הספרייה הלאומית רכשה מאות מסמכים יהודים נדירים מאפגניסטן

    בימים אלו פועלת הספרייה להעלאת החומר לרשת על מנת שחוקרים בארץ ובחו"ל והציבור הרחב יוכל לעיין בו מכל מקום
    קובי פינקלר No Comments on הספרייה הלאומית רכשה מאות מסמכים יהודים נדירים מאפגניסטן

    "הגניזה האפגנית השנייה" • מומחים מעריכים כי מדובר באחת התגליות החשובות ביותר בעולם אודות הקהילות היהודיות והמוסלמיות שחיו לאורך 'דרך המשי'

    בימים אלו פועלת הספרייה להעלאת החומר לרשת על מנת שחוקרים בארץ ובחו"ל והציבור הרחב יוכל לעיין בו מכל מקום
    8:47
    25.04.24
    בנצי לייזרוביץ No Comments on צפו: שידור חי ממעמד ברכת הכהנים בכותל המערבי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הספרייה הלאומית רכשה לאחרונה אוסף יחיד במינו של מה שקרוי "הגניזה האפגנית" והוא מצטרף לאוסף קטן יותר של אותה גניזה שהספרייה רכשה לפני כארבע שנים.

    מדובר ב 250 מסמכים בעיקר מן המאה ה 11 וכמה מהמאות ה – 12 ומחצית המאה ה 13, אז החלה הפלישה המונגולית. מסמכים אלו לא היו ידועים עד כה למחקר ההיסטורי, וחוקרים מעריכים שהאוצרות שיימצאו לבטח בין המגילות והמסמכים האלו יחוללו מהפכה בידע הקיים אודות הקהילה היהודית ויאפשרו הצצה נדירה במינה לתרבויות המוסלמיות העשירות של פרס ואפגניסטן לפני הכיבוש המונגולי.

    רובם של הטקסטים שנרכשו נכתבו ע"י סוחרים יהודים ומוסלמים שחיו באזור שנמצא היום באפגניסטן, בתקופה שקדמה לחורבן שהשיתו צבאות המונגולים בשנים 1260-1258 בהנהגתו של מי שהיה נכדו של ג'ינגס חאן. המסמכים מאירים באור חד על שלל עצום של נושאים שהיו עד כה בגדר תעלומה: התרבויות המוסלמיות העשירות של פרס ואפגניסטן, חייהם של בני הקהילה היהודית על דרך המשי ועוד. המסמכים גם מספקים הצצה חסרת תקדים לחיי היום-יום, היחסים החברתיים ולרזי הכלכלה היהודית של אותה תקופה באותו האזור.

    רבים מהמסמכים שייכים לדמויות מפתח ממשפחת הסוחרים היהודית-אפגנית שבראשה עמד כנראה אבו נצר, אשר פעלה במאה ה-11 במרכזה של אפגניסטן. קטע נוסף ממסכת עבודה זרה מהמשנה מהווה את העדות המוקדמת ביותר לקיומה של הספרות התורנית באזורי דוברי פרסית ממזרח למרכז הרבני הגדול בבבל.

    האוסף כולו נכתב בפרסית, ערבית, ארמית ופרסית-יהודית ומכיל מסמכים משפטיים מקומיים, ספרי תיאולוגיה ודת, כרונולוגיות היסטוריות ופסוקים מן התנ"ך. "מדובר במציאה מרשימה ביותר הנוגעת לחייהם ולתרבותם של יהודים מן החלק הזה של העולם", מסביר ד"ר יואל פינקלמן, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית.

    לדבריו, חשיבותם של המסמכים רבה מאוד כיוון שעד עכשיו לא היו עדויות כתובות ומקורות ראשוניים על יהודים חיים ועל חייהם באזור זה ששלטו בו שושלות מקומיות, איראניות ותורכיות. גם העדויות ממקורת ספרותיים דלות ביותר.

    באזור שבו התגלו התעודות עבר אחד מנתיבי המסחר העיקריים של 'דרך המשי' בין המזרח הרחוק לאירופה והתעודות אכן מעידות על תחומי מסחר רבים ומגוונים שהתנהלו באזור זה.

    לדברי מנהל הספרייה הלאומית, אורן ויינברג, "הגניזה האפגנית" תשתלב באוסף היהדות של הספרייה – האוסף הגדול בתחומו בעולם, ובנוסף תרחיב משמעותית את אוסף האיסלאם והמזרח התיכון שברשות הספרייה.

    רכישת "הגניזה האפגנית" התאפשרה הודות לתרומה מיוחדת שקיבלה הספרייה הלאומית מקרן ויליאם דוידסון ומקרן חיים וחנה סלומון, שהוקמה לזכר בתם – נעמי סלומון ז"ל. תרומותיהם הנדיבות הן שאפשרו רכישה זו.

    בימים אלו פועלת הספרייה להעלאת החומר לרשת על מנת שחוקרים בארץ ובחו"ל והציבור הרחב יוכל לעיין בו מכל מקום.



    0 תגובות