חיפה כימיקלים קיבלה את דרישת גפני ותעכב את הפיטורין

    איתי גדסי No Comments on חיפה כימיקלים קיבלה את דרישת גפני ותעכב את הפיטורין

    הנהלת חיפה כימיקלים קיבלה את דרישת יו"ר ועדת הכספים ח׳כ משה גפני לדחות את פיטורי העובדים בשלושה שבועות • ח"כ גפני: "מיכל האמוניה הוא מסוכן, אבל לא מזהם. מי שמזהם זה בתי הזיקוק ששם ראש עיריית חיפה יהב נתן אישור להרחבתו והוא האחראי לפיטורי העובדים"

    ועדת הכספים • אילוסטרציה
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בתום דיון ממושך ומתוח מאוד היום (א'), דרש יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מהנהלת חברת 'חיפה-כימיקלים', המשרד להגנת הסביבה ועריית חיפה, לבוא בדברים במשך שלושת השבועות הבאים, על-מנת להגיע לפתרון מוסכם שיאפשר את המשך פעילות המפעלים של החברה ומניעת פיטורי עובדיה, בעקבות הפסקת הפעילות עקב החלטת בית המשפט להפסיק את הפעלת מיכל האמוניה במפרץ חיפה.

    הנהלת חיפה כימיקלים קיבלה את דרישת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לדחות את פיטורי העובדים בשלושה שבועות, במהלכן יתקיימו דיונים אינטנסיביים למציאת פתרון בין הגורמים המעורבים: המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה הנהלת המפעל והעובדים. נציגי פיקוד העורף בדיון הודיעו, כי נמצאו פתרונות שיאפשרו מענה ביטחוני לכל אחת מהחלופות שהועלו, כך שהעניין הביטחוני לא יעכב השגת פתרון.

    הדיון התקיים בעקבות הודעת החברה, כי לאחר מספר חודשים בהן העבודה הופסקה בפועל, היא תפטר קרוב ל- 2,000 מעובדיה. ההודעה באה לאחר החלטת בית המשפט על דבר הפסקת הפעילות של מיכל האמוניה במפרץ עקב הסיכונים הביטחוניים והבטיחותיים שנובעים ממנו למאות אלפי תושבי חיפה והמפרץ. לאחר הדיון נכנסו נציגי הנהלת החברה ללשכתו של גפני והביעו נכונות להיענות לדרישתו ולמשוך את מכתבי הפיטורין שכבר נשלחו לעובדים.

    גפני וחברי כנסת נוספים, האשימו במהלך הדיון את ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שנמנע מלהגיע לישיבת הוועדה וטענו כי "אף שבעבר אישר את הרחבת הפעילות של חיפה-כימיקלים ובזן, חברה שפעילותה גורמת לזיהום באזור המפרץ, הוא שינה את עמדתו בנושא נוכח סקרים שקיים מתוך היערכות לבחירות הבאות". עתה הם אמרו, "הוא נאבק לסגירת מיכל האמוניה".

    גפני אמר, כי "מיכל האמוניה מהווה סיכון ביטחוני ואינו תורם לזיהום ואף שמזה שנים נלחמתי לסגירתו או להעתקתו מהמפרץ, גם בהיותי יו"ר ועדת הפנים. זאת בעוד עיריית חיפה התנגדה לכך לסגירת המיכל ובכל הנוגע לזיהום באזור חיפה והמפרץ, אף נתנה אישור להרחבת בזן. טרם ההחלטה על סגירת מיכל האמוניה היה צריך למצוא פתרון שיאפשר לעובדים להמשיך לפעול ולאפשר הזרמת אמוניה הנחוצה כל-כך לתעשייה במדינת ישראל".

    מנכ"ל חיפה כימיקלים בע"מ, נדב שחר: "ב- 2008 נכנסנו לחברה שהיתה בפשיטת רגל ולקח לנו הרבה זמן להביאה למצב היום, שבו היא משפיעה על 1% מתל"ג ומהווה 2% מהייצוא. כבר ב- 2009 פנינו לממשלה למציאת פתרון לבעיית מיכל והתקבלה החלטה להקים מפעל לייצור אמוניה בנגב וחשבנו שלא יתממש בגלל עניין הגז. הממשלה אמרה שתדאג לאספקה שוטפת של אמוניה. המיכל לא מעניין אותנו, הוא רק אמצעי שלנו להביא כמות אמוניה לתעשייה, הוא שייך למדינה. כל הוויכוח הוא על המקור להבאת האמוניה.רק בנובמבר 2016 הממשלה הודיעה לבית המשפט שהולכים לקראת פתרון ושיהיה מסוף אמוניה ארצי עד 2022. המכרז נכשל כי אף אחד לא ניגש ואנחנו הפכנו להיות לקוח שבוי של מפעל האמוניה. חיפה כימיקלים השקיעה 100 מיליון דולר בהקמת מפעלים חדשים בנגב והגדילה את התעסוקה בנגב ב- 20%. אמוניה היא חומר מסוכן ולא המפעל מחליט איך מביא. הצענו 12 חלופות לטווח זמן קצר ולטווח הארוך איך לספק אמוניה. רק לפני כחודש אחרי שהמפעלים סגורים 4 חודשים הממשלה קיבלה החלטה מה הדרך הבטוחה לאספקת אמוניה; באמצעות אונייה עם אספקה קטנה ישר למפעלים וזה היה פותר את כל הבעיה. אחרי שההחלטה התקבלה, שילמנו קנס 4 חודשים שכר לעובדים ללא פעילות עד שהממשלה קיבלה החלטה אבל אז בא ראש עיריית חברה ולא חידש את רישיון העסק של הצינור ושל חיפה כימיקלים-צפון ב- 1 באפריל 2017. הנושא יכול היה להיפתר עם החלטת הממשלה. אנחנו בסה"כ מבקשים לקיים את החלטת הממשלה. תוך שלושה שבועות עד חודש אפשר להביא אונייה קטנה עם אמוניה לנמל חיפה וכדי שהדבר יתממש, ללא מתן רישיון עסק לצינור ולמפעל המשרד להגנת הסביבה לא יוכל נוכח החלטת בית המשפט. אין לו היתר רעלים ולא רישיון עסק ולכן שום אופציה".

