה מרגש לא?!. ייאמר לשבחם של הצוות המקסים של כרמית כולל המנכל בכבודו שהנעימו את השהות עוד יותר. בכניסה הלבישו אותנו בחלוקים מוזרים ובכובעים משונים על הראש שחלילה לא תיפול שערה משערות ראשינו, את הידיים שטפנו חמש פעמים עם חומרי חיטוי שונים שגם אם לא אתאפק ואנסה ללקק את העיסה המגרה לא אערבב שם חיידקים.

ימית מהנדסת מזון במקצועה התלוותה אלינו לסיור המרתק, מלאה אנרגיות ושופעת הסברים, מסתבר שרק עצם השיחה על שוקולד מעלה ניצוץ בעיניים. בדרך אגב אומר כי הנתון המפתיע של ימית שבסוף יום עבודה היא לא מסוגלת להריח ולנשום שוקולד מה שאחרים מוכנים לשלם וכמעט להרוג כשאין להם בסביבה, זה טוב או לא? לשוקלייטרים הפתרונים. בתכלס' התהליך של הכנת השוקולד פשוט יחסית והנה הוא צעד אחרי צעד אל תנסו אותו בבית!!!

1. חומרי הגלם מוכנסים לתוך מכונת ענקית המדמה מגמיקס רק גדול ומגניב יותר, המכונה נקראת מקנטייר. במכונה זו מכניסים עיסת קקאו, חמאת קקאו, סוכר , אבקות חלב ומתחלבים . על מנת לייצר מסה אחיד וחלקה המקנטייר טוחן את החומרי גלם עד גודל חלקיקים קטן שלא מורגשים אצלנו בפה.

2. לאחר בישול של כ12 שעות השוקולד עובר למיכל המתנה שמה הוא נח אחרי כל מה שעבר עליו

3. ממיכל המתנה השוקולד עובר למכונה הנקראת טמפר שם הוא עובר תהליך טמפרור שאנו מכירים ,מקררים ומחממים את השוקולד לטמפ' מדוייקת על מנת לייצר שוקולד בתנאים הרצויים ובכדי שיהיה שיהיה מבריק וחתיכי ולא ימס כשאנו מחזיקים אותו ביד.

4. זה שלב בו השוקולד עובר לקווי יציקה ומוכנס לתבנית בצורת מטבע על מנת לקבל את הצורה הרצויה למטבעות שוקולד. לאחר מכן השוקולד עובר קירור ומועבר למכונת הטבעה.

5. לכאן מוכנסת כמות גדולה של מטבעות , מכונה מיוחדת שאורזת ע"י נייר אלומיניום את המטבע , במהלך האריזה מתבצעת לחיצה בחום ולחץ וכך נוצרת צורה ע"י תבנית על הלוחצן של צורות שונות. כאן ניתן לראות מטבעות בסגנונות שונים ומיוחדים על פי בחירת הלקוח, זה המקום לספר על כרמית שמייצרים שוקולדים ברמה איכותית מאד לכל רחבי תבל, במיצוג שונה והאריזה אחרת כך שאף אחד לא חולם שהטעים טעים הזה מקורו בישראל.תחשבו על בנק ישראלי שמנפיק מטבעות לכל העולם, רק משוקולד, נייס.

6. בסיום התהליך, לאחר שכל מטבע יודע את ייעודו בחיים ולאן יישלח באוניה או במטוס אורזים את המטבעות ומאגדים אותם הרשתות פלסטיק עם תווית מתאימה ולילדים ההיתה אורה ושמחה ושוקולד בעיקר

7. בזאת מסעינו תם, ולא נשלם, מטבעות רבות ממתינות להנתן כדמי חנוכה שווים במיוחד לעשרות אלפי ילדי חמד וכן, גם למבוגרים, ותודה לכרמית על הסיור המחכים והטעים, חג אורים שמח.

לסקרנים, קצת מספרים:

גודל שוק מטבעות השוקולד בישראל כ -9 מיליון שקל  
55% – ממטבעות השוקולד נמכרים בתקופת חנוכה 
כ-2 מיליון מארזי מטבעות נמכרות בשנה 
101 טון של מטבעות שוקולד נמכרים בשנה 
כ-32 קלוריות יש במטבע שוקולד חלב

שוק הייצוא של המטבעות פעיל לאורך כל השנה ופעיל מאד.