הטיול השבועי של פינקלר: ירושלים של חומות ופסיפסים

    פסיפסי החנויות ימוקמו על קירות הקארדו המקורה, למרגלות שרידי החנויות האמיתיות של הקארדו המקורי אשר משמשות כיום בחלקן סוחרים ברובע היהודי.
    כתב וצילם: קובי פינקלר No Comments on הטיול השבועי של פינקלר: ירושלים של חומות ופסיפסים

    ימי בין המיצרים ובין הזמנים בעיר העתיקה בירושלים, מהווים מקום אידיאלי לביקור, גם אם לא מתוכנן מראש, הזדמנות להתבשם מאווירה המופלא של העיר והמגוון העצום של האתרים ההיסטוריים שמציעה העיר העתיקה וסביבותיה • הצטרפו למסע של פינקלר

    פסיפסי החנויות ימוקמו על קירות הקארדו המקורה, למרגלות שרידי החנויות האמיתיות של הקארדו המקורי אשר משמשות כיום בחלקן סוחרים ברובע היהודי.
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ימי בין המיצרים ובין הזמנים בעיר העתיקה בירושלים, מהווים מקום אידיאלי לביקור, גם אם לא מתוכנן מראש, הזדמנות להתבשם מאווירה המופלא של העיר והמגוון העצום של האתרים ההיסטוריים שמציעה העיר העתיקה וסביבותיה.

    מאות אלפי מבקרים מגיעים לרובע היהודי בירושלים מדי שנה, נפעמים מיופייה העצום של העיר, מהריחות, מהשווקים ומהמבנים ההיסטוריים. חלק ניכר מהם חווים את העיר מתוך הרגשה, מסתובבים בסמטאות אך לא מכירים את ההיסטוריה של המקום. לשם כך הוחלט על פרויקט רחב היקף 'ירושלים של פסיפסים' שהינו חלק מיוזמה רחבת היקף המקודמת בשנים האחרונות על ידי החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים, הקרן לירושלים והחברה הממשלתית לתיירות במטרה לשדרג את החוויה התיירותית ברובע.

    במיזם, ייצר האמן דודו הראל מבחר של תשע חנויות בהן מוצרים או בעלי מקצוע האופייניים לתקופה, שעוצבו בהשראת ממצאים ארכיאולוגיים. 9 ציורי הפסיפסים כוללים: חנות בדים, חנות כלי זכוכית כשבמרכז התמונה נפח זכוכית העוסק ביצירת לוח מעוטר העשוי פיסות זכוכית וזהב שדומה לו התגלה בוילה בקיסריה, חנות כלי חרס ובה מבחר עשיר של כלים לאחסון שמן, ליין, קערות, קנקנים ועוד, לכל יום ולכל הזדמנות, חנות כלי מתכת כשבחנותו של חרש הברזל אנו רואים דלי עם ידית, מסור, פמוטות לנרות, ארגזי מתכת מעוטרים ואפילו כפות לשימוש בשולחן הסעודה, חנות כלי נגינה ובה כלי נגינה שחלקם מופיע בפסיפסי בתי כנסת מהתקופה הביזנטית בארץ ישראל, חנות תכשיטים – חנות צורף היוקרה מציגה את מיטב מלאכת הצורפות הביזנטית, חנות תבלינים עם תבלינים שהיו חיוניים לתיבול מזון, לתרופות, לשימור מזון ועוד, חנות פירות וירקות מפירותיה של ארץ ישראל וחנות ממכר בעלי חיים – מגוון צנוע מעושר עולם החי של ארץ-ישראל בתקופה הביזנטית כמו גם של תקופות קדומות יותר.

    את הפסיפסים ילוו סרטונים קצרים הנותנים הסבר על ההיסטוריה של המקום.

    פסיפסי החנויות ימוקמו על קירות הקארדו המקורה, למרגלות שרידי החנויות האמיתיות של הקארדו המקורי אשר משמשות כיום בחלקן סוחרים ברובע היהודי.

    במהלך הקיץ, המבקרים בעיר העתיקה מוזמנים לקחת חלק בפרויקט הפסיפס החברתי ולהניח אבני פסיפס על דגם של העיר ירושלים. בסיום העבודה יוענק הפסיפס לראש העיר ירושלים במסגרת חגיגות היובל לאיחוד העיר.

