- רדיו קול חי - -

מס דירה שלישית? תכנית לא מוסרית ונוגדת את "עקרון המיסוי"

הבדיחה במגזר אומרת, שהמשיח יבוא בזכות בג"צ. אחרי שבג"צ ביטל את המס, כחלון לא יגבה מס על הבית השלישי…

האם ביטול המס הוא פעמי משיח? לא בטוח. מה שכן בטוח הוא, שמדובר במס טיפשי, לא מוצדק ומיותר, וטוב שיבוטל, גם אם על-ידי בג"צ. אז מה לא טוב במס הזה? הכל…

ראשית, מדוע בכלל להטיל כזה מס? בשנים האחרונות גובר בשיח הציבורי הדיון בעניינם של "מחוסרי הדיור". לפי כמות הנאומים, הדרשות והכתבות על הנושא, היינו מצפים למצוא אלפי אנשים גרים ברחובות, שהרי יש אלפי מחוסרי דיור. אם אינכם מוצאים אותם ברחוב, אין לכם בעיית ראיה. הם לא שם, כי הבעיה איננה של מחוסרי דיור. אני אישית מכיר הרבה זוגות שנישאו לאחרונה, או לפני שנים הרבה. לכולם קורת גג. המינוח "חסרי דיור" – ובמיוחד "זוגות צעירים חסרי דיור" – נועד לנגן על הרגש, ואין לו כל בסיס במציאות.

השר כחלון טען, שהטלת מס על מחזיקי יותר משתי דירות יגרום להם למכור את הדירות שברשותם, וכך יגדל היצע הדירות בשוק, ו"מחוסרי הדיור" ו"הזוגות הצעירים" יוכלו לרכוש דירות. טענה נלווית היתה, שמכירה בבת אחת של דירות רבות, שתימכרנה בגלל המס, תביא גם לירידת מחירי הדירות.

כמובן, שמדובר בתכנית שאין לה דבר וחצי דבר עם "מחוסרי דיור". הרי הדירות הללו, כמעט כולן, מושכרות היום לדיירים. הוצאת הדירות מידי הבעלים הנוכחיים, והעברתן לבעלים אחר שישכיר אותן, לא תוסיף ולו דירה אחת לשוק הדיור. גם אם מחיר הדירות ירד, ויותר אנשים יוכלו לקנות דירה, מדובר בסך הכל בהעברת הדירה מסטטוס של מושכרת לסטטוס של בעלות.

מי שעוקב אפילו מרחוק אחרי ידיעות כלכליות, ימצא שפעמים מעטות בלבד הצליחה הממשלה לתכנן את השוק, בכל תחום שלא תחשבו עליו. הממשלה מציבה יעד, ומכריזה בקול גדול על תוכנית. התוכנית אינה מתקבלת כמו שהיא, או בגלל שאיננה אפשרית, או בגלל שאין לה תמיכה. ואז מתחיל מסע התיקונים והשינויים, שבסוף מוליד תוכנית שונה לגמרי. כשמסתבר שהתוכנית אינה משיגה את המטרה המוצהרת מראש, קורים הדברים הבאים: הממשלה מתנערת מהתוכנית שלה עצמה (השר כחלון אמר לא מזמן בנאום בכנס כלכלי, שמעולם לא הצהיר שהוא יביא להורדת מחירי הדירות…), או שהיא מוסיפה לתוכנית כל מיני "פיגומים" שמסרבלים אותה והופכים אותה ללא מעשית (תוכנית "מחיר למשתכן", עוד בלון שנועד להוריד את מחירי הדיור, שונתה מאז שהושקה 4 פעמים, וכעת מדובר על שינוי משמעותי נוסף בקיץ הקרוב), או שהתוכנית נעלמת, ויחד איתה מי שהגה אותה (תוכנית מע"מ 0).

תוכנית המס על דירה שלישית, פגומה אף משאר התוכניות, משום שהיא לא רק לא יעילה, היא גם לא מוסרית. אחד מהעקרונות המקובלים של מיסוי, הוא עקרון הצפיות. אדם רשאי ויכול לתכנן את מהלכיו הכלכליים כשהוא יודע מראש כמה מס יוטל על עסקיו ורכושו. יותר מכך, רשויות המס עצמן מקיימות במקרים מסויימים הליך של "פרה-רולינג", המאפשר לאדם לדעת מה יהיה המס המוטל עליו, עוד לפני שנקט בצעד כלכלי כלשהו. מס הדירה השלישית הוטל על כל מי שמחזיק ביותר משתי דירות, ולא משנה מתי רכש אותן. אדם שעשה לעצמו חשבון כלכלי והחליט להשקיע בדירות כדי להשכירן, מגלה שפתאום הוטל על רכושו מס, שלא היה ידוע קודם.

רבים ממחזיקי הדירות הם אנשים מבוגרים, שבמשך חייהם עבדו קשה, ושילמו מסים. מחסכונותיהם קנו דירות להשכרה, כדי שיתפרנסו מהן לעת זקנה. כעת מטילה המדינה מס נוסף, חדש, על חסכונותיהם שכבר מוסו בזמן שעבדו.

כמובן שמהבחינה המעשית המס לא יועיל כלל וכלל. מאז שפורסמה התוכנית, החלו משכירי הדירות להכניס בהסכמי השכירות החדשים סעיף האומר, שאם יוטל מס כזה, הוא יחול על השוכרים. משכירים רבים גם נמנעים מלתת אופציה להארכת השכירות, בשום שאינם רוצים להתחייב למחיר, במקום בו הממשלה משנה כל מספר ימים את תוכניותיה ואת משטר המס. בסופו של דבר, מי שישלם את המחיר על התרגילים הכושלים הללו של הממשלה, יהיו השוכרים, שהם החלשים ביותר בשוק הדיור. בפועל, תוכנית המס השלישי רק תעלה את מחירי השכירות ותפגע עוד יותר ב"זגות הצעירים" וב"מחוסרי הדיור".

בינתיים גרם המס לייקור השכירות, לאי ודאות בשוק הדיור, ולחוסר אמון בתוכניות הכלכליות של הממשלה. וכחלון? אחרי שתוכניתו להעלאת מסים התבררה כבלון, פנה לפופוליזם. בשבועות האחרונים הוא דווקא מוריד מסים על מוצרי צריכה, כשהשבוע היה זה תור מס הקניה על נעליים, שבוטל. אבל אולי במקומו יבוא מס על נעל שלישית? נמתין ונראה.