רוצים 'שפיץ'? תתחייבו ליותר מחצי מיליון שקל!

    "את מבינה את המשמעות של מה שאת אומרת, את יודעת מה יכולות להיות ההשלכות של דבר כזה לאור המצב שלך מורה בחצי משרה ובעל יושב ולומד"?
    אתי קצבורג 24 Comment on רוצים 'שפיץ'? תתחייבו ליותר מחצי מיליון שקל!

    האם ספר החוקים, המנהגים והמוסכמויות יימחק מתי-שהוא, או שהלחץ החברתי בתוככי המגזר החרדי יישאר קיים ונמשיך להתנהל על פי תכתיבים לא הגיוניים של ספר הכללים הגדול? • אתי קצבורג על הפרק הבלתי נגמר של נישואי הילדים, שלצד השמחה העצומה, גורם להורים להפוך לשנוררים, כפשוטו

    אילוסטרציה צילום: ויופוינט
    "את מבינה את המשמעות של מה שאת אומרת, את יודעת מה יכולות להיות ההשלכות של דבר כזה לאור המצב שלך מורה בחצי משרה ובעל יושב ולומד"?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בתוך קלחת העבודה, בין טיפול בילד לקיפול כביסה, בין עבודה בחוץ מייגעת לבין אחזקת בית של תורה פגשתי אותה לשיחה. העיניים טרוטות, המצח חרוש קמטים, מצב שכיח לאשה כזו. היא מקוטלגת אצלי תחת התואר 'הורה לילד בשידוכים'.

    "מה מצב השידוכים של יעל"? אני מבררת, "יש הצעות משהו"? היא נאנחת מעומק הלב, ממוללת ביד את קצה המפה, ואז עונה: "אנחנו אוספים כסף!"

    ההורים של יעל מחפשים לה את ה'שפיץ' של עולם הישיבות. ממחקר ומהכרת השטח הם הבינו שאם הם לא יתחייבו על יותר מחצי מליון שקל אין להם סיכוי שראש הישיבה יעניק את ברכתו ל'יציאה לדרך'. מצב עגום? לא לדעת יעל. היא מבינה שלכל בחור יש תג מחיר ואם היא רוצה את הטופ היא צריכה לשלם. זה פשוט לה ונהיר לה כמו שעכשיו השמש זורחת ובערב היא תשקע.

    "יעל", אני מקשה, "את מבינה את המשמעות של מה שאת אומרת, את יודעת מה יכולות להיות ההשלכות של דבר כזה לאור המצב שלך מורה בחצי משרה ובעל יושב ולומד"?
    יעל עונה לי: "זה המצב החברתי בו אנחנו נתונים, הבת שלי בחורה מצוינת למה שאתפשר?, על דברים טובים צריך לשלם".

    השיחה עם יעל מקוממת אותי ומעירה בי את חוש הצדק הפעיל. מוחי לא מצליח להכיל בשום אופן את תמונת המצב המתוארת לעיל. אבא אברך, אמא במשרה פשוטה, ילדה כישרונית וסכום כסף עצום שאמור לעבור מטבע עובר לסוחר, לא נתפס.

    הבעיה היא כללית יותר, גורפת יותר ובכלל בעיה חברתית קלאסית. המוסכמויות החברתיות שלפיהן בחור איקס שווה ככה, בחור z שווה ככה, ולפיהן מתקיים שוק השידוכים היא לא פשוטה. יש מעין ספר כללים ווירטואלי שאף אחד לא באמת כתב, אבל הוא נהיר וברור לכל מי שעוסק בסוגיית פרק 'האיש מקדש', שווה דירה לא שווה דירה, בחור פצצה או פחות, עילוי או רק סתם מתמיד וכד'.

    הנושא הזה כל כך מסובך ולא ברור שהייתי חייבת לתחקר זוג הורים נוסף שזה עתה אירסו, בניסיון להבין מה הם הבטיחו, האם הבן שלהם יילך לגור בקראוון ,אוהל או שהם מהמאושרים שזכו לדירה בפרירפריה ובכלל לשמוע את דעתם על המצב:
    קודם כל, מזל טוב, מה המצב שלכם בימים אלה?
    "ברוך ה', עברנו את חלק א' שתינו לחיים ועברנו את שלב ההבטחות עכשיו צריך להתחיל לקיים ולגייס את סכומי הכסף המובטחים".
    חריש, ביתר, עפולה איפה הזוג הולך לגור?
    "האמת שאין לנו מושג קודם כל הם יתחילו בשכירות, אחרי שנתיים נראה מה הלאה".
    כן אבל בנתיים יתארסו עוד ילדים אי"ה מה תעשו?
    "זה לא הדאגה שלנו,יש לנו אמונה חזקה ואנחנו נסתדר,או עד אז ייבנו ערים חרדיות נוספות שישנו את המפה החרדית"
    אשרי המאמין.

