האם יש שינוי תפיסה בציבור החרדי ביחס לנוער נושר?

    בחברה מתוקנת יש נושרים. בצפון קוריאה למשל, אין נושרים כי זו דיקטטורה. אני מסכים שבעבר החברה החרדית דאגה למצטיינים אך היום המצב הוא שונה אני אביא לך מאות, ללא גוזמה, מסגרות, שיש לרמות לימוד ולנושרים
    עמית דניאל 12 Comment on האם יש שינוי תפיסה בציבור החרדי ביחס לנוער נושר?

    נתונים קשים באשר לתופעת הנשירה בציבור החרדי הובילה לדיון מרתק • מנהל המרכז לילד ולמשפחה בבני ברק, הסופר חיים ולדר ור"י חכמי לב, הרב בצלאל כהן בראיון למוטי לביא ב"מהדורת הבוקר" על המספרים, המגמה והגורמים לכל זה

    בחברה מתוקנת יש נושרים. בצפון קוריאה למשל, אין נושרים כי זו דיקטטורה. אני מסכים שבעבר החברה החרדית דאגה למצטיינים אך היום המצב הוא שונה אני אביא לך מאות, ללא גוזמה, מסגרות, שיש לרמות לימוד ולנושרים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    תופעת הנוער "המתמודד" או כמו שקרוי הוא בפי העם "נוער נושר", מטרידה הורים רבים, מחנכים וכל מי שעוסק בחינוך ילדי ישראל.

    נתון כואב שמתפרסם בימים האחרונים ע"י מכון ירושלים לחקר ישראל, מצביע על מספר גבוה של נושרים מדי שנה בקרב המגזר החרדי. ב"מהדורת הבוקר" ניסה מרדכי לביא לברר עם שני אנשי חינוך, הסופר חיים ולדר וראש ישיבת "חכמי לב" הרב בצלאל כהן, האם הנתונים מצביעים על מגמה הולכת וגוברת, מה הגורם ואולי הנתונים כלל לא משקפים את המציאות.

    לשאלת לביא האם אכן ישנם כ-2,000, 3,000 בחורים שנושרים ממסגרות הלימודים בציבור החרדי בשנה עונה חיים ולדר "אני לא מכיר מספרים כאלה. אני לא רואה את זה בשטח ואני לא יודע אם זה נכון. הייתי בודק את הקשר של הסקר הזה לקרן החדשה. מבירור שערכתי קודם השידור עם איש חינוך המתמצא בנתונים הבנתי כי זה לא המצב. הוא אומר שאלו מספרים שהוא לא יודע מאיפה לקחו אותם. אבל המספרים זה לא הנושא. בא נדבר על הנושרים" לעומתו בצלאל כהן פתח ואמר "אלו נתוני למ"ס. לא אני ולא אף אחד הוציא אותם מהבטן. הנתונים הללו מסתמכים על נתוני משרד החינוך" אך עם זאת הוסיף ואמר "ההגדרה נשירה היא באמת הגדרה מבלבלת. יש לנו כל מיני מינוחים של נושרים. המינוח שבסקר מתייחס לנערים שהיו רשומים במוסד חינוכי ועד סוף שנה לא נשארו. הנתונים שאנחנו לא רואים, כי אין נתונים מדויקים מאחר ורוב הנושרים הם שקופים, כי הם באים מהקבוצות החלשות בציבור החרדי שהן מה שקרוי ה"קירוב", בעלי תשובה, עולים, מזרחיים ומשפחות רווחה" לדעת ולדר "משפחות ה"קירוב" אלו משפחות שהמטרה היא שלילד יהיו מושגים ביהדות. מדובר על בסיס יהודי לחיים".

    לביא שאל האם החברה החרדית יודעת להתמודד עם נערים בני 14,15,16 שלא יודעים להדביק את הקצב בישיבה הקטנה ולדר ענה "עד לפני 20 שנה המצב היה שהחברה החרדית ידעה ליצור חברה מצטיינת שפחות מותאמת לחלשים, ובינוניים והייתה סיבה לכך. ב-20 השנים האחרונות קמו הרבה ישיבות מתאימות. אגב, גם בציבור החילוני יש נושרים ושם הקימו אלטרנטיבות כדוגמת מסגרות מקצועיות. בחזרה לעולם החרדי, היום יש המון מסגרות ויש להם לאן ללכת. אנחנו בבני ברק דואגים שכמעט ואין ילד שלא יהיה לו מסגרת, 'כמעט' אני אומר כי יש כאלה שלא רוצים ללמוד וגם להם אנחנו דואגים למצוא מסגרת. בחברה מתוקנת יש נושרים. בצפון קוריאה למשל, אין נושרים כי זו דיקטטורה. שוב, אני מסכים שבעבר החברה החרדית דאגה למצטיינים אך היום המצב הוא שונה אני אביא לך מאות, ללא גוזמה, מסגרות, שיש לרמות לימוד ולנושרים".

