סתיו של ציפורים – קובי פינקלר

    קובי פינקלר Comments Off on סתיו של ציפורים – קובי פינקלר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נדידת הסתיו של ציפורים החלה. בשמי ישראל יחלפו בחודשים הקרובים מאות אלפי ציפורים שיעשו דרכן מאירופה לאפריקה, חלקן הגדול יעצור אצלנו ל"מנוחה ותדלוק" לפני ההמראה ליעד הבא.

     

    ימים ספורים לפני שתחל אצלנו עונת הפריחה המדהימה, זו עונת נדידת הצפרים. נושאים עיניים לשמים בימים אלו של סתיו, וחוזים באחד מפלאי הבריאה המתחוללים מידי שנה בשמי ארצנו. מאות אלפי צפרים נודדות מקינן וחולפות בדרכן מעל שטחה של ישראל. חלקן נותר כאן חודש ויותר ועליהן אנו מפנים מבט.

     

    כבר בדברי הנביאים מוצאים אזכור של תופעה זו כדברי הנביא ירמיהו "גם חסידה בשמים ידעה מועדיה ותור וסוס ועגור ידעו עת בואנה" (ירמיהו ח' ז') ובספר איוב אנו מוצאים אזכור של עוף ממשפחת הדורסים: "המבינתך יאבר – נץ יפרוש כנפיו לתימן" (איוב ל"ט כ"ו).

    הציבור מוזמן השנה לבוא ולחוות בצורה קצת אחרת את נדידת הציפורים, בפסטיבל "חורף של ציפורים "שיתפרש על פני כמה שבועות ויציע לטייל הישראלי שפע של אטרקציות בבואו לצפות בציפורים באתרים השונים.

    זה פרי יוזמה משותפת של הרשות לפיתוח הגליל, החברה להגנת הטבע, קרן קיימת לישראל, רשות הטבע והגנים ועמותות התיירות בגליל בגולן ובעמקים.

    בחודשים הקרובים , יתקיימו אירועים מיוחדים באתרים המרכזיים בגליל ובגולן: באגמון החולה, בשמורת החולה, בשמורת גמלא , באזור הכינרת, בכפר רופין ובשמורת עין אפק והמרחב שבניהם.

    סיורי צפרות מתקיימים, סביב אגמון החולה, שייט צפרות וסיורי היסטוריה באזור הכנרת, סיורים וטיולים באתרי הצפרות המובילים- סיורים מומחזים, סיורי דמדומים בשמורת החולה, סיורי זריחה ועוד.

     


    .      כתבות נוספות בתיירות:


    .

    צפרים ברחבי הארץ

     

    במערב- ברכות הדגים במעין צבי ונחל תנינים

     

    במרכז הארץ, בברכות הדגים של קיבוץ מעין צבי, מתחוללת עכשיו התופעה בשיא היקפה. כל אחת מברכות הדגים מלאה בלהקות של צפרים מסוגים שונים.בינות לצמחי המים ניתן להבחין בסיקסקים, באנפות אפורות ובלהקות של שקנאים האורבות לדגים. "שקנאי ממוצע" מספר עפר שנער מנהל פארק הדיג במעין צבי "אוכל ק"ג וחצי דגים ביום וברכות הדגים באזור ממלאות את צרכיו בצורה יעילה".

     

    סיור בינות לברכות הוא סיור סתווי קסום. קריר בחוץ, השמש מלטפת ורק קולות הצפרים נשמעות מכל עבר.המסלול כולו חופשי. מגיעים עד לפארק הדיג (שאחר כך נכנס אליו) מחנים את הרכב ומתחילים ללכת לכיוון חוף הים. שבילים מסודרים ונוחים מובילים אותנו לברכות. מכל עבר, בשמים או על הארץ פוגשים בבעלי הכנף. באחת הברכות מבחינים בכפנים. צורת פניהם של הכפנים בצורת כף ומכאן שמם.

     

    מתברר שגם צפרי שיר קטנות, שמשקל גופן 20 – 10 גרם בלבד, נודדות במקרים רבים לטווחים עצומים. לדוגמא: העלווית הצפונית שאורך גופה כ- 12 ס"מ, ומשקלה כ- 10 גר' בלבד, מקננת בחלקים הצפוניים של סקנדינביה ורוסיה, משם היא נודדת דרום-מזרחה לאזורי החריפה שלה בדרום – מזרח אסיה העלוויות הצפוניות עוברות במקרים מסוימים מרחק המגיע עד לכ-12500 ק"מ בכל כיוון!.

