חקלאי מנגן או חזן בוכרי? • סיורי סליחות שווים

    קובי פינקלר, אתי קצבורג No Comments on חקלאי מנגן או חזן בוכרי? • סיורי סליחות שווים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הימים האלה ימי הרחמים והסליחות טומנים בחובם אווירה מיוחדת, מנהג עדות המזרח זה לאמר סליחות החל מראש חודש אלול מי מביננו לא אוהב את נעימת הסליחות המתנגנת
    ומי לא ירא מקול השופר שמנסר בחלל ומרעיד את נימי הלב, במקומות שונים בארץ תוכלו למצוא סיורי סליחות ייחודיים ואקזוטיים משהו במגוון סגנונות

    היכן תוכלו ללמוד על סוגי הקרניים? או לאור עששיות להתלוות לחקלאי המנגן מהנשמה? ומה לגבי שיחזור סליחות אותנטי צפון בסודות העבר? או מסע לילי מוזיקלי בין סמטאות הרובע היהודי?

    סליחות קצת אחרת להרפתקנים , לחובבי ריח היסטוריה ,מיסטיקנים ואוהבי אוויר ואווירה אופיניים לימים הללו בואו בעקבותיי אל תפספסו

    "מדינת התורה בזעיר אנפין"– החלוץ החרדי
    "מדינת התורה בזעיר אנפין" הוא כינויה של המועצה החרדית-חקלאית (היחידה בארץ) – מ.א נחל שורק רצף היישובים המקסים הזה מציע מגוון אפשרויות מעניינות לימים הללו

    שופרות וקרניים – החווה של חוה – חפץ חיים
    לא רק סיור בטרקטור ופינת ליטוף

    במהלך השנה החווה של חוה משמשת כחוות חיות עם פעילויות מגוונות לילדים ולמשפחה. בתקופה זו רוב הסיורים המגיעים לחווה הם בהקשר אחר – היכרות עם בעלי הקרניים.
    במפגש החוויתי עם חווה (הפנסיונרית החייכנית שהקימה ומנהלת את החווה) תוכלו להתרשם ממגוון רחב של קרניים – כשרות לשופר ושאינם כשרות.
    נבחן סוגים שונים של שופרות וקרניים ונתנסה מתקיעה בשופר גולמי.

    מדרשת הארץ ומצוותיה – חפץ חיים
    להבין את המילים שמאחורי הסליחות

    מדרשת הארץ ומצוותיה הוקמה מתוך מטרה להנחיל לציבור את הלכות החקלאות והמצוות התלויות בארץ באופן ייחודי וחוויתי.
    במדרשה ישנו דגם ענקי של המשכן וכליו – בהסבר מפורט ומעניין ניכנס למשכן, נבחן את כליו ונבין את המשמעות של רבים מהמשפטים והמילים שאח"כ נקרא בסליחות עצמם .
    לאחר שנסיים את הביקור במשכן נמשיך לתערוכת בתי כנסת מהעולם כולו – תערוכה ייחודית המשווה בין סגנונות שונים של בתי כנסת מסין, מרוקו, גרמניה ועוד
    וכדי לצאת באווירה טובה מאוד ניכנס לחדר הסדנא ונכין קטורת אישית ממיני בשמים שונים ומשונים.

    טיול עששיות – סיורי הכפר – יסודות
    סליחה, פה זה יסודות?

    אחרי שחווינו ולמדנו כל כך הרבה הגיע הזמן להיכנס לאווירה רוחנית של לפני סליחות , טיול העששיות עם דב זאת הדרך המדהימה ביותר לעשות זאת. סיור העששיות יוצא מהישוב יסודות – ישוב שיתופי חרדי לחלוטין ועד גדות נחל שורק.
    את הסיור מנחה דב – חקלאי חרדי ובעל אישיות מרתקת. הסיור מלווה במנגינות ושירי נשמה ושירי ארץ ישראל כאשר במהלך הטיול ישנם עצירות למדורה קצרה, שירה חרישית ובציבור והכל בתוך השקט המופתי של הטבע מסביבנו .

    image001

    סליחות -בית הכנסת בנצר חזני
    מפוני גוש קטיף לא סולחים אבל צומחים

    לאחר תוכנית ההתנתקות מגוש קטיף בשנת 2005 "הועתקו" שני יישובים – נצר חזני וגני טל, מגוש קטיף ישירות למ.א נחל שורק שם התקבלו בברכה .היישוב נצר חזני ובית הכנסת המרשים שבו הוקמו מחדש ומספרים באופן סימבולי על המטרה הנעלה של היישוב : לייצר אחדות מתוך כאב החורבן .להמשיך להיות מאוחדים – כל עם ישראל – למרות העקירה והכאב.