    בנוסף, לצד פסיפסי החנויות הוכן העתק חדש ומדוייק של ירושלים וסביבתה במפת מידבא אותה ניתן לראות כבר בימים אלו ברחבת הקארדו. מפת מידבא היא פסיפס רצפה מן המאה ה-6, שבו מופיעים ארץ-ישראל, עבר הירדן המזרחי וחלקים ממצרים. ירושלים מופיעה בהבלטה מיוחדת. מפת הפסיפס של ירושלים נמצאה ברצפת כנסייה מסוף התקופה הביזנטית בערי מואב שבעבר הירדן, והיא גם המקור הגרפי הקדום ביותר להכרת מראה ירושלים. עיצוב הפרטים והדמויות נעשה בהשראת ממצאים ארכיאולוגיים מרחבי האימפריה הביזנטית, ובהשראת דימויים ויזואליים המופיעים בפסיפסים בבתי כנסת, בכנסיות, במבני ציבור ובבתי האמידים בני התקופה.

    חבר מנהלת העיר ירושלים, ומחזיק תיק המינהלים הקהילתיים משה ליאון אמר לנו כי "טוב שממשיכים לפתח את ירושלים, אין יום שמתאים לחניכת הפרוייקט הזה יותר מהיום שאחרי י"ז בתמוז, בו שנפקעו החומות. ביום כזה אנו מראים לכל העולם שאנו ממשיכים לבנות את העיר כמו הפסיפס שהולך להיות על פני הקיר".

    ומחוץ לעיר העתיקה על החומות

    לפני כ-500 שנה בנה הסולטן העותומאני סולימאן המפואר, את החומות הסובבות את העיר העתיקה של ירושלים עד ימינו. הליכה על טיילת החומות מזמנת נקודות מבט לא שגרתיות לעבר ירושלים שבתוך החומות ומחוצה להן, העיר הישנה מול החדשה: מסלול הליכה ייחודי אל שרידי העבר ותהליכי ההווה.

    ממרומי החומה נפרשים נופים ואתרים מרתקים המרכיבים יחדיו את הפסיפס הייחודי של ירושלים: מצודת דוד, הרובע הארמני, גיא בן הינום ובריכת הסולטן, השכונות ימין משה, משכנות שאננים ומוסררה, מנזרים וכנסיות ולהן גינות ירק ציוריות, בתי ספר וחצרות פרטיות, שווקי שער שכם התוססים, סמטאות הרובע היהודי, חפירות הכותל הדרומי והר הבית, הר הזיתים והר הצופים.

    מסלולי הסיור:

    המסלול עובר לאורך רוב החומה (למעט אזור הר הבית), והוא מחולק לשניים: הקטע הצפוני – משער יפו, דרך השער החדש, שער שכם, שער הפרחים ועד שער האריות (בסיום הביקור במערה צדקיהו במסלול הצפוני) ניתן לעלות שוב על החומה ולהמשיך עד לשער האריות או לחזור רגלית לאורך גן לאומי סובב חומות עד לשער יפו. הקטע הדרומי – משער יפו עד שער ציון (עם אפשרות להגיע עד שער האשפות). משך הסיור: כשעה.

    במסלול הדרומי של הטיילת, נפגוש "דוידים" רבים המאפיינים את ירושלים החדשה: מצודת דוד, מגדל דוד, רחוב המלך דוד, מלון המלך דוד וכפר דוד.

    חשוב לדעת שהמסלולים אינם מונגשים לבעלי מוגבלויות ולעגלות. ילדים קטנים עדיף לשאת במנשא. מומלץ להצטייד בכובע, נעלי הליכה ומים במשך היום ובפנס בשעות הלילה. משך הסיור: כשעה (כל צד). קופות: שער יפו הטקסט מבוסס על ההדרכה הקולית החינמית מאפליקציית: סיורים קוליים בירושלים. ועשיו חדש- לילות על החומות כניסה ב- 10 ₪ בלבד!!!

    "טיילת החומות, אליה מגיעים כ 140,000 מבקרים בשנה" כפי שמספר בני סאסי מנכ"ל פמ"י, "מהווה אטרקציה ייחודית ואתגרית לכל המשפחה". בחודשי הקיץ פתוחה הטיילת הדרומית גם בלילה (בין 17-22 )לסיור עצמאי המעניק מבט ייחודי ונדיר ממעוף הציפור וההיסטוריה ותצפיות על תאורת אתרים גבוה מעל העיר העתיקה והחדשה, באוויר הקריר של ירושלים. מומלץ להסתייע במדריך הקולי החינמי (במספר שפות) באפליקציה "סיורים קוליים בירושלים".

    צפו בתיעוד:



    0 תגובות