- רדיו קול חי - -

קובנה • קבלה טובה של סטודנטים הביאה לדחיית מבחן מיוהכ"פ

מה עושים סטודנטים ישראלים שאינם דתיים, הלומדים רפואה בחו"ל, המקבלים הודעה כי המבחן המסכם של השנה יתקיים לא פחות מאשר בעיצומו של יום הכיפורים?

סיפור כזה שהתרחש לאחרונה בקובנה, הוביל את הצעירים הלא-דתיים הללו לבצע פעילות עניפה לביטול המבחן, אולם ללא הצלחה. אפילו מעורבותו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין, לא הועילה. המבחן נותר במועד המקורי, יום הכיפורים.

משראו הסטודנטים שאין להם מוצא מהמצב הקיים, נותר להם לעשות דבר אחד: להתחנן לבורא עולם שיציל אותם מחילול היום הקדוש. קבלה אישית טובה שכל אחד מהם קיבל בראש השנה תשע"ז, הוביל למפנה המיוחל כעבור תשעה ימים: בסעודה המפסקת של ערב יום הכיפורים הם קיבלו את ההודעה המשמחת שהמבחן נדחה.

רחוק מההמולה הישראלית

ביום חמישי האחרון שבתי משהות של כמה ימים בבלארוס וליטא, שם התכנסה הועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה" [1]. בתום יומיים של דיונים יצאה המשלחת למסע בעיירות היהודיות של פעם, מסע שהסתיים בעיר קובנה.

שם, בקובנה, גיליתי קהילה קטנה של סטודנטים ישראלים שלומדים רפואה, ומשתתפים בפעילות של המרכז היהודי בעיר קובנה. לכאורה עוד פעילות יהודית שגרתית, בעיר חצי נידחת.

אבל, כך מתברר, במרחק גדול מהבית ומההמולה הישראלית, הצעירים הללו מגיעים לשיעורי תורה, מתקרבים, מניחים תפילין, סוחפים את המשפחה שלהם בארץ – וחוזרים כעבור שש שנים הביתה עם שני דברים: תואר דוקטור ברפואה ומנה גדושה של יידישקייט.

הפעילות הברוכה הזו מופעלת על ידי אברך צעיר מישראל, ר' משה שינפלד, במסגרת הפעילות העניפה של ארגון נפש יהודי בראשות הרב אליהו אילני, ארגון הפועל להעמקת תודעת היהדות בקרב סטודנטים ברחבי הארץ והעולם, ובמימונו הנדיב של מר ווילי שטרן מלונדון.

הפעילות במקום מעניינת, מרתקת. יצאנו לסיור עם ר' משה שינפלד באתר המקווה שהוא בונה [2], לראשונה אחרי 70 שנים שהעיר היתה מנותקת מיהדות, וישבנו לשיחה מרתקת בת שעה, יחד עם הסטודנטים והסטודנטיות, מהם שמענו מה עובר עליהם במרכז היהודי.

בפגישה משתתפים גם ראשי קרן "מתנאל", אלברט וג'ואל אפללו, ובראש השולחן מתיישב הגאון הרב יהונתן אברהם, דיין בית הדין בלונדון, שמבקש לשמוע וגם להתרגש מהפעילות במקום.

שמענו, הקלטנו, והסיפור המלא בכתבה הבאה, ששודרה השבוע ב"המהדורה המרכזית" של "קול חי".

/wp-content/uploads/2016/11/כתבה-על-המועדון-היהודי-בקובנה-מוסיקה-קצבית.mp3 [3]