    לדברי הרב בצלאל כהן, הבעיה היא לא המסגרות שיש אלא חוסר מתן הלגטימיציה, לדבריו, לזיהוי הבעיה בנקודת זמן מוקדמת יותר. "זה לא הפתרון – להכניס את הנער לישיבה קטנה שייפול ממנה ואז לקחת ל'בתי חולים מתחת לגשר'. ההורים שמזהים את הבעיה של הילד קודם לכן לא יכולים ללכת למקום מתאים כי אין לזה מספיק לגיטימציה. נשירה אצלנו, זה גם ההיבט הרוחני, הנפשי, החברתי. והמוסדות הללו, אם מקדימים את המאוחר לא עושים הרבה ואלה שכן עושים זה כבר במצב שהילד כבר לא נראה כמו שאנחנו רוצים" אמר אך נדמה היה כי הסופר חיים ולדר אינו רואה את הדברים עין בעין עם הרב כהן. לדברי ולדר "הילדים הללו שנושרים, מניסיון, כשאנחנו רוצים לשים אותם במקומות שכאלה הם לא רוצים. הם לא רוצים ללמוד וזה משהו שנובע גם מבחינה פדגוגית. אגב, אני רציתי לשוחח אתך בטלפון מאחר ואני תמה מדוע אתה הופך את האופציה הזו לאג'נדה. יש ברירת מחדל ורק אפ אין ברירה, אין ברירה. אתה הופך את ה'אין ברירה' לברירה ראשונה. זה שינוי של ההשקפה" אמר ולדר

    "העניין לא האם הפתרון הוא תיכון או מקצוע וכו'" אומר הרב כהן "הנקודה היא הזמן. כלומר, מתי אנחנו מזהים את הבעיה. לצערי משיחות רבות עם מחנכים וראשי ישיבות, אפשר לזהות מוקדם יותר, אבל אין לגיטימציה לזהות בזמן" ולדר לעומתו עמד על דבריו ואמר "אף אחד לא מונע מבחור ללכת לישיבה תיכונית. אני כמנהל המרכז למשפחה בבני ברק יודע שהקשר שלנו הוא עם על ה'חיידרים' בבני ברק ו'יותר משהפרה רוצה לתת, העגל רוצה לינוק'. אני חולק עליך. אני מסכים שאין מספיק, אבל אף אחד לא רוצה להסתיר או לטאטא. אני חולק עליך עובדתית. המערכת לא חסרת אחריות והיא רוצה לטפל בכולם"

    בסיום דבריו פנה ולדר לרב כהן ואמר "אני קורא לך לנסות 'לא לשפוך את המים'. אתה בשר מבשרנו. אני חושב שהשיח המשמיץ הוא לא השיח הנכון. תחשוב על פתרונות שהם לא ניסיון של חתירה תחת ההשקפה החרדית. אם שאלת את עצמך על מה הבלאגן אז זה שם. אני לדוגמא, לא בא ממקום של לשנות אלא ממקום של לשפר. לא משנים נגד הגלים אלא עם הגלים" הרב כהן אמר "אני חושב שהמטרות שלנו הן משותפות ואם יש ויכוח על הדרך אני תמיד אשמח לשמוע".

    האזינו:



    12 תגובות

    מיין תגובות
    1. 12

      הרב חיים ולדר מדבר יותר מדי פוליטקלי קורקט. טול קורה מבין עיניך!

      1. בצלאל כהן בוגד טיפש, במקום לעזור רק מעמיק את הבעיה. לא ברור מה הוא קשור לציבור החרדי, כנראה הקרן החדשה ושאר הארגונים הרפורמים בונים עליו שיעשה את השינוי הקלוקל של הציבור החרדי, אבל עברנו את פרעה נעבור גם את "הרב" בצלאל כהן

    2. 11

      תופעת הנשירה בעיקר בגלל שההורים לא נותנים חום ואהבה לילדיהם, זה הכל ותפסיקו לתלות את זה בכל מיני סיבות שיקריות, ילד שטוב לו בבית הוא לא יחפש תעסוקה בחוץ והוא לא יעשה משהו שהוא יודע שההורים שלו מצטערים מזה

    3. 10

      בצלאל כהן יחד עם אשתו פייגי כהן הם זוג מסיונרים ששמו להם למטרה לשנות ולבולל את הציבור החרדי
      עם החברה החילונית, בצלאל לוקח טרמפ על נוער השוליים כדי לקדם את האג'נדה שלו ממנה הוא מתפרנס יחד עם אשתו היטב היטב
      מתקציבים ממשלתיים שמנים כאשר הוא איננו מכוון באמת לפתרון לנוער השוליים אלא לשינוי מגמה ותפיסת העולם החרדית במרכז ובעידית שבעידית של החברה, כך הזוג בצלאל ופייגי כהן נצפו יחד בכנס מביש בו פרסו את משנתם המבישה קהל עם ועידה בפני מנהל המחוז החרדי וחבר מרעיו
      זוג זה יזכר לדראון עולם כמנדלסונים של הציבור החרדי, עושי מעשי עמלק המקררים את האמבטיה

    4. 9

      שמעתי את הרעיון הבוקר. הרב חיים ולדר דיבר כמו שלא אותו מעולם! רהוט, ברור, ואמיתי. רציתי להתקשר אליו להגיד לו תודה על הדברים אם למישהו יש טלפון שלו… לי זה חיזק את המבט וההסתכלות.