    טבריה
    אחת מארבעה ערי הקודש מתעוררת לחיים באלול

    לראשונה מקיימת מידי יום שני, התאחדות המלונות בטבריה, סיורי סליחות שישלבו רגשות, נופים ואווירת קדושה בעיר טבריה בימים הנוראים.

    מסלול:
    התחלה בבית הכנסת: 'כיפות השל"ה הקדוש', בו מסופר סיפור המקום וניתן הסבר על מנהג 'התשליך' ומעמדם המטהר של מי הכנרת ע"פ ההלכה.
    המשך הסיור בבית הכנסת של חסידי קרלין, ובו עמידה על ההבדלים בין הסליחות של יוצאי אשכנז, לבין יוצאי ספרד, הסיור עובר גם בבית הכנסת: 'עץ החיים' של רבי חיים אבולעפיה ובמקווה העתיק, שם נערכים פיוטי סליחות בנוסח טברייני, כפי שהתגבשו בהשפעת הקהילות השונות, שהתקבצו בעיר.
    סיום הסיור הוא בבית הכנסת הסניור, שמהדהד בו זיכרון בתי הכנסת מימי בית שני, ושם מסופר סיפורו המיוחד של בית הכנסת, סיפור מייסדו וקורות המשפחה, המתחזקת אותו עד עצם היום הזה.
    בתום הסיור מצטרפים לתפילת סליחות בקבר רבי מאיר בעל הנס, או בקבר הרמב"ם, החל משעות הלילה המאוחרות.
    הסיורים יוצאים בשעה 21:00 בערב מהפארק הארכאולוגי, רח' הבנים (מול מלון לאונרדו פלאזה).
    הסיורים ללא תשלום ומותנים בהרשמה מראש.

    גליל המערבי – המסורת נמשכת.
    מיזם אוצרות הגליל ממשיך במסורת סיורי הסליחות המומחזים בסמטאות עכו ופקיעין.
    מיזם התיירות אוצרות הגליל מציע לקראת החג, שני סיורים חווייתיים מומחזים בין סמטאותיהן העתיקות ואפופות המסתורין של עכו ושל פקיעין.
    הסיורים יעברו במקומות בהם העבר פוגש את ההווה, וישלבו מפגש מוחשי עם דמויות מההיסטוריה היהודית, במקום בו מתרחש מפגש בין מסורות ומנהגים של דתות שונות החיות יחדיו במרחב אחד.

    סיור הסליחות בעכו:
    להבין שהרמח"ל היה פה הרבה לפני ה'בורי'

    סיור הסליחות בין החומות של עכו העתיקה, נערך בשיתוף עריית עכו, ומרכז סיור ולימוד גליל, מאיר בזרקור ייחודי את סיפורי המורשת של העם היהודי השזורים בעיר כבר אלפי שנים.
    העיר, שהיוותה בתקופות ההיסטוריות מרכז חשוב לעמים רבים, טומנת בחובה אתרים וסיפורים המגלים את עכו כנקודת ציון בחייהן של דמויות חשובות בהיסטוריה היהודית כדוגמת: יונתן החשמונאי, הרמב"ן, ר' נחמן מברסלב, ר' חיים פרחי והרמח"ל, שבית הכנסת העתיק על שמו שוכן בעיר.
    במהלך הסיור יפגשו המשתתפים דמויות אשר חיו בעבר בעיר, שתהיינה פזורות ברחבי סמטאות העיר העתיקה, מה שיוסיף לחוויה האותנטית.
    שיאו של הסיור כולל מופע פיוטי סליחות על ידי נגנים, אשר ינעימו בנגינה ובשירת פיוטי סליחות, תוך שהם מנגנים על כלי נגינה ייחודים, בבית הכנסת העתיק של הרמח"ל.