    משפחות חרדיות רבות מחתנות את ילדיהן בלי ממש לדעת מה יהיה מבחינת מגורים, סכומי העתק של הדירות, מצוקת הדיור הקשה. המוסכמות החברתיות הם נתונים שלא מאפשרים לחשוב בהגיון או לבצע פעולות הכרחיות, אלא פשוט יוצאים לדרך ומאמינים שיהיה בסדר. וכאן השאלות הקשות:
    • האם אי פעם יימצא פתרון למחירים ההזויים הללו או שזה מצב בלתי הפיך?
    • בידי מי הפתרון והם מישהו בכלל מעוניין לשנות את המצב?
    • עוד הורים ייסבלו, יחלו או ימותו מקושי ושברון לב בדרכם לאושר של ילדיהם?
    • האם ספר החוקים, המנהגים והמוסכמויות יימחק מתי-שהוא, או שהלחץ החברתי בתוככי המגזר החרדי יישאר קיים ונמשיך להתנהל על פי תכתיבים לא הגיוניים של ספר הכללים הגדול?

    ואתם מה דעתכם? כתבו את העמדה שלכם – בעד או נגד.



    24 תגובות

    מיין תגובות
    1. 24

      בתוך עמי אנוכי יושב, ורואה הרבה בחורים למדנים ומצוינים בכל קנה מידה [אמנם, לא מחברון…] שמסתפקים בסכומים הרבה יותר נמוכים. ומאושרים מהחיים. קונים בפריפריה ומשכירים. כך שלקבל חתן טוב ומתמיד לא באמת צריך להתחייב לסכומים האמורים בכתבה

      1. זוג שהבעל לומד לא יכולים לשלם משכנתא שלמה לדירה וגם לא שכירות אלא אם כן ילכו לדימונה. אבל אז לא תהיה לאשה עבודה…
        אז שיפלו עוד בתחילת דרכם? שיכנסו לחובות?
        לאן יגיעו?

    2. 23

      חבל שהאמר הזה לא ממשיך, השאלות נכונות. יש עוד אנשים שאפילו לשאול שאלה כזו זה מעבר לתפיסתם, אבל רוב האנשים שואלים ומבינים את אותן שאלות.. כבר קיוויתי שהכתבה תימשך,כי זה נושא חשוב. אולי יתחילו האנשים פשוט לקחת בחורים טובים שלא נקראים שפיצים. כי הרי מי נקרא שפיץ?! מי שבולט אבל כמה שידוכים ראיתי של מתמידים ואוהבי תורה שלא נקראו שפיצים אלא רק בחורים טובים ולמדנים ללא ייחוס או משהו כזה והם האמת!-יושבים ולומדים באהבה אז אולי מספיק ללכת לפי מי שיש לו שם ולחפש איפה ומי שנראה לנו בלי להתחשב בדעת קהל שגם הם מתחשבים בדעת הקהל וכו וכו

    3. 22

      זה באמת זוועה אף אחד לא יכול לדעת מה יקרה רק מקווים ש- ה' יעזור!!!!!!!!!!!!!!!!

      1. אללי… באמת צריכה רחמי שמים מרובים במצב הזה!! יש לי 6 בנות קטנות ועוד היד נטויה!!!!

    4. 21

      הדברים נכונים לגמרי!
      אבל זה ממש לא המקום ולא האדם המתאים לדון בעניין זה
      מידיעה ברורה על בחור "טוב" צריך לשלם זו העובדה
      אולי היא לגמרי לא נכונה ומעוותת אבל זו המציאות!
      ועצוב לראות בחורות מצויינות שצריכות להתפשר על נושאים שונים כי אבא שלהם אברך ואין לו מספיק לשלם
      לסיכום:
      סוגיה זו חשובה מאד אבל עם כל הכבוד אני לא חושב שהכותבת הנכבדה יכולה להטיף מוסר לראשי ישיבות גדולים ממנה פי אלף מונים!