    5. 8

      אני חושבת שהציבור החרדי עדיין לא קולט מה קורה לו… הוא מנסה להתכחש לדבר הזה הנקרא "נשירה" ובינתיים, יש מאות נושרים בחוץ!!!!! לכו ברחוב, תראו כמה יש!! כל הכבוד לרב בצלאל כהן שהקים להם מסגרת המתאימה להם בדיוק!!!!

      1. כנראה אתה לא מסתובב בחוץ ורואה את כמויות האנשים הטובים שעוזרים ומקדישים את החיים שלהם בשביל הנוער המיוחד הזה! בצלאל כהן רק מעמיק את הבעיה ונותן לילד בן 13 חותמת של נושר עוד לפני שהוא בכלל יודע מה זה נושר. כמה כאלה שיצאו פרחים אם רק היו הולכים למסגרות כמו שלו לא היו יוצאים פרחים? אני הייתי שם, אני יודע! חיים ולדר דיבר וענה כמו שצריך!

    6. 7

      אם בצלאל כהן הזה כל כך רע לטענת המגיבים פה אז איך נותנים לו במה פה בקול חי?

    7. 6

      אנשים פה פשוט הזויים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! הוצאת שם רע, לשון הרע ורכילות לא בלקסיקון שלכם בכלל, "רק מה שמעניין אתכם זה הבחורים הנושרים"!! מדהיםם!! איזה רחמים ואכפתיות אתם מפגינים לילדים הנושרים! תפסיקו לרכל ולהוציא שם רע! מישהו מכם בכלל שאל את ההורים ששולחים את הילדים שלהם לישיבת חכמי לב האם הם מרוצים? האם הבן שלהם עולה במעלות התורה??????????? הזוייייי פשוט הזויי מה שקורה פה! פשוט הפוך על הפוך!!!! איזה ביטויים עלובים של אנשים עלובים!!!! מסיונרים!!! לאן הגעתם??? וזה עוד בציבור ה"חרדי"!!!! תתביישו לכם!! הרב בצלאל כהן עושה עבודת קודשש!!!!!!! והוא סופג בשקט את ההשמצות, ההעלבות ושם לו מטרה אחת בלבד, לחנך את הנערים בדרך הכי טובה בעבורם!! רק שתדעו שהמלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא ולא ראיתי בשום מקום שכתוב שהשולח לישיבות תיכוניות אין לו חלק לעולם הבא!! זה גרוע וחמור איך שאתם מגיבים!!!! אני מכירה אישית את המשפחה והיא נפגעת עד עמקי נשמתה!!! תראו מזה, בגלל שהרב כהן כ"כ דואג לבחורים, יוצאים נגדו בשיטתיות ועל מה???????

      1. אתה ככל הנראה לא הבנת את הסיטואציה כי היא כך: יש פה אדם שאומר כולם אבל כולם לבוא ל"חכמי לב" כי זה הכי טוב וכל עולם הישיבות טועה בזה שהוא שם את הבחור מול גמרא יום שלם וזו בושה ולפתוח ישבה שאם יש בחור שלא נח לא מול גמרא יום שלם יש מלא כאלו ואני בעד אבל לומר שזה מקום ראשון ליפני הישיבות זה לא פורפורציונלי בעלילקודם כל שילך לישיבה שיראה אם זה נח שימשיך ליחיות חיי תורה ואם לא אז שילך לישיבה אחרת אבל לא מלכתחילה ללכת לשם

    8. 5

      לא ניתן לדבר כך על שומר מצוות ובכלל גם על לא שומר מצוות, זה לשון הרע גמור!!! ברור שאפשר להתנגד לשיטה, אבל לא לפסול את הבנאדם!

    9. 4

      חיים ולדר אדם מדהים איש חינוך מדהים התעלה ע"ע אפילו יותר מהרגיל לכל המבקרים אני חושב שכדאי שתשמעו את הראיון שוב אבל הפעם תקשיבו וכמו שצריך בלי שום דעות קדומות ורק אז אבל רק אז תביעו ביקורת [אם תהיה] ואז היא תבוא ממקום טוב ואמיתי
      פסח כשר ושמח!!!!!