היועמ"ש על חקירת נתניהו: ב-4 פרשיות אין חשד פלילי

    עד כה בוצעו במסגרת הבדיקה פעולות רבות, ובכללן גביית עדויות מעשרות עדים, חלקם בחו"ל, כאשר מחלקם נגבו מספר הודעות, ותפיסת מסמכים רלוונטיים. ובדיקת המשטרה העלתה כי חלקן של הטענות הופרכו ונמצא כי הן חסרות בסיס; חלקן אינו בעל פוטנציאל ראייתי להבשיל למסד של חשד סביר לביצוע עבירה המצדיק פתיחה בחקירה פלילית; וחלק נוסף מצדיק העמקת חקר
    איתי גדסי No Comments on היועמ"ש על חקירת נתניהו: ב-4 פרשיות אין חשד פלילי

    ראה"מ נתניהו נחקר הערב 3 שעות באזהרה בחשד לקבלת טובות הנאה לכאורה • היועץ המשפטי לממשלה הורה לסגור 4 תיקי חקירה בעניינו של נתניהו, אך הוסיף כי ממצאי הבדיקה בפרשה אחרת מגבשים תשתית ראייתית נגד נתניהו ואשר לגבי חלק נוסף מהטענות מצדיקות העמקת חקר • נתניהו: "אמרתי לכם ואני חוזר ואומר: לא יהיה כלום כי אין כלום"

    נתניהו צוחק צילום: Miriam Alster/Flash90
    עד כה בוצעו במסגרת הבדיקה פעולות רבות, ובכללן גביית עדויות מעשרות עדים, חלקם בחו"ל, כאשר מחלקם נגבו מספר הודעות, ותפיסת מסמכים רלוונטיים. ובדיקת המשטרה העלתה כי חלקן של הטענות הופרכו ונמצא כי הן חסרות בסיס; חלקן אינו בעל פוטנציאל ראייתי להבשיל למסד של חשד סביר לביצוע עבירה המצדיק פתיחה בחקירה פלילית; וחלק נוסף מצדיק העמקת חקר
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו, נחקר היום באזהרה על ידי חוקרי משטרת ישראל מיחידת להב 433, באישור היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בחשד לכך שקיבל טובות הנאה מאנשי עסקים. החקירה נמשכה כשלוש שעות במעון ראה"מ ברחוב בלפור בירושלים.

    במשטרה מעריכים  כי יידרשו חקירות נוספות לראש הממשלה נתניהו בנוגע לחשדות נגדו.

    היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתייחס היום לראשונה בהודעה רשמית לחקירת ראש הממשלה נתניהו בהודעה ארוכה. בה נכתב כי במסגרת הבדיקה ביררו חוקרי משטרת ישראל, שורה ארוכה של טענות לכך שראש הממשלה ביצע לכאורה עבירות מתחום טוהר המידות. הבדיקה התפתחה והסתעפה לכיוונים שונים מאלו שהחלה בהם. חלק מן הטענות התגלו תוך כדי ניהול הבדיקה.

    עד כה בוצעו במסגרת הבדיקה פעולות רבות, ובכללן גביית עדויות מעשרות עדים, חלקם בחו"ל, כאשר מחלקם נגבו מספר הודעות, ותפיסת מסמכים רלוונטיים. ובדיקת המשטרה העלתה כי חלקן של הטענות הופרכו ונמצא כי הן חסרות בסיס; חלקן אינו בעל פוטנציאל ראייתי להבשיל למסד של חשד סביר לביצוע עבירה המצדיק פתיחה בחקירה פלילית; וחלק נוסף מצדיק העמקת חקר.

    הטענות אשר הובילו בסופו של יום להחלטה על קיום חקירה באזהרה, עלו במסגרת הבדיקה אך לפני כשלושה חודשים כחשדות ראשוניים, ובמהלך החודש האחרון נאספו ראיות ששינו את המצב הראייתי בהקשר זה.

    נוכח ממצאי הבדיקה עד כה, החליט היועץ המשפטי לממשלה לאשר את חקירת ראש הממשלה באזהרה, ובכך להפוך את הבדיקה המתנהלת בענין זה לחקירה.

    בהודעת משרד המשפטים מפורטים מספר נושאים שנבדקו בנוגע לראש הממשלה נתניהו, ובהם החליט היועמ"ש לממשלה כי אין חשדות פליליים, ובהם טענה לקבלת מימון אסור בשנת 2009 לצורך הבחירות, טענה להטיית תוצאות הפריימריז של שנת 2009 במפלגת הליכוד, טענה לקבלת טובות הנאה בחו"ל ומימון טיסות על ידי בעלי הון, טענה למימון כפול של טיסות לחו"ל. בארבע פרשות אלו החליט היועץ המשפטי לממשלה שלא להמשיך בבדיקות, בשל העובדה שממצאי הבדיקה בשלב זה אינם יכולים להבשיל לראיות המצדיקות פתיחה בחקירה פלילית

    ראש הממשלה נתניהו אמר היום בישיבת סיעת הליכוד: "אנחנו שמים לב לכל הפרסומים בתקשורת, אנחנו רואים ושומעים את הרוח החגיגית והרוח המנשבת באולפני הטלוויזיה ובמסדרונות האופוזיציה. אני רוצה להגיד להם: חכו עם החגיגות. אל תמהרו".