    5. 20

      איזו רדידות, איזו חומרנות…
      כביכול אנחנו מחתנים את ילדינו ומצפים מחתנינו לשבת ולהגות בתורה, כי זה מה שהם רוצים או כי זה מה שראש הישיבה שלהם רוצה.
      אנחנו מתאמצים לרפד לידלדינו את הדרך ולהתחייב עבורם בסכומים הזויים, כדי שיהיה להם הישג יד לרכישת דירה מתוך אמונה תמימה שזה רצון הבורא ית', ומתוך אמונה שהסרת העול הזו – היא הערובה היחידה לקיום והמשך של בית של תורה ללא נסיונות ופרצות מיותרים.
      ומכיון שזה רצון ה', ברור שההתחייבויות והמאמצים שאנו נוטלים על כתפינו השחוחות, הם לא עול שמצופה רק מאיתנו לשאת, מי שאמר והיה עולם, מי שזה הוא רצונו בכך, הוא נושא עמנו את המשא הזה, הוא דואג לפרעון ההתחייבויות – כפי שכולנו רואים.
      הדיון בעינים חומרניות ושטחיות הוא טפשי ורדוד.
      בדרך התורה נלך!

      1. מי אמר שזה רצון ה'??????? שהורים ייכנסו לחובות עצומים זה רצון ה'????? וחוץ מזה אם הלימוד הוא אמיתי ומתוך יראת שמים הבחור-אברך ימשיך ללמוד גם בלי דירה… זוהי סתם גאווה של הבחורים הלמדנים!!!! ויש הרבה סיפורים על שפיצים כאלו שהתחייבו בשבילם ובסוף אחרי שנתיים כבר לא נשארו כאלו למדנים! אז בבקשה לא כל דבר שנראה חיצונית רצון ה' הוא באמת כזה.

    6. 19

      הכי טוב שכל זוג יקנה דירה אחת במשך החיים ולא כל הורים יקנו לעשרה ילדים. עד שזה יקרה, לכו לגור בפריפריה. טוב לנו כאן!

    7. 18

      בזיונות!!!!!!!!!!!!!!!!!… הרי כל אחד יודע שכך הוא המצב וזה עצוב נורא כי אם יש שידוך מתאים בין זוג ואז בגלל שהאבא או הראש ישיבה רוצה עליו לא פחות מחצי מליון ש"ח ובגלל בצע כסף יבטלו שידוך מתאים "אוי לאוזניים שכך שומעות אוי לעיניים שכך רואות" הרי הקב"ה רוצה שכל בחור ימצא את בת זוגו ואם בשביל בצע כסף זה נדחה זו אומללות (לבחור שבגלל זה לא ימצא את בת זוגו האמיתית אלה רק את מי שיש לה כסף) וזה לא מה שהקב"ה רוצה מאיתנו. לסיכו אותם ראשי ישיבות שגובים על כל בחור סכומי עתק מחתנים את התלמידים שלהם לא עם בחורה אלא עם כסף כפשוטו

    8. 17

      זה באמת נושא עצוב, ואני עד היום לא מבינה למה הצד של הכלה צריך לשלם יותר, ההורים של שני הצדדים צריכים לשלם אותו סכום וגם הזוג יכול להשתתף בשליש מהסכום – מה שהרבה עושים היום.
      והורים שהחליטו שהם לא מסוגלים להתחייב יותר מסכום מסויים אז הם יקבלו בחור מצוין שהרי הזיווג הוא משמים ולא לפי הסכום שמתחייבים.
      ההורים שלי אפילו לא הסכימו לשמוע על בחורים שדרשו יותר מסכום מסויים זה היתה סיבה מספיקה בשביל להוריד אותו על גאווה סחטנות וכו'..

    9. 16

      כל הבעיה כמעט היא רק נחלתם של הליטאים שבטוחים שכל בחור שווה כסף
      אצלנו החסידים כל הורה מתחייב(שונאת את המילה הזו, ההורים לא חייבים לנו כלום בנושא חתונה) על 30,000 דולר שזה כבר גם סכום עצום
      וקונים דירה פשוטה או להשקעה ב200,000 ש"ח ומי אמר שצריך לגור בדירה קנויה???
      בארה"ב חיים שני–ם בשכירות ומשלמים את זה כמו גז , ארנונה וחשמל- אז גם שכירות

      1. כי בסופו של דבר אם בן אדם יחיה כל החיים בשכירות זה יעלה לו יותר ממה שדירה קנויה עולה ובסוף כל הכסף הולך לפח ואצלו לא נשאר כלום.