    שחר הוסיף: "לגבי איזו-טנקים, דבר שהוצע ע"י גורמים שונים, בכל העולם אין מפעל דשנים אחד שעובד על איזו-טנקים. אנחנו הצלחנו לגייס כמעט 200 איזו-טנקים בדרום שם יהיה לנו היתר רעלים השבוע לאחר שפיקוד העורף איפשר להשתמש בנמלים חיפה ואשדוד להביא כל שבוע 100 איזו-טנקים של אמוניה שיעברו לדרום. אך צריך לזכור שכעת ה- Capacity של הנמלים לקבל איזו-טנקים כרגע הוא אפס וזה דורש מענה מיידי.  אין חברות שממלאות בהיקפים האלה איזו-טנקים וכרגע אנחנו במגעים עם שתי חברות יחידות באגן הים התיכון, מצרית וטורקית, והן עושות את זה לראשונה עבורנו".

    ראש אגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה, רומי אבן דנן: "בחנו את כל החלופות שחיפה כימיקלים הציגו עבור כל המשק ואישרנו 3 חלופות וקבענו מכרז והעדיפות הגבוהה ביותר היתה אונייה שתספק את אמוניה וזה אושר בממשלה. החלופה מדברת על הזרמה ישירה באמצעות איזו-טנקים מנמלי הים לתעשייה".

    חברי הוועדה הביעו תרעומת קשה על היעדרו של ראש עיריית חיפה, יונה יהב, מהדיון ועל-כך שלא שלח אלא את ראש אגף הדוברות של העירייה. חברי הוועדה התעמתו עם הדובר של העירייה וטענו, כי אין זה ראוי לשלוח את דובר העירייה לדיון מסוג זה. לאחר חילופי דברים בינו לבין יו"ר הוועדה וחברי כנסת נוספים הוא הוצא מהדיון ע"י גפני.

    ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני): "מדובר בפיטורין מופרכים שלא אמורים להתרחש. אין כל סיבה העובדים האלה נחוצים. הם רק משמשים בשר תותחים עד שיימצא הפתרון. המפעל היה תרנגולת שהטילה ביצי זהב ובמשך שנים כשהכסף זרם כמים, לא שמענו על ביורוקרטיה מצד ההנהלה. היו להנהלה 4 שנים למצוא פתרונות ואתם יכולים לשאת בעלות הפתרון זה לא שתספגו הפסדים אלא תרוויחו קצת פחות. פתרון האיזו-טנקים זה פתרון ביניים וברור לכולם שהפתרון זה מפעל אמוניה בדרום עם אספקת גז טבעי".

    ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "משהו מאוד מסריח בדיון הזה ולא סירחון של אמוניה למרות שזה דבר מאוד מסריח. יש מפעל שמרוויח בענק אך בגלל בעיה זמנית בתהליך הייצור רוצה לסגור את המפעלים ולזרוק את העובדים. מצד שני יש פתרונות לנגב ולמפרץ חיפה באיזו-טנקים להביא אמוניה. יש הנהלה שיודעת שנים שיש בעיה עם אמוניה וגם הממשלה התמהמהה בעניין. צריך לבטל את מכתבי הפיטורין, המפעל הרוויח כל כך הרבה כסף, חודש-שלושה של פתרונות ביניים אפשר לספוג, למה שהעובדים ילכו הביתה אך אם חיפה כימיקלים לא רוצה להמשיך להרוויח מיליונים, אנחנו מ"י יכולים להפעיל ולהרוויח במקומם".

    חבר מועצה בעיריית חיפה, מיכי אלפר: "עוסקים פה בדיני נפשות. מצד אחד להשאיר עובדים ללא פרנסה ומצד שני, הסיכון לתושבי חיפה. סוגיית המיכל היא סוגייה ביטחונית ולא של איכות הסביבה וכבר עשר שנים מעלים את עניין מיכל האמוניה והרחבת בזן ולא לאפשר פעולת המיכל כפי שהיתה. בעבר שמענו מראש העיר שבזן לא מזהם והכי ביטחוני, זה מה שיהב אמר במשך שנים. עתה הוא מחזיק בסקר ש- 85% מתושבי חיפה רואים בו אשם בזיהום מפרץ חיפה ואנחנו לקראת בחירות".

    יו"ר ועדת הכספים גפני סיכם את הדיון בקריאה כאמור, לכל הגורמים להתכנס לצורך מו"מ למציאת פתרון שיאפשר את המשך פעילות המפעלים ומניעת פיטורי העובדים. כאמור, לאחר הדיון, הודיעה הנהלת חיפה-כימיקלים כי היא נעתרת לבקשתו ותמשוך חזרה את מכתבי הפיטורין למשך שלושה שבועות עד למציאת פתרון. זאת, לא לפני, שגפני הודיע בתום הדיון לנציגי ההנהלה: "אם לא תשיבו מכתבי הפיטורין יהיה לכם עסק איתי. אמנם אתם חברה פרטית, אך מן הסתם בשלב כזה או אחר תגיעו לכאן עם כל מיני בקשות. בעניין העובדים אני לא אתפשר. תמשכו חזרה את מכתבי הפיטורין ותגיעו להסכם יחד עם המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה".



    0 תגובות