- רדיו קול חי - -

שלוש הצעות חוק כנגד נתניהו – נפלו

מליאת הכנסת דחתה את הצעות החוק שביקשו להגביל את תקופת כהונת ראש הממשלה. הצעות החוק שהוגשו בנושא היו של ח"כ מרב מיכאלי, אחמד טיבי, אוסאמה סעדי, קארין אלהרר ועוד.

להצעת החוק של ח"כ מיכאלי הביקשה להגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי תקופות כהונה רצופות, זכתה ל-48 תומכים ול-55 מתנגדים. הצעת החוק של ח"כ טיבי וסעדי שביקשה להגביל את צקופת כהונת ראש הממשלה נדחתה גם היא במספר זהה של קולות בעד ונגד ואילו הצעת החוק של ח"כ אלהרר שביקשה להגביל את כהונת ראש הממשלה, נדחתה ב-57 מתנגדים כש-49 ח"כ תמכו בהצעת החוק הזו.

ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "אילו הייתה הצבעה חשאית היא כנראה הייתה זוכה לתמיכה של 119 ח"כים. הכח משחית, הכח מבלבל, כשאדם יושב יותר מידי זמן בראש הפירמידה, היא מתאימה את עצמה אליו במקום לצרכי הציבור. נתניהו אמר ב 96 לפני שנבחר: אם אני אבחר אני אגביל את כהונת ראש הממשלה שתי קדנציות. מה שלא תעשה בשתי קדנציות כנראה כבר לא תעשה" אמרה.

ח"כ אחמד טיבי, אמר: "זה תפקיד בעל שררה אבסולוטית. מדינת ישראל מדמה את עצמה לארה"ב, למה בפונקציה הזו אנחנו צריכים להיות שונים? אני מציע גם להגביל תקופת כהונה של מנהלי מחלקות בבתי חולים צריך להכניס כוחות צעירים למערכות ולחזק את המערכת הדמוקרטית".

ח"כ קארין אלהרר, אמרה: "ההצעה היא לא על בנימין נתניהו ועל הפרשיות שאנחנו עדים להם. ההצעה היא על הכוח שמצטבר באדם אחד יותר מידי שנים, כל שורי הסף תלויים בכוח זה ומעמדם מתכרסם. כהונה ארוכה יכולה להשחית את האדם ואת סביבתו. כמה זמן צריך כדי לייצר חזון? שמונה שנים זה זמן רב ומספיק ליצור שינוי וליישם חזון".

השר זאב אלקין הגיב להצעות החוק הללו ואמר: "הגבלה איננה מתאימה לשיטת המשטר בישראל, דמוקרטיה פרלמנטרית ולא נשיאותית. במדינות בעלות משטר כשלנו אין הגבלה שכזו. הציבור לא בוחר בראש ממשלה אלא במפלגות. עיינתי בתקנות של מפלגת יש עתיד: יו"ר המייסד יכהן עד תום כהונתה של הכנסת ה -22 – ארבע קדנציות?!"