היועמ"ש: "לשר התחבורה אין סמכות בנוגע לעבודות הרכבת בשבת"

    בחוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד התחבורה שהגיעה לידי "קול חי" ואושרה על ידי היועמ"ש מנדלבליט נכתב מפורשות כי "אין בסמכויות שר התחבורה להתיר או לשלול עבודה של רכבת ישראל בשבתות וחגים".
    איתי גדסי 2 Comment on היועמ"ש: "לשר התחבורה אין סמכות בנוגע לעבודות הרכבת בשבת"

    פרסום ראשון: שר התחבורה נטול אחריות מעבודות הרכבת בשבת • היועמ"ש של משרד התחבורה שיגרה חו"ד משפטית ליועמ"ש ולראשי הסיעות החרדיות בו פירטה עמדת משרד התחבורה השוללת כל סמכות חוקית של שר התחבורה מלהתערב בנושא עבודות רכבת ישראל בשבת. חוות הדעת אושרה בסוף השבוע על ידי היועץ המשפטי לממשלה • המכתב המלא

    צילום: Miriam Alster/Flash90
    בחוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד התחבורה שהגיעה לידי "קול חי" ואושרה על ידי היועמ"ש מנדלבליט נכתב מפורשות כי "אין בסמכויות שר התחבורה להתיר או לשלול עבודה של רכבת ישראל בשבתות וחגים".
    13:14
    28.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on ה'מתכון' של האור החיים למנוחת הנפש | הרב צבי אריה אדלר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעוד שבשבוע האחרון השתדלו הנציגים החרדים לכוון את האש בנושא העבודות בשבת נגד שר התחבורה ישראל כץ ולא נגד ראש הממשלה נתניהו או השר חיים כץ, שיגר השר ישראל כץ מכתב לראשי המפלגות החרדיות, אליו צורפה חוות דעת משפטית של היועצת המשפטית של משרד התחבורה, השוללת כל סמכות חוקית של שר התחבורה מלהתערב בנושא עבודות רכבת ישראל בשבת. חוות הדעת אושרה בסוף השבוע על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. האם האש נשלחה אליו בטעות במקום אל שר הרווחה שבסמכותו לאשר את העבודות בשבת?

    השר ישראל כץ כותב לשרים דרעי וליצמן, וכן לח"כ משה גפני, כי נוכח פניותיכם אלי בעניין עבודות חברת רכבת ישראל בשבת וההודעות שפרסמתם בנידון, כינסתי דיון בנושא בהשתתפות הנהלת רכבת ישראל , הנהלת משרד התחבורה והיועצת המשפטית של משרד התחבורה.

    שר התחבורה מציין כי ביקש לשמור על הסטטוס קוו ולהימנע ככל שניתן מביצוע עבודות בשבת "בפגישה בקשתי לקבל פרטים לגבי העבודות שבוצעו לאחרונה והעבודות המתוכננות לעתיד ושבתי והדגשתי בפני הנהלת הרכבת את מדיניותי בעד שמירת הסטטוס קוו ואת רצוני להימנע ככל הניתן מביצוע עבודות בימי המנוחה.

    בדיון הסבירה הנהלת הרכבת כי כל פעילויותיה מתבצעות בהתאם לצרכים האמתיים ובהתאם לסמכות החברה ולחוק ולנוהל הקיים.

    בסיכום הדיון נקבע כי היועצת המשפטית של משרד התחבורה תפנה ליועץ המשפטי לממשלה על מנת לקבל את חוות דעתו באשר לדרך בה יש לנהוג. ואכן, בחוות דעת של היועצת המשפטית, כפי שניתנה על דעת היועץ המשפטי לממשלה שהגיעה לידי "קול חי" עולה בבירור כי החוק הקיים אוסר על שר התחבורה ישראל כץ באופן מוחלט להתערב בשיקול דעתה של הנהלת הרכבת, או לפנות, או להורות לה כיצד לנהוג בנושא, וזאת בשונה לדוגמא מכל הקשור לתחום התחבורה הציבורית, שם הסמכות לקביעת המדיניות ולמתן האישורים היא בידי שר התחבורה, באמצעות הגורמים המקצועיים, והיכולת לשמר את הסטטוס קוו מוסדרת בחקיקה מיוחדת שחוקקה ב-1991, בזמן כהונת  רה״מ יצחק שמיר, בהתאם לדרישת הסיעות החרדיות.

    השר ישראל כץ הוסיף במכתבו ופנה לראשי המפלגות החרדיות לקיים עמו פגישה בנושא "אשמח להיפגש עמכם על מנת לנסות ולמצוא את הדרכים לפתרון נושא חשוב זה".

    בחוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד התחבורה שהגיעה לידי "קול חי" ואושרה על ידי היועמ"ש מנדלבליט נכתב מפורשות כי "אין בסמכויות שר התחבורה להתיר או לשלול עבודה של רכבת ישראל בשבתות וחגים".

    עוד נכתב בחוות הדעת כי "חברת רכבת ישראל כפופה להוראות חוק החברות הממשלתיות, ולפעול לאורם של שיקולים עסקיים, אלא אם הממשלה באישור ועדת הכספים של הכנסת תקבע לחברה שיקולים שונים מאלו".

    בסיכום חוות הדעת נכתב כי "הרשות המנהלית המוסמכת למתן היתר להעסקה במנוחה השבועית היא מנהלת ההסדרה והאכיפה במשרד העבודה והרווחה, לפיכך, שר התחבורה הממונה על רכבת ישראל, אינו מוסמך ואינו רשאי להורות לפעול תחתיו של הגורם המוסמך בכל הקשור להיתר עבודה במנוחה השבועית".

    יהיה מעניין לראות כיצד יגיבו ראשי המפלגות החרדיות למכתבו של שר התחבורה ישראל כץ, לאחר שהצהירו כי הוא "האשם" בעבודות הרכבת בשבת.

    כזכור, בשבוע שעבר תקף ח"כ אורי מקלב את שר התחבורה ישראל כץ ואמר במהדורת הבוקר ב"קול חי" כי "שר התחבורה ישראל כץ אשם בחילולי השבת ואליו אנחנו מכוונים את האש. משרדו מתכנן את חילולי השבת. הוא טוב ביחסי ציבור". אך מקלב שב והזכיר את ראש הממשלה כמי שאחראי, אף הוא, לחילולי השבת.

    המכתב המלא:

    ישראל כץ 1

    ישראל כץ 2

     

    ישראל כץ 3

    ישראל כץ 4



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      ע"פ התנהלות הדברים במדינה בעת האחרונה, הסמכות להתיר עבודות בשבתות וחגים (המוגדרים ע"פ חוק כימי מנוחה ) ושאינן בגדר פיקוח נפש אמיתי, נתונה באופן בלעדי למר"צ/ועדי עובדים ובכשר הבג"צ.

    2. 1

      אוי. נעבע'ך. הוא פשוט לא יכול לעשות כלום. הכל היועצת המשפטית.