    "האלופה" בנדידה לטווחים ארוכים בין העופות זו שחפית הקוטב, שחפית זו שהיא עוף-ים מזונה בעיקר מדגיגים, דוגרת בחוג הארקטי, וחורפת בדרום הכדור הדרומי – כולל החוג האנטרקטי. השחפיות נודדות, ככל הנראה, מאתרי הקנון לאתרי החריפה לאורך חופי יבשות – כלומר לא בקו ישר והן עוברות בממוצע כ 20000 ק"מ לכל כוון, ובמהלך כל השנה עוברות מרחק של כ 40000 ק"מ – מרחק השווה להקפה מלאה של כדור הארץ לאורך קו המשוה.

     

    ואחרי כל הצפרים, לפארק הדיג הנפלא במעין צבי. חוזרים לכלי הרכב, נכנסים לפארק שוכרים חכה, מצטיידים במזון והרבה סבלנות ועל רקע שפך נחל דליה, מתחילים לדוג. כל עונה מתאימה, תמיד פתוח וזמין ומי שמחפש מנוח ומרגוע אחרי שבוע מתיש של עבודה זה בהחלט מקום מתאים. אם הצלחתם לדוג, משלמים עבור הסחורה ויש לכם גם דגים לשבת. פשוט כיף.

     

    צפרים בברכות הדגים (צילום: קובי פינקלר)

     

    איך מגיעים?

    נוסעים בכביש החוף עד מחלף זיכרון ופונים לכיוון צומת פורידיס. פונים דרומה לכיוון זיכרון (ימינה). כעבור ק"מ וחצי פונים ימינה (מערבה) לפי השילוט פארק הדיג. זו הכניסה היחידה!! לבאים מדרום אין פניה שמאלה. נוסעים על דרך עפר מעט משובשת, עולים על גשר מעל כביש החוף ומיד מימין פארק הדיג. טל. לבירורים 04-6391603

     

    מושבת הצפרים בנחל תנינים

     

    הליכה קצרה משער הכניסה לשמורה מובילה אותנו היישר אל מושבת הצפרים. עומדים על הגשרון הקטן, מביטים על האגם ולפתע נגלים לנגד עיננו שחפיות, מגלנים ושאר מיני עופות כאלו המכונים דורסים וכאלו שרק באו לקנן כאן בצל עצי האקליפטוס. שילוט מאיר עיניים מסביר על צפרי המקום ודי לעמוד כמה רגעים בשלוה והטבע יעשה את שלו. ציוץ הצפרים נשמע כאן מכל עבר.

     

    במזרח

     

    אגמון החולה

    חסד גדול עשו עם בעלי הכנף וחובבי הטבע והצפרות, חברי הקהילה היהודית של הדסה, יחד עם הפדרציה הציונית של דרום אפריקה עם תרומתם למפעל שיקום עמק החולה.

     

    עשרות אלפי העגורים הפוקדים את המקום למשך חודש ימים ויותר, יחד עם שיפור מי הכינרת והפרחת האדמות החקלאיות הפכו את האזור לגן עדן של ממש.כל המבקר בימים אלו במפעל השיקום האדיר הזה אינו יכול שלא להתפעל. והמבקרים הם רבים. רבים מאוד.

     

    עגורים (צילום: קובי פינקלר)

     

    ראשית לעגורים.

     

    עמק החולה הפך גן עדן לצפרים. המראה שנפרש לעיני הבאים בשעות אחר הצהרים ממש לפני השקיעה הוא מראה הלקוח מסרטים. כ15- דקות לפני השקיעה, מתחיל גל אדיר של אלפי צפרים היורדות לכיוון האגם לאחר שבמשך היום הן נהנו משפע אוכל המצוי בשדות. המחזה מרהיב. בערך בשעה רבע לחמש מתחילים הצפרים לשוב למנוחת הליל. ולא רק הצפרים מגיעות למקום. מאות אנשים עולים למצפור שהקימו כאן אנשי הקק"ל.