    "אמרתי לכם ואני חוזר ואומר: לא יהיה כלום כי אין כלום. הם ימשיכו להפריח בלונים עם אוויר חם ואנחנו נמשיך להוביל את מדינת ישראל".

    להלן הודעת משרד המשפטים המלאה:

    ביום 10.7.16 הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי בעקבות מידע שהתקבל בעניינים שונים  מיחידת להב 433 , הנוגעים בין היתר לראש הממשלה, ושהוצג לו על ידי ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ניצב מני יצחקי, ועל פי המלצת פרקליט המדינה, מר שי ניצן, וראש אגף החקירות והמודיעין, הוא הורה על קיום בדיקה בנושא באמצעות משטרת ישראל. הבדיקה בוצעה בליווי פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי).

    במסגרת הבדיקה ביררו חוקרי משטרת ישראל, בפיקודו של ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת-ניצב כורש ברנור, שורה ארוכה של טענות לכך שראש הממשלה ביצע לכאורה עבירות מתחום טוהר המידות. הבדיקה התפתחה והסתעפה לכיוונים שונים מאלו שהחלה בהם.

    חלק מן הטענות עלו כבר בראשית הבדיקה, במידע המקורי אשר בעקבותיו נפתחה הבדיקה, בעוד שחלק מהן התגלה רק מאוחר יותר, מעת לעת, תוך כדי ניהול הבדיקה.

    למעשה,  הבדיקה הייתה מורכבת ממספר בדיקות שונות שנערכו זו אחר זו ברציפות כמקשה אחת.

    בהתאם לכך, הנחה היועץ המשפטי לממשלה את משטרת ישראל, מעת לעת, על פי המסד הראייתי שנחשף בפניו במהלך הבדיקה המתפתחת, להרחיב את הבדיקה, כך שתכלול גם את בירורן של טענות נוספות מסוימות שעלו  תוך כדי ניהול הבדיקה.

    עד כה בוצעו במסגרת הבדיקה פעולות רבות, ובכללן גביית עדויות מעשרות עדים, חלקם בחו"ל, כאשר מחלקם נגבו מספר הודעות, ותפיסת מסמכים רלוונטיים. כן התקיימו במהלך התקופה עשרות ישיבות עבודה משותפות  בראשות היועץ המשפטי לממשלה, ובהשתתפות פרקליט המדינה ובכירי משרד המשפטים, ראש אגף החקירות והמודיעין, ראש יאח"ה וחוקרי המשטרה, במסגרתן הציגו צוות החוקרים והפרקליטות המלווה את תמונת המצב העדכנית בכל הקשור לממצאי הבדיקה, ונבחנו פעולות נוספות שיש לבצע כדי להעמיק חקר ביחס לתשתית הראיתית הקיימת.

    בכל שלב ושלב בבדיקה, ההחלטות בדבר המשך הבדיקה, היקפה וגדריה, כמו גם קביעת סוג הפעולות הדרושות לברור הטענות, ובחינת המסד העובדתי הנתון והשאלה אם יש מקום להפוך את הבדיקה לחקירה, התקבלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בתאום מלא ובעצה אחת עם פרקליט המדינה וראש אגף החקירות והמודיעין.

    משטרת ישראל עשתה כל שלאל ידה לבירור הטענות. בדקה בהרחבה ודרשה לעומק. בדיקתה העלתה כי חלקן של הטענות הופרכו ונמצא כי הן חסרות בסיס; חלקן אינו בעל פוטנציאל ראייתי להבשיל למסד של חשד סביר לביצוע עבירה המצדיק פתיחה בחקירה פלילית; וחלק נוסף מצדיק העמקת חקר.

    הטענות אשר הובילו בסופו של יום להחלטה על קיום חקירה באזהרה, עלו במסגרת הבדיקה אך לפני כשלושה חודשים כחשדות ראשוניים, ומאז נעשתה עבודה מאומצת של משטרת ישראל לברר את טיבן ולתמוך אותן בראיות. במהלך החודש האחרון נאספו ראיות ששינו את המצב הראייתי בהקשר זה.