    סיור הסליחות בפקיעין
    לטייל בתוך קסם ולתת כבוד למציאות ולדמיון ביחד

    הסיור בפקיעין הולך בעקבות סיפורה של מרגלית זינאתי, שומרת הגחלת בכפר העתיק.
    הסיור יתחיל במערת ר' שמעון בר יוחאי, כאן, עפ"י המסורת, נמסר ספר הזוהר והתגלו סודות הקבלה. במערה נשמע את סיפור בריחתו של רשב"י מפני הרומאים והסתתרותו במערה, ונגלה מה הקשר בין ימי הסליחות לתורת הסוד.
    משם נרד אל מעיין הכפר, נתחבר אל הפסיפס האנושי המיוחד, ונכיר את סיפור ההתיישבות המגוונת בפקיעין ואת תושבי הכפר, נשמע סיפורים על הדת הדרוזית המסתורית, ונתכבד במיץ טבעי ומרענן.

    מהמעיין נמשיך לבית הכנסת העתיק, בו יתקיים מופע סליחות עם סיפורים מעוררים, ופיוטי סליחות מוכרים בליווי כלי נגינה.
    שיאו של הסיור ייחתם במופע "פיסות של פקיעין" בהשתתפות מרגלית זינאתי: מופע ייחודי החודר ללב.

    במופע, בהשתתפות מרגלית זינאתי והשחקן אוריאל רוזנבאום, מעלים חוויות ממרקם החיים של פלאחית גלילית השומרת על ההיסטוריה וחיה את ההווה. מפגש בו הדמיון והמציאות מטשטשים, שזור בשירים וסיפורים מרתקים. בסיום המופע ניתנת אפשרות לצופים לשאול את מרגלית שאלות על הדרך המיוחד בה בחרה לחיות. המופע מועלה בבית אבן עתיק וקסום – בית משפחת זינאתי.

    סליחות ברובע היהודי
    סלחי לי ירושלים ,האם הדמעות שחקו אבנים?

    מדריכי הרובע היהודי, המכירים את הרובע על פינותיו החבויות והסודיות, ילוו את המבקרים במסע מרתק על אבני הדרך העתיקות והמרגשות של העם היהודי בעיר העתיקה בירושלים בסיור שמתחיל בשער יפו, וממשיך אל בית כנסת החורבה המרשים והיפה ביותר בעולם, שם יוסבר מהי עוצמת התפילה ערב השנה החדשה. בהמשך יעלו המבקרים אל כיפת בית הכנסת, לתצפית עוצרת נשימה של 360 מעלות על ירושלים המרהיבה. הסיור ימשיך לעבר הרובע ההרודיאני,

    שם המטיילים יצפו בתגליות מדהימות בהם בתי הכוהנים העשירים, פסיפסים מיוחדים, כלי בית יוקרתיים, תחריט המנורה וגם המקוואות והמרחצאות בהם היו מטהרים את הגוף ואת הנפש. הסיור יימשך בפגישה עם פייטן ירושלמי, שיספר על חוויותיו מבתי הכנסת הגדולים של העיר, וילווה את משתתפי הסיור לחוויה לילית מרגשת על ידי פיוטי סליחות מרגשים של העדות השונות, בנעימות מלאות געגוע והתחדשות. לקראת סיום, יעברו המבקרים בגן הארכיאולוגי מרכז דוידסון ממנו היו עולים המתפללים אל הר הבית ובו נמצאת כתובת מדהימה שמעלה שאלה – האם מכאן תקעו בשופרות יום הדין שנשמעו בכל ירושלים? נדמיין את ימי ההתחדשות והסליחות למרגלות המקום הקדוש ביותר לעם היהודי.

    את הסיור נסיים באמירת סליחות בכותל המערבי עם המוני בית ישראל בתפילה לימים טובים ולהתחדשות.

    הכותל, סליחות צילום: יעקב כהן

    חוויה לילית מיוחדת במגדל דוד ובסמטאות הרובע היהודי
    להרגיש את ירושלים מלמעלה
    מנהגים היהודיים, מאכלים, התפילות והפיוטים בימי הסליחות ובחגי תשרי לאורך התקופות השונות בעיר.
    הסיור יתחיל בתצפית עוצרת נשימה מראש מגדל פצאל שבמגדל דוד בה ניתן לראות את כל ירושלים. אל הקישלה, המבנה ששימש בעבר כבית מעצר ובחפירות ארכיאולוגיות התגלו בו עדויות מכל התקופות בירושלים,
    אח"כ אל סמטאות הרובע היהודי על מקומה של מסורת אמירת הסליחות בימינו והרגשה מקרוב של אווירת חודש אלול בירושלים. הסיור יסתיים ברחבת הכותל המערבי בשעת אמירת הסליחות.



    0 תגובות