מס דירה שלישית? תכנית לא מוסרית ונוגדת את "עקרון המיסוי"

    עו"ד אברהם במברגר 10 Comment on מס דירה שלישית? תכנית לא מוסרית ונוגדת את "עקרון המיסוי"

    מס דירה שלישית? תכנית פגומה, לא יעילה ולא מוסרית • עו"ד אבי במברגר פורש את חסרונות וחסרונות תכנית כחלון להורדת מחירי הדיור

    בנין • אילוסטרציה
    17:47
    25.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on ריקודי שמחה והודיה: בירושלים טרם עיכלו את גודל הנס

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הבדיחה במגזר אומרת, שהמשיח יבוא בזכות בג"צ. אחרי שבג"צ ביטל את המס, כחלון לא יגבה מס על הבית השלישי…

    האם ביטול המס הוא פעמי משיח? לא בטוח. מה שכן בטוח הוא, שמדובר במס טיפשי, לא מוצדק ומיותר, וטוב שיבוטל, גם אם על-ידי בג"צ. אז מה לא טוב במס הזה? הכל…

    ראשית, מדוע בכלל להטיל כזה מס? בשנים האחרונות גובר בשיח הציבורי הדיון בעניינם של "מחוסרי הדיור". לפי כמות הנאומים, הדרשות והכתבות על הנושא, היינו מצפים למצוא אלפי אנשים גרים ברחובות, שהרי יש אלפי מחוסרי דיור. אם אינכם מוצאים אותם ברחוב, אין לכם בעיית ראיה. הם לא שם, כי הבעיה איננה של מחוסרי דיור. אני אישית מכיר הרבה זוגות שנישאו לאחרונה, או לפני שנים הרבה. לכולם קורת גג. המינוח "חסרי דיור" – ובמיוחד "זוגות צעירים חסרי דיור" – נועד לנגן על הרגש, ואין לו כל בסיס במציאות.

    השר כחלון טען, שהטלת מס על מחזיקי יותר משתי דירות יגרום להם למכור את הדירות שברשותם, וכך יגדל היצע הדירות בשוק, ו"מחוסרי הדיור" ו"הזוגות הצעירים" יוכלו לרכוש דירות. טענה נלווית היתה, שמכירה בבת אחת של דירות רבות, שתימכרנה בגלל המס, תביא גם לירידת מחירי הדירות.

    כמובן, שמדובר בתכנית שאין לה דבר וחצי דבר עם "מחוסרי דיור". הרי הדירות הללו, כמעט כולן, מושכרות היום לדיירים. הוצאת הדירות מידי הבעלים הנוכחיים, והעברתן לבעלים אחר שישכיר אותן, לא תוסיף ולו דירה אחת לשוק הדיור. גם אם מחיר הדירות ירד, ויותר אנשים יוכלו לקנות דירה, מדובר בסך הכל בהעברת הדירה מסטטוס של מושכרת לסטטוס של בעלות.

    מי שעוקב אפילו מרחוק אחרי ידיעות כלכליות, ימצא שפעמים מעטות בלבד הצליחה הממשלה לתכנן את השוק, בכל תחום שלא תחשבו עליו. הממשלה מציבה יעד, ומכריזה בקול גדול על תוכנית. התוכנית אינה מתקבלת כמו שהיא, או בגלל שאיננה אפשרית, או בגלל שאין לה תמיכה. ואז מתחיל מסע התיקונים והשינויים, שבסוף מוליד תוכנית שונה לגמרי. כשמסתבר שהתוכנית אינה משיגה את המטרה המוצהרת מראש, קורים הדברים הבאים: הממשלה מתנערת מהתוכנית שלה עצמה (השר כחלון אמר לא מזמן בנאום בכנס כלכלי, שמעולם לא הצהיר שהוא יביא להורדת מחירי הדירות…), או שהיא מוסיפה לתוכנית כל מיני "פיגומים" שמסרבלים אותה והופכים אותה ללא מעשית (תוכנית "מחיר למשתכן", עוד בלון שנועד להוריד את מחירי הדיור, שונתה מאז שהושקה 4 פעמים, וכעת מדובר על שינוי משמעותי נוסף בקיץ הקרוב), או שהתוכנית נעלמת, ויחד איתה מי שהגה אותה (תוכנית מע"מ 0).

