כי לא תחפוץ במות המת: עשרות הפגינו בתל אביב בדרישה לסגור את תערוכת הגופות

    דבורה גינזבורג Comments Off on כי לא תחפוץ במות המת: עשרות הפגינו בתל אביב בדרישה לסגור את תערוכת הגופות
    14:42
    28.03.24
    צבי טסלר No Comments on פיקוד העורף מחדד הנחיות: כך תיערכו להפסקת חשמל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בג"צ דן בעתירה הדורשת לסגור את התערוכה בשל שימוש מסחרי בגופות וביזוי כבוד המת אך קבע כי אין חוק האוסר את התצוגה. המפגינים קוראים לסגור את התערוכה ולקבור את המוצגים

     

    בחודשים האחרונים מוצגת בתל אביב תערוכת גופות בשם "בודיז" המציגה את גוף האדם על כל חלקיו כולל איברים פנימיים, חלקי גופות ואף גופות שלמות.

    מפיקי התערוכה שדאגו להבאתה לישראל ישירות מארצות הברית טוענים כי מהמוצגים ניתן ללמוד רבות על משמעותן של מחלות הגוף השונות, על איברי הגוף ותפקודם, וכן להתרשם מההבדלים בין מצב בריא ומצב חולה או מצוקתי של הגוף.

    בתערוכה המוצגת במתחם 'התחנה' בעיר, ניתן לראות למשל: כבד חולה וכבד בריא, ריאות של אדם עם סרטן בהשוואה לריאות של אדם בריא וגם לב שנפגע כתוצאה משתייה מופרזת של אלכוהול. בחלק אחר של התערוכה ניתן לצפות בעוברים אמיתיים בשלבים שונים של ההתפתחות, מגיל כמה שבועות ועד עוברים בני מספר חודשים.

    מוצג בתערוכה

    מבט מקרוב על הגופות המוצגות מעלה כי אלה גופות של סינים אולם איש אינו יודע בוודאות כיצד בדיוק מצאו הגופות את דרכן לתערוכה. בכניסה לתצוגה הציבו המארגנים שלטים באנגלית ובעברית המצהירים כי "המוצגים בתערוכה הגיעו מבתי ספר לרפואה בסין וזהותם ידועה רק לאותם בתי ספר" בכך מתנערים מציגי התערוכה בארץ מאחריות למקורן של הגופות.

    הצהרה זו מעוררת שאלות קשות על רקע התדמית הבעייתית שיש לסין בכל מה שקשור לסחר באבירים ולשמירה על זכויות אדם.

    תחקיר שערכה רשת אי.בי.סי האמריקנית העלה שהגופות בתערוכה הם של סינים שמתו מוות טבעי ואיש לא דרש את גופתם. החוק בסין מאפשר במקרים אלה לעשות שימוש בגופות לצרכי רפואה תוך הסתרת זהות הנפטרים כדי להגן על כבודם.

    על רקע התחקיר, מתגבר החשש הכבד שמדובר באסירים שנרצחו על ידי המשטר בסין וגופם נתרם לתערוכה ללא הסכמתם.

    מבחינה הלכתית, הצגת התערוכה היא בעייתית בשל איסור הנאה ממת. ובין הפוסקים ישנה מחלוקת האם מה שמותר לתלמידי בית הספר לרפואה מותר לאנשים פשוטים שלא לומדים רפואה.

    את המאבק נגד התערוכה מוביל תלמיד ישיבת מרכז הרב בשם יצחק למפרט שאף הקים לשם כך את ארגון "בצלמו" ורתם רבנים ואישי ציבור להיאבק נגד קיומה של התצוגה המבזה את כבוד האדם.

    לפני כחודש וחצי פנה סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בעניין ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין בדרישה לקבור את הגופות באופן מיידי. לטענת ליצמן תערוכת הגופות מהווה עבירה על פקודת בריאות העם הקובעת כי אין היתר להחזיק במת ללא קבורה.

    את העתירה לבג"צ הגיש לפני מספר חודשים משפטן דתי – עורך הדין דוד שונברג שדרש לסגור את התערוכה בטענה לשימוש מסחרי בגופות שמקורן אינו ברור.

    הדיון בעתירה נמשך בחודשים האחרונים וגם עיריית תל אביב נדרשה לענות מדוע אישרה את קיומה של התערוכה שאגב, נאסרה לתצוגה בצרפת.

    בדיון שהתקיים היום אחר הצהריים פסק בג"צ שאין שום חוק הקובע כי אסור להציג את הגופות ולכן תערוכת 'בודיז' תוכל להמשיך להציג בתל אביב.

    הערב מפגינים מול מתחם 'התחנה' עשרות בני אדם וחברי ארגון 'בצלמו' הקוראים לסגור את התערוכה ולהביא את הגופות לקבורה תחת הכותרת "הרצחת וגם הרווחת?"



    0 תגובות