     

    טיול באזור האגמון מחודש (הקרוי על שם הצמח הצומח כאן) הוא חוויה מרתקת. כבר בכניסה לפארק החדש מבחינים בתופעת טבע. גז טבעי המופק מן הטבע. מצטיידים בגפרור, מדליקים את צינור הבעירה והגז האצור בבטן האדמה פורץ החוצה. מניסיון שחוויתי זוהי חוויה למבוגרים ולצעירים. את המשך הדרך כדאי מאוד לעשות ברגל.

    קובי סמרנו מנהל אגמון החולה מספר על מגוון של אירועים וגם על מצפור חדש ופארק פרפרים נפלא.

     

    פארק פרפרים (צילום: קובי פינקלר)

     

    נסיעה קצרה בתוככי "עגלת המסתור" מובילה אותנו באחת לאחד מפלאי הטבע שהתברכה) תלוי את מי שואלים) בהם ארצנו. מיליוני צפרים נודדות כאן בסתיו לאפריקה המתחממת ושבות באביב לארצות אירופה. והתחנה הגדולה היא ישראל ובייחוד באתר היפה והמרשים של הקק"ל באגמון החולה.

    אז, על האגמון כבר הרחבנו לא אחת, הפעם נכנס עם עגלת המסתור לתוככי המקום לשמורת העגורים. אלפי פריטים מתגוררים כאן ואם לא תגיעו בעגלת המסתור עם סטיב לא תזכו לראותם מקרוב.

     

    אז מהי העגלה סוף סוף?

     

    מסתבר שגם על בעלי חיים אפשר "לעבוד". בעמל קטן נבנתה עגלה רתומה לטרקטור עליה ציורי בעלי חיים וממנה החלו להאכיל את העגורים. ראו העגורים כי טוב ושוב אין הם פורסים כנפיים כאשר קרבים לתחומי השטח בו הם חיים. הסיור מרתק. סטיב, מיטיב להסביר נכנסים עד למרחק מטר מהלהקה והחוויה אדירה. לא לפספס. במקום נערכים גם סיורי לילה וזו חוויה בפני עצמה.

    הכניסה לאגמון ללא תשלום. עגלת המסתור ושאר הפעילויות בתשלום.04-6817137

     

    איך מגיעים?

     

    נוסעים בכביש 90 בדרך העולה לקרית שמונה. בין איילת השחר לקרית שמונה , נבחין בשילוט אגמון החולה. פונים ימינה ( מזרחה) ונוסעים עד לכניסה. משם לפי ההסבר. טל. לבירורים : 046959054

     

    צפרים בעמק (צילום: קובי פינקלר)

     

    חסידות בכפר רופין

     

    "החסידות זוכרות היכן טוב להן לנחות" אומר דוד גלזנר מכפר רופין "במקום של קבלת פנים חמה, מזון בשפע, שקט ושלווה".

    לכן הן חוזרות השבוע, עם תחילת הסתיו, אל השדות הירוקים ובריכות הדגים בעמק המעיינות ובעיקר בכפר רופין. חובבי הטבע מוזמנים למרכז הצפרות "מקור החסידה" – לחזות בפלא המדהים, המרתק והיפה: במעוף המרשים, בדיוק של הזמנים ובכמויות המרשימות של הציפורים הנודדות.

    החסידות אהובות מאד גם על החקלאים בעמק. בצעידת הבוקר השלווה שלהן, הן סועדות בשדות האספסת ומפחיתות את אוכלוסיית המזיקים – מכרסמים וחרקים. גם בבריכות הדגים הן מועילות, עם חברותיהן החסידות השחורות, שאוכלות את הדגים המתים ומונעות התפשטות של מזיקים. ביחד אתם כבר הגיעו מינים רבים נוספים: אנפות אפורות, שלדג גמדי, שרקרק ירוק ובקרוב גם איות הצרעים.

    לכבוד כל אלה מתקיימים במרכז הצפרות "מקור החסידה" בכפר רופין סיורי טבע וצפרות. הסיור כולל את שעות הדמדומים היפות ומסתיים ב"ספארי לילה" עם צפייה בתנשמות היוצאות לצייד. מתאים לחובבי טבע, ומשפחות .לתאום עם החסידות, דוד בטלפון 050-5395856

     

    אדום חזה ספיר (צילום: עודד קינן)

     

    להאזנה לתכנית על המפה בהגשת קובי פינקלר:



    0 תגובות