    10. 15

      "בשביל כבוד-צריך לעבוד" מי שרוצה כבוד ומחפש שפיץ, שיעבוד. יעבוד קשה יזיע הרבה ויקנה את השפיץ גם בשני מליון שקל. הבעיה היא לא עם ה"שפיצים" אלא עם בחורים טובים מתמידים ובעלי מידות טובות וכצעירים שלא מכירים את העולם קשה להם לקחת על עצמם חובות. אם יטילו עליהם חובות גדולים הם יכנסו ללחץ ויקשה עליהם להתרכז בלימוד. הפתרון לדעתי, פתרון חלקי אמנם, לקנות בפריפריה גם הרחוקה ובמקביל לדאוג לתעסוקה לנשים במקום. אם לא תהיה תעסוקה במקום לנשים אז יצא שכרינו בהפסדנו. בעניין זה ההבדל בין החוגים הוא קטן יחסית לגודל הבעיה, דווקא האדמו"ר מויז'ניץ עורר את העסקנים לפעול במשנה מרץ לפתרון בעיית הדיור החרדי.

    11. 14

      צריך לומר את האמת: אין פתרון למצוקת הדיור ואין פתרון לשאלה "כיצד ההורים יקנו דירות לילדים".
      ומאחר ואין פתרון – אל תקנו. תגורו בשכירות. תשרפו כסף על שכירות, כמו בחו"ל. אין ברירה.
      כל זה נכון למי שיושב ולומד בכולל ואין לו אפשרות לקנות לעצמו או לילדיו. כי אין שום סיבה שבעולם שההורים יתמוטטו בגלל דירות לילדים.
      אבל אם הזוג עובד, הבעל לא בכולל, אין שום סיבה שהוא לא יתאמץ עם אשתו לקנות דירה לבד. לא צריך להעמיס על ההורים.

    12. 13

      אני חושבת שזו חוצפה לכתוב בצורה כזו על ההורים שמחתנים את ילדיהם. כן, אני רוצה שפיץ לבת שלי. כן, אני רוצה ומוכנה להתאמץ על זה. כן, בעלי מוכן אפילו להקריב ולשנורר בחו"ל כדי שנוכל לחתן את ילדינו שיוכלו לשקוד על תלמודם באמצעות דירות שנקנה להם.
      אשרינו שזכינו.

      1. אם לכם יש השקפת מעוותת, תעשו מה בא לכם אבל זה לא דרך התורה. איפה כיבוד הורים כאן??
        שמישהו יחשוב על לתת לאבא שלו או לחמיו לבזות את עצמו ולקבץ נדבות על קנית דירה?? מה עם לימוד התורה של המבוגר (האבא)? הוא לא שווה יותר?
        שהבחור יקבץ בעצמו, אבל חס וחללילה הוא ה״שפיץ״. חוץ מזה אנשי חו״ל נמעס להם לממן דירות בארץ מתי שהם לא קונים דירות לילדים שלהם! שמעתי על הרבה מהם שכבר לא נותנים מפני שזה כבר לא בגדר של ׳צדקה׳.

    13. 12

      א. השפיץ צריך שיפוץ. מי שרואה את עצמו כ"שפיץ" כבר יש בו מום ענק של גאווה שמוריד את ערכו לתחתית ה"מחירון". ב. סליחה! היכן יש דירה בחצי מיליון ? אפילו לא בחיפה. בודאי לא באשדוד ובבית שמש, אולי בקרית שמונה. נכון גם בחיפה ניתן להשיג דירה קטנטונת בחצי מיליון שצריכה שיפוץ. אז אם הורים נותנים לבת חצי מיליון פירושו שגם הצד השני נותן חצי מיליון ויותר, וביחד קונים דירה באשדוד במיליון או בפרדס כץ ב1,3000,000 ש"ח, ג. יש לקחת בחשבון שחלק ניכר מהתחייבויות ההורים היום, אינם במזומן אלא הם כתשלומי משכנתא ענקית הנרשמת על שם הזוג הצעיר.

    14. 10

      קחו בחשבון ששפיצים גם דוקרים וגם נשברים בסוף!!! אז תרגעו עם הדרישות שלכם, שפיץ זה לא מה שחשוב בחיים, ובינינו… גם אתם לא כאלה שפיצים

    15. 8

      מה הם מצפים הזוג הצעיר שההורים שלהם חיתנו כבר כמה ילדים בניסים ובקושי עצום שהאבא ימות יום אחד מהתקף לב כמה הורים יכולים לגרד כסף כמה?????????????!!!!!!