- רדיו קול חי - -

שמואל גרייינמן ב'זיץ' אלול מרגש לכבוד החרדים הלומדים

הכינוס התורני של חרדים עובדים: כחמש מאות חרדים עובדים, הלומדים במשך חלק מהיום ברשת הכוללים 'אחוות תורה', התכנסו לאירוע שנתי מרגש, שנערך בבני ברק, בהשתתפות רבנים ואישי ציבור.

מדובר כבר בתופעה של ממש בציבור החרדי: מאות רבות של חרדים העובדים לפרנסתם, מתגבשים במסגרת כוללי 'אחוות תורה' המיועדים לאנשים עובדים, ומגיעים ללמוד מדי יום, עם חברותא בעיון.

המהפך הזה, נזקף לזכות הרה"ג ר' דוד לייבל, שהקים את רשת כוללים 'אחוות תורה', המיועדת לתת מסגרת לימודית ישיבתית עיונית, גם לאלו שעזבו את הכולל ויצאו לעבוד. "הבעיה", מסבירים בארגון, "היא לפעמים דווקא אצל בני תורה שישבו שנים בכולל ולמדו, אלו – צריכים לימוד עיוני, ובגלל היעדר מסגרת, לעיתים הם מתרחקים לתקופות ארוכות מהלימוד".

מאות המשתתפים בכנס שנערך ב"אחוזת ווגשל", הלומדים וראשי הכוללים, הגיעו משלושים סניפי הכולל שנפתחו עד כה, בכל רחבי הארץ. הם מילאו את האולם והוכיחו שלאנשים עובדים יש חיבור מלא לתורה.

בין המשתתפים היו גם שורת רבנים, הקשורים לארגון: הגאון ר' בונים שרייבר, גאב"ד אשדוד; הגאון ר' מנחם מנדל שפרן אב״ד הישר והטוב בי-ם וראש הישיבה הכלל חסידית נועם התורה; הגאון ר' מנחם מנדל פקשר רב קהילת ׳צמח צדיק׳ ויז׳ניץ אלעד; הגאון ר' שלמה זר רב קהילת נזר אהרון בבית וגן, הגאון ר' מאיר פייבלזון ראש ישיבת פתחי עולם, הרה"ג ר' אברהם ישעיהו טורצין מראשי כולל ר' עקיבא איגר; הרה"ג ר' משה בינדר ראש הכולל באלעד ומראשי הארגון, ורבנים רבים נוספים.

חלק מרגש ומשמעותי באירוע היה מכתבו יוצא הדופן של מרן הגר"ח קנייבסקי, שנכתב במיוחד לכבוד המעמד והוקרא בפני המשתתפים: "לנאספים ובאים במסגרת ארגון החשוב 'אחוות תורה' בימי הרחמים והסליחות, לקבל עול תורה לקראת הימים הנוראים. העושים מלאכתם עראי ותורתם קבע ועמלים בתורה בעיון, ומאספים להתחזק בזה, יעמוד להם ליום הדין, ויתקיים בהם ובאו כל ברכות האלה והשיגוך".

המשא המרכזי באירוע, היו דבריו של מחולל הארגון והמהפכה, ראש כוללי 'ר' עקיבא איגר' ומייסד 'אחוות תורה' הרה"ג ר' דוד לייבל: "ישנם אלפי יהודים חרדים שנמצאים בעבודה ובאקדמיה, הם נאלצו לעזוב את הכולל, אבל זה לא אומר שהם צריכים לעזוב גם את הלימוד. עד עכשיו אף אחד לא דאג להם. חייבים לתת להם מסגרת. אין פה שום עניין של כסף, אנחנו לא נותנים ולא אוספים. רק רוצים שתבואו ללמוד. יש בעם ישראל כהנים ולווים. אברכי הכוללים שיושבים ולומדים יום שלם הם כמו הכהנים. האנשים העובדים ולומדים הם כמו הישראל. האם ישראל הם דיעבד?! אתם רבותי לכתחילה".

צילומי סטילס ווידאו: מני וקשטוק ויוסי רוזנבוים.