מעבר לאתר המותאם




1

האזינו • חשבתם פעם לשיר דרשה? פיני אינהורן עם ביצוע חדש

אשר גרייבר 5 Comment on האזינו • חשבתם פעם לשיר דרשה? פיני אינהורן עם ביצוע חדש

חשבתם פעם לשיר דרשה? "ומשתוקק ניגון" – בעל המנגן ר' פיני איינהורן מבצע טקסט שכתב ה"שפת אמת" | אורח: ילד הפלא ארי רייך ובליווי מקהלת "ידידים" | לחן ורעיון של הגרמ"מ פומרנץ שליט"א ובעיבודם של אלי קליין ואיצי ברי

פיני אינהורן צילום: יח"צ
19:14
20.01.21
שלמה ריזל No Comments on גו ביידן הושבע לנשיא ה-46 של ארה"ב: "יום של היסטוריה והתחדשות"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות מוקלטות

גם בפייסבוק

היום ברדיו

[daily-schedule schedule=1]

פוסטים אחרונים

תגיות

להיט חדש, עוצמתי ומרגש מושר בימים אלו בקרב רבבות חסידים ואנשי מעשה. "הפעם מדובר במשהו אחר, מיוחד, שונה לגמרי, לחן קודש. הפעם לא מדובר בלחן על פסוק או אימרת חז"ל, אלא לראשונה יש לנו לחן לתוכן חסידי שנשאב ממעיין החסידות הגדול שזרם בבית מדרשו של מרן בעל ה"שפת אמת" מגור זצ"ל, שספריו משמשים כאבני יסוד לתורת החסידות" מספר בעל המנגן ר' פיני איינהורן.

מילות השיר הם מתורתו של ה"שפת אמת" בלשון שנאמרה ונכתבה על ידו, והמנגינה הנרגשת והמרטיטה את נימי הלב נחצבה מהיכל הנגינה, משולבת בדיוק נמרץ במסר הנפלא. היא עולה מאליה מתוך הדברים הנוראים מכבשן האש של ה"שפת אמת".

ה"שפת אמת" מדבר על כך שכל אדם צריך לקרב את גופו לקב"ה ולקדש את כל איבריו, אבל הצדיקים הגמורים שמתביישים לעמוד קרוב לקב"ה שמא הם לא ראויים דיים, הדרך שלהם להתקרב לקב"ה היא "על ידי שיושב בפתח, ומשליך גופו ונפשו, ומשתוקקרק לעשות רצון בוראו".

ה"שפת אמת" מדבר על מהלך אחר של יהודי בחיים. לא המהלך השגרתי. משהו שמשקף את המדרגות הנעלות שתורת החסידות תובעת. לא לקבל את שגרת החיים הפשוטה כפי שהיא, אלא פשוט להשתוקק לדבקות. למשהו עילאי יותר. השגות גבוהות. את הגוף,ואפילו את הנפש יניח האדם בצד, כאשר הוא כוסף ומשתוקק לבוראו.

יסוד זה בחסידות, עמד במרכז משאו של מורינו הגאון רבי מנחם מנדל פומרנץ שליט"א ריש מתיבתא "עוז והדר" וראש כולל לדיינות "באר ישראל" בציון השפת אמת במסע "בדרכי החסידות" שנערך בתחילת החורף, בהשראה זו ולקראת הילולת ה"שפת אמת"השנה הולחן על ידו הלחן המיוחד הזה. במשתה היין שנערך בפורים לימד כבוד הרב שליט"א לראשונה את השיר, שעד מהרה הפך ללחן סוחף המושר פעם אחר פעם בהתרגשות עצומה על ידי כל המשתתפים. בימים האחרונים אנו שומעים את השיר מושר בעוד ועוד מקומות, כשהמיוחד שבו הוא שאנשים שרים שוב ושוב בלא הפסקה, ומשתוקקים לעשות את רצון בוראם.

ואכן, לא עברו ימים מרובים והשיר כבר מופיע בעיבוד מקורי ומרגש במיוחד, על ידי אמן הרגש ר' פיני איינהורן שבקולו הייחודי הוא מבטא את הכיסופים והערגה שבמילות השיר, ובשירה של תחנונים ודבקות הוא מבצע את השיר יחד עם ילד הפלא ארי רייך,בליוויים של מקהלת "ידידים" המפורסמת ובעיבוד המקצועי של אלי קליין ואיציק ברי, כאשר קול השירה מתרונן מתוך לימוד הרבים בספר ה"שפת אמת". תורה מפוארת בכלי מפואר.

כעת גם אתם תזכו לשמוע ולהתרגש בדמעות.