    תוכנית המס על דירה שלישית, פגומה אף משאר התוכניות, משום שהיא לא רק לא יעילה, היא גם לא מוסרית. אחד מהעקרונות המקובלים של מיסוי, הוא עקרון הצפיות. אדם רשאי ויכול לתכנן את מהלכיו הכלכליים כשהוא יודע מראש כמה מס יוטל על עסקיו ורכושו. יותר מכך, רשויות המס עצמן מקיימות במקרים מסויימים הליך של "פרה-רולינג", המאפשר לאדם לדעת מה יהיה המס המוטל עליו, עוד לפני שנקט בצעד כלכלי כלשהו. מס הדירה השלישית הוטל על כל מי שמחזיק ביותר משתי דירות, ולא משנה מתי רכש אותן. אדם שעשה לעצמו חשבון כלכלי והחליט להשקיע בדירות כדי להשכירן, מגלה שפתאום הוטל על רכושו מס, שלא היה ידוע קודם.

    רבים ממחזיקי הדירות הם אנשים מבוגרים, שבמשך חייהם עבדו קשה, ושילמו מסים. מחסכונותיהם קנו דירות להשכרה, כדי שיתפרנסו מהן לעת זקנה. כעת מטילה המדינה מס נוסף, חדש, על חסכונותיהם שכבר מוסו בזמן שעבדו.

    כמובן שמהבחינה המעשית המס לא יועיל כלל וכלל. מאז שפורסמה התוכנית, החלו משכירי הדירות להכניס בהסכמי השכירות החדשים סעיף האומר, שאם יוטל מס כזה, הוא יחול על השוכרים. משכירים רבים גם נמנעים מלתת אופציה להארכת השכירות, בשום שאינם רוצים להתחייב למחיר, במקום בו הממשלה משנה כל מספר ימים את תוכניותיה ואת משטר המס. בסופו של דבר, מי שישלם את המחיר על התרגילים הכושלים הללו של הממשלה, יהיו השוכרים, שהם החלשים ביותר בשוק הדיור. בפועל, תוכנית המס השלישי רק תעלה את מחירי השכירות ותפגע עוד יותר ב"זגות הצעירים" וב"מחוסרי הדיור".

    בינתיים גרם המס לייקור השכירות, לאי ודאות בשוק הדיור, ולחוסר אמון בתוכניות הכלכליות של הממשלה. וכחלון? אחרי שתוכניתו להעלאת מסים התבררה כבלון, פנה לפופוליזם. בשבועות האחרונים הוא דווקא מוריד מסים על מוצרי צריכה, כשהשבוע היה זה תור מס הקניה על נעליים, שבוטל. אבל אולי במקומו יבוא מס על נעל שלישית? נמתין ונראה.



    10 תגובות

    מיין תגובות
    1. 10

      כתבה נכונה !
      רבים לא שמו לב, אך לפני שנים חוקקה הממשלה חוק שנקרא "בניין להשכרה" שסעיפיו העיקריים הם שאדם שמשכיר 6 דירות לפחות באותו הבניין ולא מעלה את השכירות ביותר מ3% בשנה מקבל הטבות מהמדינה וכאשר חוקקו את מס דירה שלישית נתנו פטור ל"בניין להשכרה" מפני מס דירה שלישית, כך שיוצא שמי שמחזיק בהרבה דירות פטור ומי שמשכיר 2 דירות וחי באחת משלם.
      אני לא בעלים של 3 דירות ולא 2, אך אני מכיר שכן שמשכיר 2 דירות בעבור 9,500 ש"ח ואחרי הוצאות תיקונים (סיפר לי שהשנה החליף יונקרס ב 7000 ש"ח וזאת אחרי הוצאות מיותרות בניסיון תיקון היונקרס ב800 ש"ח ועוד תיקוני אינסטלציה וכו'), הוצאות עו"ד,הוצאות פרסום הדירה בעת יציאת שוכר, הוצאות זמן שהדירה ללא שוכר, בסוף הוא נשאר עם כ 6,500 ש"ח. לאחר שבירר במחשבון מס הכנסה הסתבר לו שהוא צריך לשלם 18,000 ש"ח מס בשנה כך שיישאר לו כ 5000 ש"ח. ואני שואל למה לא לגבות מס מהכנסה של טייקונים אמיתיים, אפילו העלאה קטנה אצל הטייקונים תהיה גדולה מאוד לעומת בעלי דירה 3. אני חשבתי שכחלון יטפל בבנקים, יטפל בעוד חברות ענק שעושקות את האזרח כל יום ומשאירות אותו חסר אונים, אך במקום זאת הוא החליט לבזות ציבור שלא כולו פושע, אנשים מטעמו של כחלון נתפסו שמכנים כ "אספני דירות חזירים" אין בושה ? חלקם ניצולי שואה, פגועי הלם קרב, נכים, אנשים טובים שתרמו ותורמים לחברה, ועוד ועוד, אנשים שהחליטו לבנות את הפנסיה שלהם ביושר ובתום לב. יש שקנו דירות, יש שקנו חנויות ויש שהשקיעו באפיקים אחרים, מה אשמים אלו שהחליטו בדיור בעוד שחשבו שיש אנשים שזקוקים לדירות להשכרה שגם להם צריך לדאוג. השכן שלי אמר לי שהוא מתפלל שלא יעבירו את החוק כי הוא ממש לא רוצה להעלות את השכירות וכבר שנים הוא לא העלה, אך אם מס דירה שלישית יעבור הוא יעלה באחוזים בודדים אך לא ילביש את המס על השוכרים. התרשמתי ממנו מאוד ואני יודע שהשוכרים שלו שגרים לידו חברים ממש, כבני בית, נכנסים ולא דופקים כי זה לא מפריע לו, איש ממש טוב ומיוחד. ממש חבל שכחלון לא עושה את מה שבאמת צריך לעשות ולא מספר את האמת לציבור.

