- רדיו קול חי - -

אייכלר: למה שני חרדים שנדקרו בבריסל לא זכו להכרה?

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק של חברי הכנסת חיים ילין (יש עתיד) ודוד ביטן (הליכוד), לפיה יוקלו הקריטריונים להכרה של משרד הביטחון בנפגעי פעולות איבה שהתרחשו בחו"ל, לצורך פיצויים. נכון להיום, הנפגעים מוכרים רק אם מטרת הפעולה שהתרחשה בחו"ל היתה לפגוע בישראל או ביהודים. הצעת החוק שאושרה בוועדה קובעת כי גם אם הפיגוע לא כוון ישירות נגד ישראל או ישראלים, והמדינה שבה התרחש הכריזה על האירוע כעל אירוע טרור, ובתנאי שהמדינה אינה מדינת אויב – יחויב משרד הביטחון להכיר בנפגעים כנפגעי פעולות איבה.

יוזם החוק, ח"כ ילין: "מדובר בדיני נפשות. לא ייתכן שאנחנו מפקירים את אזרחינו; מצד אחד אין שום אפשרות לבטח עצמך כנגד פעולת טרור ומנגד המדינה מערימה קושי רב על המשפחות ועל הנפגעים".

אבי בן הלל, בנו של שמואל ז"ל שנרצח בפיגוע במאלי בשנת 2015: "זה סיוט. מסע שלא ברא השטן. אנחנו לבד במערכה, נדרשים להוכיח שעומדים בקריטריונים, וצריכים לפשפש בכל פרט ופרט, כולל בניתוח הגופה, כדי להגיש בקשה מנומקת ומפורטת למשרד הביטחון. ועוד לא דיברנו על העלויות הכלכליות".

ירון צברי, בן משפחת אלקיים, ששכלה את האם דליה בפיגוע בברלין: "לא ייתכן שאנחנו משלבים ידיים עם העולם בלחימה בדעאש, וכשזה מגיע למאני טיים אנחנו עומדים מול שוקת שבורה ומול טפסים שצריך למלא ואין להם מענה".

זאהר נאסר, ששכל את בתו ליאן בפיגוע באיסטנבול בערב השנה האזרחית החדשה: "אנחנו לא יודעים מה לעשות ועם מי לדבר. אני לא יודע לאן לפנות עם הניירת שקיבלנו מטורקיה".

מדו"ח שהוכן לדיון בוועדה על ידי החוקר אליעזר שוורץ ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי: בשנים 2000-2016 היו 302 ישראלים (חללים ופצועים) שנפגעו בחו"ל והוכרו כנפגעי פעולות איבה על ידי משרד הביטחון ב-22 פעולות איבה. בהם 44 הרוגים (כ-15%) ו-258 פצועים בדרגות חומרה שונות (כ-85%).

לעומת זאת, 15 אירועים אלימים בחו"ל לא הוכרו כפעולות איבה. באירועים אלה נפגעו 178 ישראלים (5 הרוגים ו-173 פצועים). הפיגוע בנמל התעופה באיסטנבול, שאירע ביוני 2016, נמצא בהליך הכרה.

ח"כ ישראל אייכלר טען בדיון כי בהכרה בפעולות האיבה יש אלמנטים גזעניים, משום ששני חרדים שנדקרו בבריסל לא זכו להכרה, בעוד שאירועים דומים לפני ואחרי הדקירה בבריסל כן הוכרו. עו"ד אביטל שנבל ממשרד הביטחון אמרה בתגובה: "פנינו לכל גורם לחקירה אפשרי; אין אינדיקציה שמטרת המפגעים היתה מטרה יהודית או ישראלית".