אֲבָל יֵשׁ דֶּרֶך אַחֵר, לְאָדָם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ, שֶׁבוֹשׁ לְבַקֵשׁ הִתְקָרְבוּת גּוּפוֹ –
וְעַל יְדֵי שֶׁיוֹשֵׁב בַּפֶּתַח, וּמַשְׁלִיךְ גּוּפוֹ וְנַפְשׁוֹ, וּמִשְׁתּוֹקֵק רַק לַעֲשׂוֹת רְצוֹן בּוֹרְאוֹ.
(שפת אמת וירא תרל"ד)

מילים: שפת אמת וירא תרל"ד
לחן: הגאון הרב מנחם מנדל פומרנץ
שר: ר' פיני איינהורן
עיבוד והפקה מוזיקאלית: אלי קליין & איצי ברי
תופים וכלי הקשה: אליקו בן שלום
באס: גיא ארזי
גיטרות: אבי סינגולדה
פסנתר: איצי ברי
דודוק ארמני: איליה מאזיה
מקהלה: יעקב רוטבלט, יוסי וינברגר, אלי קליין, איצי ברי, פיני אינהורן.
סולן אורח: ארי רייך
מיקס: אלי קליין & איצי ברי



5 תגובות

מיין תגובות
  1. 5

    ליקוטי מוהר"ן שרים כבר הרבה זמן. גם תניא. מסילת ישרים. עכשיו שרים שפת אמת. מתי ישירו אבי עזרי?

  2. 4

    איזה שיר פצצה ומרגש ווואווו ענקקקקקקקקקקקקקקקק

  3. 3

    מדהיםם מרגששש פיני הענק.

  4. 1

    אחרי ששמעתי את השיר שוב ושוב תוך שאני מנסה להתחבר למשמעות המילים התעורר לי שאלה.
    "אבל יש דרך אחר לאדם גדול וקדוש שבוש לבקש התקרבות גופו"…..
    את המשפט הזה הבנתי כפשוטו שישנה דרך לאנשים מיוחדים מאוד שהם מתביישים לבקש את התקרבות הגוף שלהם לאלוקים כלומר אין הם מעזים לבקש שאלוקים יקרב אותם אליו פיזית….מפני שלא ניתן פיזית להתקרב לאלוקים.
    אבל בהמשך נתקעתי…
    "וע"י שיושב בפתח ומשליך גופו ונפשו ומשתוקק רק לעשות רצון בוראו"…. הבנתי שעלי להשליך את הגוף כלומר הגשמיות שלי. שזה התשוקה שלי לחומרניות ותאוותנות.
    אבל פנחס למה עלי להשליך גם את ה-"נפשו" הרי מטרתנו בחיים היא לקרב את הנפש לאבינו שבשמיים ופשוט להיות עם הרגשה שאנחנו קרובים מאוד להשם, שהוא אוהב אותנו ושאנחנו אוהבים אותו. ואם כן למה עלינו להשליך את הנפש??????????????

    אבל כששמעתי אותך שר את השיר שוב ושוב נפל לי האסימון….
    ישנה דרך אחת שהיא דרגה ראשונה והוא שנוותר על תאוותינו והרגלינו הרעים ושנרצה להיות קרובים להשם גם פיזית להרגיש שהוא מחבק אותנו ….וגם נפשית להרגיש שאנחנו קרובים אליו ושהוא אוהב אותנו בכל מחיר וללא שום תנאים ללא קשר למה שנעשה או נפעל……
    אבל ישנה דרך אחרת כלומר דרגה גבוהה אף יותר והוא: שאדם יאהב כל כך את אלוקים וירגיש כל כך קרוב אליו עד שיהיה מוכן להשליך גם את ההרגשה הפראית והעילאית להיום "קרוב להשם" ולרוץ לעשות את "רצונו של אלוקים" וזאת דרגה גבוהה מאוד של אהבה. כי אין זאת אהבה "שטוב לי כשהם קרוב אלי" אלא אהבת השם ברמה "שאני מוכן לוותר אפילו על קירבה להשם רק כדי להשביע את רצונו"

    הרעיון הזה מזכיר לי את אברהם אבינו שיושב פתח האוהל כחום היום והקב"ה בא לבקר אותו ואז הוא זוכה לדרגה עצומה ומדהימה של להיות "קרוב להשם". ואז הוא פתאום רואה שלושה אנשים שמחפשים מקום מוצל ושתייה. ותוך רגע הוא עוזב את אלוקים ורץ אל האורחים ומכבד אותם תוך כדי שהוא מוותר לגמרי על ה"קירבת השם העצומה" ורץ לעזור לאנשים שצריכים עזרה.

    זהו ההיפך מאגואיזם פירושו להיות מוכן לוותר על חוויה מאוד רוחנית רק כדי להשביע את רצון השני. אלטרואיזם בצורה הכי עוצמתית שרק אפשר