    נוכח ממצאי הבדיקה עד כה, ולאחר שהוצגה ליועץ המשפטי לממשלה חוות דעתם של פרקליט המדינה וראש אגף החקירות והמודיעין לפיה ממצאי הבדיקה בהקשר זה מגבשים תשתית ראייתית המצדיקה את חקירת ראש הממשלה באזהרה, החליט היועץ המשפטי לממשלה לאשר את חקירת ראש הממשלה באזהרה, ובכך להפוך את הבדיקה המתנהלת בענין זה לחקירה.

    מטבע הדברים לא נוכל להתייחס בשלב זה לנושאים התלויים ועומדים. מסירת מידע נוסף לגביהם תשקל מעת לעת בהתאם להתפתחויות, ומידע ימסר ככל שלא יהיה בכך כדי לפגוע במהלכי המשטרה.

    יחד עם זאת, ניתן למסור כבר כעת פרטים בנוגע לחלק מהנושאים שנבחנו במסגרת הבדיקה, ושבשלב זה, לאור ממצאי הבדיקה שנערכה בעניינם, ובהתאם להמלצת פרקליט המדינה וראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, החליט היועץ המשפטי לממשלה שאין עילה  להמשיך את הבדיקה בעניינם בעת הזו.

    טענה לקבלת מימון אסור בשנת 2009 לצורך הבחירות: למשטרה הגיע מידע במסגרתו נטען כי  ראש הממשלה היה מעורב כביכול בהפעלת מטה בחירות כפול. מטה אחד "רשמי", שדווח עליו כנדרש בחוק ומטה אחד שפעל באופן סמוי ושמומן על ידי כסף שלא דווח כדין. לצורך ברור הטענה נחקרו המעורבים בניהול מטה הבחירות, ונתפסו מסמכים שונים. ממצאי הבדיקה לא הניבו תמיכה לטענה האמורה.

    טענה להטיית תוצאות הפריימריז של שנת 2009 במפלגת הליכוד: למשטרה הגיע מידע במסגרתו נטען כי ראש הממשלה או מקורבים לו, היו מעורבים כביכול בהטיית תוצאות הפריימריז באמצעות זיוף נתונים במערכות המחשב. לצורך ברור הטענה נחקרו המעורבים במערכת הפריימריז, לרבות אנשי המקצוע האמונים על מערכות המחשב שלגביהן נטען זיוף זה. ממצאי הבדיקה שללו את הטענה בדבר הטיית תוצאות הפריימריז, או להטייתם בפועל.

    טענה לקבלת טובות הנאה בחו"ל ומימון טיסות על ידי בעלי הון: למשטרה הגיע מידע במסגרתו נטען כי בעלי הון מסוימים מימנו את ראש הממשלה באופן שיטתי במהלך נסיעותיו לחו"ל ונתנו לו טובות הנאה שם בקשר לאותן נסיעות. במסגרת זאת נגבו עדויות ממספר גורמים רלוונטיים, חלקם בחו"ל. חלקן של הטענות נשלל ונמצא כי אין להן בסיס עובדתי, ולגבי חלקן נמצאו ממצאים עובדתיים שלא העלו חשד סביר לביצוע עבירה המצדיק פתיחה בחקירה פלילית.

    טענה למימון כפול של טיסות לחו"ל: בעקבות מידע נוסף שהתקבל בעניין זה, נערכו בדיקות שונות בנוגע לאפשרות שראש הממשלה היה מעורב בתקופה שקדמה לבחירתו לכהונתו הנוכחית כראש ממשלה, בקבלת מימון עודף לטיסות, ובנוגע לאפשרות שנעשה שימוש במימון עודף זה לצרכיו האישיים. לצורך ברור הטענה נחקרו מעורבים בארגון טיסותיו של ראש הממשלה, ונבחנו מסמכים רבים מהתקופה הרלוונטית. זאת מעבר לבדיקה שנערכה בשעתו בהקשר דומה, שבעקבותיה הוחלט בעבר שאין מקום להורות על מעבר לחקירה פלילית בנושאים שנבדקו אותה עת. גם ממצאי הבדיקה הנוכחית והראיות החדשות שנאספו במסגרתה, בעקבות המידע הנוסף, לא הצדיקו מעבר לחקירה בהקשר זה.

    כאמור, חוות הדעת שהוצגו בפני היועץ המשפטי לממשלה, שאותן אימץ, מלמדות שבנושאים אלה ממצאי הבדיקה בשלב זה אינם יכולים להבשיל לראיות המצדיקות פתיחה בחקירה פלילית.

    כפי שנמסר בעבר, היועץ המשפטי לממשלה ער לצורך להעמיד מידע בדבר החקירה המתנהלת לידיעת הציבור, והוא ימשיך ויעשה כן, ככל שהדבר יתאפשר, בהתאם לצרכי החקירה.



    0 תגובות