טיול לימי הסליחות • בית הכנסת העתיק בפקיעין

    שיאו של הסיור במופע מרגש ובמפגש עם מרגלית זינאתי ובאמירת סליחות בבית הכנסת העתיק בכפר. במסגרת הפרויקט מתקיים מופע סליחות מוזיקלי, שבו משולבת הקלטה מקורית של יוסף זינאתי, אביה של מרגלית, כשהוא מתפלל את תפילת הסליחות
    קובי פינקלר No Comments on טיול לימי הסליחות • בית הכנסת העתיק בפקיעין

    "סיפורה של מרגלית הוא פרק בהיסטוריה שכל אזרח במדינה חייב להכיר • כבר בתחילת שנות העשרים של המאה הקודמת, כאשר הנשיא יצחק בן צבי ערך ביקור בגליל, הוא גילה לתדהמתו את קהילת המוסתערבים האחרונה בפקיעין

    Haier DC-A22
    שיאו של הסיור במופע מרגש ובמפגש עם מרגלית זינאתי ובאמירת סליחות בבית הכנסת העתיק בכפר. במסגרת הפרויקט מתקיים מופע סליחות מוזיקלי, שבו משולבת הקלטה מקורית של יוסף זינאתי, אביה של מרגלית, כשהוא מתפלל את תפילת הסליחות
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בית הכנסת העתיק בפקיעין שנמצא בלב הכפר, הוא אחד הקסומים והמעניינים ביותר בישראל.

    בימי הסליחות ביקשנו ללכת אל מקום שכל כולו הוויה יהודית וישראלית. מרכז המבקרים בית זינאתי, ובית הכנסת העתיק בפקיעין העתיקה.

    מרכז המבקרים בית זינאתי בפקיעין התחיל כיוזמה אישית של השחקן היוצר אוריאל רוזנבאום לפני יותר מעשור, כשהתחיל להופיע ביחד עם מרגלית זינאתי במופע משותף בתוך ביתה העתיק. אט אט, עם הניקיונות והמתנדבים הרבים, המקום קיבל צורה והפך למעין מוזיאון ומרכז שמארח קבוצות לביקורים בפקיעין ולמפגש עם שומרת הגחלת.

    "סיפורה של מרגלית הוא פרק בהיסטוריה שכל אזרח במדינה חייב להכיר. כבר בתחילת שנות העשרים של המאה הקודמת, כאשר הנשיא יצחק בן צבי ערך ביקור בגליל, הוא גילה לתדהמתו את קהילת המוסתערבים האחרונה בפקיעין.

    הוא היה הראשון שהעלה על נס את הסמליות שבדבר שומרי הגחלת בפקיעין. לא לחינם על שטר מאה השקלים מתנוססת תמונתו של בית הכנסת בפקיעין" מספר אוריאל בהתרגשות ומוסיף "פקיעין היא מקום מיוחד והרצף ההתיישבותי היה בה מאז ומעולם. לא היה מצב בו לא גרו יהודים בפקיעין. לצורך העניין מרגלית זינתי היא שומרת הגחלת, יהודיה בת 2000 שנה. היא לא אשכנזית ולא מזרחית, ישראלית. עובדה שהיא דוברת שפה אחת בלבד".

    במשך שנים ניסו להחזיר את פקיעין העתיקה לחיים אך שום דבר לא צלח.

    כיום בית זינאתי נמצא בתהליך שדרוג, הודות לגופים שונים אשר חברו לעשייה במלאכה ברוכה ומשותפת. על המחקר עמלו חוקרי יד יצחק בן צבי, אשר עסקו במשך כשנתיים בביסוס החומר והתשתית לסיפורה של מרגלית וקהילת יהודי פקיעין. הם עסקו אפילו בתיעוד תבשיליה של מרגלית זינאתי, וכן בתיעוד של בית הכנסת ובהקמת ארכיון מסמכים.

    בית הכנסת העתיק בפקיעין שנמצא בלב כפר שהוא אחד הקסומים והמעניינים ביותר בישראל.

    בבית הכנסת נמצאים שרידי ספר תורה עתיק ופיתוחי אבן שנאמר עליהם שהובאו לכאן למשמרת על-ידי פליטים שנסו מירושלים מפני הרומאים שהחריבו את העיר ואת בית המקדש.

    בחודשי הסליחות, מיזם התיירות "אוצרות הגליל" מציע לראשונה, סיור סליחות לילי בפקיעין. זהו סיור חוויתי מומחז בין סמטאות הכפר הציורי פקיעין. הסיור עובר במקומות בהם העבר פוגש את ההווה, במקום בו חיה קהילה יהודית ללא הפסקה במשך למעלה מ- 2,000 שנה.

    שיאו של הסיור במופע מרגש ובמפגש עם מרגלית זינאתי ובאמירת סליחות בבית הכנסת העתיק בכפר. במסגרת הפרויקט מתקיים מופע סליחות מוזיקלי, שבו משולבת הקלטה מקורית של יוסף זינאתי, אביה של מרגלית, כשהוא מתפלל את תפילת הסליחות.

    לפני שבועות אחדים עמלה חברת ההפקה על הפקת סרט מרגש אודות חייה של מרגלית. בסרט מתועדים זיכרונות בני אלפי שנים, ובו מתארת זינאתי כיצד אבות אבותיה, שהיו כוהנים בבית המקדש, עברו מירושלים לגליל, וכיצד לאורך השנים ציפו לשובם של האחים מהגלות, ועד לזיכרונותיה האישיים מהמאה האחרונה, מביקוריו של יצחק בן צבי ומהמאורעות בתרצ"ח.

    "זו הייתה הפקה מורכבת ומרגשת שבה השתתפו שחקנים וניצבים, וכמובן השחקנית עצמה שעליה הסרט – מרגלית זינאתי, שבמשך ימים שלמים השתתפה בעוד טייק ובעוד טייק בצילומים באדמות שהיא מעבדת במעיין ובמערת הרשב"י ובבית הכנסת העתיק" משחזר אוריאל את הימים שקדמו להפקת החיזיון המרהיב.

    בימים אלו עדיין מתקיימות עבודות השימור באתר, ובחודשים הקרובים ייפתח מרכז המבקרים בית זינאתי אשר יספר את סיפורה של קהילת המוסתערבים אשר חיה בשכנות לדרוזים, למוסלמים ולנוצרים.



    0 תגובות