    2. 9

      פופוליזם. בשטח, המס על הדירה השלישית הוביל ליציאת מאות דירות לשוק המכירה מה שיכול להוביל לירידת מחירי הדירות לקניה. כחלון יודע מה הוא עושה ובמקביל מחיר למשתכן הוא פועל בעוד חזית (מס דירה שלישית).
      כחלון הוא פוליטיקאי שבא באמת לעבוד ולחולל מהפכה בשוק הדיור.

    3. 8

      כתבה שקרית!!!

      1. אין ספק שאם בג"ץ לא יפסול את החוק ישתחררו עשרות אלפי דירות לשוק
      2. לגבי הטענה של הפנסיונרים מי שיש לו שלוש דירות אזי מצבו טוב מאוד וגם המדינה העמידה לרשותם הטבות במקומות אחרים (וגם התברר שרמת ההכנסה הממוצעת שלהם הי כ45,000 ש"ח)
      3. בתור אחד שאין לו דירה ומתגלגל מדירה לדירה רק בגלל גחמות של ממשכירים כשכל שנה מעלים את דמי השכירות או לא מוכנים לעשות מזגנים וכו'
      4. בשביל 1000 שוכרים צריך 1100 דירות ובשיביל 1000 קונים צריך 1000 דירות (כל דירה שכורה עומדת חלק מהזמן ריקה וכל שוכר כשעובר דירה אז יש כמה ימים שהוא שוכר את שתי הדירות)

    4. 7

      כתבה מצוינת כל הכבוד

    5. 6

      חוק מוסרי וצודק לחלוטין נ אליטה שמצאה דרך להלבנת הון פטור ממס

    6. 5

      אני נהנתי מהמיסוי בקניית דירה כל הכבוד לכחלון

    7. 4

      טענות חסרות בסיס נגד המס כולן נדחו על ידי בגץ . בגץ מצא בעייתיות רק בהליך הדיונים בכנסת וזה בגלל התגייסות היועץ המשפטי לכנסת לטובת המשקיעים בצורה מעוררת חשד שכן פעם ראשונה בתולדות הכנסת שהוא לא מגן על הלקוח שלו הכנסת ואומר שהיא חוקקה באופן פגום חוק שנתקבל כמו מאה חוקים אחרים

    8. 3

      גם כן לא מוסרי תכנית מחיר למשתכן מה פתאום לתת לזוגות צעירים דירות בהנחה???
      צריך לעודד עליית מחירי הדיור כי זה עוז לכלכלה, ועוזר למשקיעים המסכנים!!!

    9. 2

      מקשקש בקומקום
      להעביר סטטוס שוכר לבעלות זה המון!! לזוג""צים

    10. 1

      תוכניות עם שמות מתחנפות לציבור.
      "נטו משפחה"
      "מחזירים כסף לציבור"
      על חשבון מי מחזירים כסף לציבור על חשבון הנכים ? על חשבון הפנסיונרים ?
      הוא והמפלגה שלו הורסים את המדינה ברוב התחומים ובמה שלא זה כטיפה בים ועושים על זה כותרות.